Recenze: Já, Simon - téměř pohádková romantická komedie o tajné sexuální orientaci

Já, Simon | 20th Century Fox
Já, Simon
Já, Simon (2018)
Když se na internetu kdosi jiný z jeho školy anonymně přizná k homosexualitě, Simon si s ním začne dopisovat (také anonymně, z falešného GMail účtu) a postupně se do něj zamiluje - aniž by věděl kdo to je! Mezitím jeden méně hodný spolužák odhalí Simonovu homosexualitu a vydírá ho, aby mohl sbalit Simonovu kámošku - kterou ovšem už miluje Simonův kámoš. Mezitím Simona začne milovat jeho nejlepší kamarádka (jiná než ta v předchozí větě), která neví, že je gay. A tak dále, a tak podobně...
Já, Simon je poměrně unikátní film, neboť v dnešní době padesáti odstínů genderu a militanTNÍCH neheterosexuálů přichází se zápletkou, která je naivní, roztomilá, naprosto bezkonfliktní a téměř pohádková tím, jak je retro! Což ale musím vysvětlit.

Já, Simon: trailer | 20th Century Fox
Film se naprosto určitě odehrává v současnosti (děcka mají smartphony a mluví se o prezidentství Donalda Trumpa), ale všichni se v něm chovají jako v romantických komediích minulých desetiletí (například z 50. let minulého století). Všichni jsou neuvěřitelně slušní (zdaleka nejsprostší věta celého filmu je "Get the fuck away from me!" v nejvypjatější scéně), všichni sedmnáctiletí teenageři milují školu a naprosto běžně a neironicky používají košaté věty se slovy jako "touché" nebo "accentuate", poslouchají gramodesky z gramofonu (aniž by si z nich kvůli tomu někdo dělal legraci nebo se tomu divil) a nejsou si úplně jisti tím, jak funguje sex. Kdykoliv se někdo projeví trošičku homofobně, okamžitě je za to setřen všemi ostatními a později se omluví a nějak to odčiní. A jejich zacházení se smartphony je také trochu zvláštní, třeba když si hlavní hrdina založí GMail účet, který má být přísně tajný (je pro jeho gay identitu) a nechá si všechny příchozí maily zobrazovat jako popupy i na zamčeném telefonu.
Já, Simon
Já, Simon
Možná to souvisí s tím, že jde o adaptaci knihy (z roku 2015), jejíž autorce bylo přes 30 let, ale je to celkem jedno.
Pokud mohou existovat romantické pohádky jako Samotář v Seattlu nebo Láska nebeská, pak jistě může existovat i gay variace na podobné téma. Mladí herci (většinou neokoukaní) jsou sympatičtí, film má správné tempo, občas se docela dobře zasmějete a užijete si skoro dvě hodiny mimo starosti všedního dne.
Jenom si dejte pozor, abyste si z toho vy nebo vaše děti (bez ohledu na gender) nebrali poučení ohledně fungování skutečného světa.
Hodnocení: 70%