Recenze: Emma. aneb Když většina postav vypadá jako mírné parodie skutečných lidí z 18. století

Recenze: Emma. aneb Když většina postav vypadá jako mírné parodie skutečných lidí z 18. století 8 obrázků v galerii
Emma. | Foto: CinemArt CZ
Emma Woodhousová je krásná, inteligentní a slušně zajištěná mladá slečna na anglickém venkově někdy na počátku 19. století. Je mírně rozmazlená a neustále by ráda tlačila lidi kolem sebe (převážně chudší a méně inteligentní) do činů, které jsou pro ně podle ní nejlepší. Což se ne vždycky ukáže být dobrým nápadem.

Kniha Jane Austenové "Emma" byla zfilmována už několikrát. Někdy "normálně", někdy "experimentálně zmodernizovaně". Nejnovější verzi režírovala (jako filmový debut) slavná fotografka Autumn de Wildeová. To znamená, že některé záběry polaskají oko, ale rozhodně nejde o takové vizuální exhibice, jaké naznačovaly plakáty tohoto filmu. A něco podobného platí pro většinu aspektu tohoto filmu. Jsou fajn, ale nic úžasného.

Zdařilý je casting, díky němuž většina postav vypadá jako mírné parodie skutečných lidí z 18. století. Vybočuje z toho jen Bill Nighy jako otec hlavní hrdinky, který je ve filmu jen proto, aby dělal vtipné obličej a byl mimo. Což je vtipné, ale Nighy je v tom sám a působí to trochu divně - žádná další čistě komická postava totiž ve filmu není.

"Emma" (kniha) se vyznačuje tím, že nemá nějaký jasně definovaný dějový oblouk a skládá se z méně či více souvisejících životních epizodek. Což je většinou výzva pro tvůrce filmových adaptací této knihy, neboť je potřeba toho dost vypustit a současně se snažit zabránit tomu, aby výsledek působil jako roztříštěná mozaika. De Wildeové se to podařilo jen částečně a několikrát se stane, že najednou má velmi důležitou roli nějaká postava, která předtím ve filmu byla jen pár desítek sekund, případně vůbec (a jen se o ní mluvilo), takže je pro diváka dost problém pochopit, proč by ta postava měla být pro ostatní důležitá. Argument "ale takhle to bylo i v knize" pro mě není argumentem, neboť do kina nejdu na knihu, ale na film.

Tvůrci se také snažili svůj film trochu aktualizovat, ale jsou to pouze kratičké osamocené scény, ve kterých někdo udělá nějaké gesto nebo každodenní pohyb, jaký běžně používají lidé ve 21. století. Je to zajímavé zpestření, ale je to ve filmu tak ojediněle, že to působí spíš rušivě.

Emma. není špatný film, obsahuje pár fajn drobností, ale současně mi trochu uniká, proč byl vlastně natočen a co tak úžasného by měl přinést dnešnímu divákovi. Pokud něco, co nepřinesly předchozí verze, tak nevím co. Nebýt hlavní představitelky, tak by mi pravděpodobně tato verze ve vzpomínkách splývala s těmi předchozími verzemi, a nebyl bych schopen někomu vysvětlit, proč by se měl dívat zrovna na tuhle. Ale pokud chcete vidět nějakou filmovou verzi "Emmy", tak není špatný nápad začít zrovna s touhle.

Hodnocení: 70%

P.S: Film se opravdu jmenuje "Emma.", s tečkou po "a". Proč? Protože je to "period piece"...

Ankety