Recenze: Krampus: Táhni k čertu - tak trochu hororové Vánoce

A to neměl dělat, protože kam nechodí Santa, tam chodí Krampus....
Krampus je v rakousko-německých zemích onen čert, který doprovází Sv. Mikuláše počátkem prosince, tedy nikoliv na Vánoce. Jen je víc hardcore, než ho známe my. A nemá anděla. Přiznávám, že na takovýhle mikulášský průvod bych se rád zajel podívat. Uvidíme za rok...
recenze-krampus-tahni-k-certu
Mezitím v Německu...
Ale zpět k filmu... S hlavními hrdiny bydlí také německá babička, které Krampus někdy před 70 lety vyvraždil rodinu (což vidíme ve výtvarně zajímavém animovaném flashbacku jako od Tima Burtona). A ta při prvním zadupání kopyt na střeše samozřejmě ví, co se chystá. Takže rodina je brzy odříznuta od světa strašnou vánicí a terorizována vraždícími vánočními dárky (což opět připomíná Tima Burtona, konkrétně vánoční nadílku Jacka Skellingtona v The Nightmare Before Christmas). A nakonec i Krampusem osobně.

Krampus: Táhni k čertu
Černohumorový horor Krampus má od počátku slušný potenciál. Úvodní půlhodina například velmi kvalitně ukazuje, jak zdegenerovaná je dnes "pohoda Vánoc" v civilizovaném světě: Rvačky v supermarketech, nepříjemní příbuzní, stres... Je to kvalitně černohumorově natočeno a vůbec nevadí, že se třetinu filmu nic hororového / nadpřirozeného nestane. Jen se před zasněženým domem objevují strašlivě strašidelní sněhuláci (designovaní těmito lidmi).
Bohužel, paradoxně, čím více hororového / nadpřirozeného se děje, tím méně je to zajímavé. Strašidelná monstra jsou pravděpodobně dost laciná, neboť je na plátně vidíme jen na zlomky sekund, abychom si je nestihli pořádně prohlédnout. Chození po temných částech domu s brokovnicí a občasným vybafnutím je nudné. Čím více se blíží finále filmu, čím více mizí satira a ironie a čím víc se z něj stává normální horor, tím slabší to všechno je.
Což je škoda, protože Krampus měl zaděláno na slušnou satiru a sofistikovanou ironii. I díky tomu, že někteří jeho herci docela slušně hrají (rozhodně velmi slušně na horor).
Musím ale uznat, že tvůrci zůstali až do úplného konce příjemně nekompromisní a že jsem se díky tomuhle filmečku zamyslel nad Vánocemi a jejich atmosférou podstatně víc, než třeba u Trablů o Vánocích.
Hodnocení: 60%