Recenze: Souboj pohlaví aneb Když se v tenisu utká lesbická feministka se sexistou a šovinistou

Souboj pohlaví | Fox Searchlight Pictures
Emma Stone, Steve Carell
Souboj pohlaví | BontonFilm
Kingová vyhrála!
Vzhledem k popisu děje, režisérům (tvůrci Malé Miss Sunshine) a obsazení (kromě Carella ve filmu hraje i Sarah Silvermanová) vás možná překvapí, že Souboj pohlaví není komedie. S čímž jsem měl docela problém.
Když se utká 29letá tenistka na vrcholu své kariéry s 55letým ex-tenistou, který se na kurtu objevuje v potapěčských ploutvích a s živými ovcemi, tak nějak automaticky předpokládám, že celé to utkání je především švanda a že to chápou oba sportovci i naprostá většina diváků. Pokud by si někdo z výsledku tohoto utkání (ať by byl jakýkoliv) vyvozoval nějaké obecné informace o schopnostech obou (nebo více) pohlaví, je to slabomyslný kretén.

Souboj pohlaví
A mám intenzivní dojem, že tvůrci tohoto filmu mají diváky za slabomyslné kretény, neboť v jejich podání jde o příběh toho, jak odvážná bojovnice za práva žen dokázala zvítězit nad předsudky, osudem a všemožnými ústrky, a předvedla celému světu, že ženy se mohou vyrovnat mužům, čímž změnila dějiny. Naprosto neironicky a vážně.
Steve Carell
Souboj pohlaví | BontonFilm
Film se snaží ukázat nám detaily životů obou protagonistů, takže sledujeme třeba lesbickou aféru Kingové nebo gamblerské problémy Riggse, což je v prapodivném rozporu s ústřední zápletkou filmu, totiž s tím, že ti dva předvedli zábavnou sportovní exhibici, ze které si nikdo svéprávný na světě neodnesl víc než pár hodin zábavy. (A po ní byli mnoho dalších desetiletí přáteli.)
Přitom je režie velmi slušná a herecké výkony kvalitní (dokonce se oba protagonisté dost podobají svým předlohám). Ale měl jsem opravdu velký problém s tím, že se tvůrci snažili reálné historické události zpracovat tak, aby jim dali nějakou svou "důležitou message", a nejde jim to. Je mi celkem jedno, nakolik překroutili skutečnost (mimochodem, o stejném utkání existuje i celovečerní dokument, který asi bude zajímavější) - hlavní problém je, že výsledek nefunguje ani kdyby to byl stoprocentně smyšlený příběh. I kdybyste o námětu filmu nevěděli vůbec nic, bude vám v kině jasné, že jde o adaptaci něčeho. O adaptaci, která není adaptovaná tak dobře, aby z ní byl fungující film.
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S: Rozhodně nejde ani o film pro fanoušky tenisového sportu