Recenze: Bídníci - co nám ten film chce vlastně říct?

Bídníci | Le Pacte
Bídníci
Bídníci | Le Pacte
Tři policajti (jeden z nich nováček) řeší konflikt mezi lokálními muslimy a cikánskými cirkusáky: Někdo ukradl malé cirkusové lvíče! Pachatel, malý černoušek, je brzy vypátrán (protože se lvíčetem pochlubí na internetu), ale při pokusu o zadržení je policistou poněkud necitlivě zraněn. Film je následně o tom, že se policajti snaží, aby se neprozradilo, že kluka zranili, a tudíž pátrají po dronu, který je při tom natočil.
Trochu se drbu za uchem, co za žánr vlastně tihle Bídníci jsou nebo měli být.

Bídníci
Rozhodně to není detektivka nebo thriller. O pátrání nebo o nějaké krimi zápletky ve filmu vůbec nejde.
Už vůbec to není akční film a těch pár honiček a rvaček je v něm natočeno velmi nezajímavě (a velmi lacině).
Bídníci
Bídníci | Le Pacte
Je také možné, že jde o nějaké podobenství, protože ve svém závěru se film snaží působit velmi osudově, jako kdyby hlavní postavy byly nějaké nadživotní symboly něčeho, odpoutané od reálné existence v reálném světě. To bylo překvapivé a docela zajímavé, ale bavíme se jen asi o posledních 10 minutách. Jinak je občasná symbolika ve filmu značně polopatická - např. v úvodu všichni fandí fotbalovému týmu zahaleni do francouzských vlajek = Všichni jsou Francouzi!
Nejpravděpodobnější se jeví možnost, že má jít o nahlédnutí do duší hrdinů (policistů), kteří se musejí zamýšlet nad tím, jak vybalancovat striktní dodržování zákonů s všudypřítomnou nezákonností a korupcí. V tomto ohledu jsem ale ve filmu také nezaznamenal nic obzvlášť revolučního a především mi připadalo, že všechno ošklivé, co se ve filmu stalo, se stalo následkem toho, že někdo nedodržoval zákony (na obou stranách), a kdyby je dodržoval (a nebyl zkorumpovaný / neútočil na policajty / nekradl), takhle blbě by to nedopadlo. To mi vskutku nijak objevné nepřipadalo.
Bídníci
Bídníci | Le Pacte
Herecké výkony jsou ucházející (obzvlášť cikánští cirkusáci jsou fajn figurky a je škoda, že jsou ve filmu tak málo), ale Bídníci prostě nenabízejí nic, co by je odlišovalo od tuny jiných podobných filmů, které obsahují něco zajímavého, výrazného nebo jsou v něčem lepší.
Nejvíce mě překvapilo, jak se podařilo natočit film, který má 100 minut a stane se v něm toho tak málo.
Hodnocení: 40%