Skoro každý úspěšný titul, jehož autorská práva jsou vydaná napospas obchodní mašinerii hollywoodských studií, se dříve či později dočká svého pokračování. Někdy se ale neústupný proces zadrhne a veřejně či zákulisně probírané koncepty rozvíjející světy a zápletky originálních filmů se na stříbrná plátna ne a ne dostat. Najít správný recept, z něhož by v porovnání s předchůdci nevznikla jen nevzhledná šlichta, bývá občas složité. Jindy nemají zájem tvůrci nebo herecké hvězdy a někdy je princip seqeuelu tak bláznivý, že si to ani Hollywood prostě nemůže dovolit. Nadcházející filmová pokračování nějaký čas měla vzniknout, ale pravděpodobně se jich nedočkáme. I když někdy může být čekačka natažená i na čtyři dekády a nové generace už vlastně ani neví, na co se navazuje.
Články 139
Hrdina z kreslených sešitů a animovaných pořadů s předsunutou bradou, dýmkou, obřím předloktím a apetitem po špenátu existuje od roku 1929. Pepek námořník (Popeye the Sailor) je známý po celém světě, i když jediné hollywoodské zpracování s živými a slavnými herci roku 1980 propadlo. Čtyřiačtyřicet let po nezdařilém pokusu Roberta Altmana s Robinem Williamsem a Shelley Duvall se schyluje k dalšímu nákladnému hranému zpracování od scenáristy Michaela Caleoa (Sexy bestie, Rodina Sopránů).
Luc Besson se nikdy příliš netrápil požadavky na to, jak má vypadat správný film, aby byl označen za umění. Jeho filmy jsou často skvěle natočené a zahrané, najdeme v nich i pořádný kus nápaditosti, prioritou je ale vždy čistá explozivní zábava. Tento filmař vykrádá vše, co se mu namane. Bere si ze světa okolo sebe, co ho baví, a vrací to zpět ve formě hyperaktivní pastiše. Dnes Besson slaví 65 let, během nichž nás učil, že sebe ani film nemáme brát tak vážně a kinematografii si máme především užít.
Luc Besson už zdaleka není tak vyhlíženým tvůrcem jako dřív. Po několika propadácích během posledních dvou dekád se mu s loňským snímkem DogMan podařilo dosáhnout relativního úspěchu, respektive nabídnout roztříštěný a zmatený, ale aspoň poměrně zábavný produkt. A právě s hlavní hvězdou tohoto filmu Calebem Landrym Jonesem chce Besson natáčet dál – a to rovnou jednu z největších klasik.
Pondělní večer opět přinese novou epizodu pořadu Pop Coolt powered by Kinobox, kterou vysílá Prima Cool o půl desáté večer. Naše rubrika se u příležitosti dalšího filmového převyprávění Tří mušketýrů ohlédne za trojicí dosavadně nejpozoruhodnějších adaptací Dumasova klíčového a kanonického díla.
Režisér Luc Besson má za sebou Brutální Nikitu, Leona, Pátý element, Johanku z Arku, Lucy nebo Valeriana (a tisíc planet k tomu). Většinou se snaží uniknout všední realitě a přinést nám co nejvíc žánrové zábavy a popkulturního mysticismu. DogMan o chlapci, jenž vyrůstal v psím kotci, však vychází z reálného případu. Bessonova stylizace jej znovu posunuje do vod expresivního komiksu a symbolického podobenství.
Pondělní večer opět přinese novou epizodu pořadu Pop Coolt powered by Kinobox, kterou vysílá Prima Cool o půl desáté večer. Naše rubrika se u příležitosti vycházejícího snímku Jak mít sex ponoří do křehké duše teenagerů a teenagerek, jimž se filmy snaží porozumět a zachytit těžko zprostředkovatelné emoce dospívání.
Francouzský režisér Luc Besson svůj nový snímek DogMan, který bude mít u nás premiéru 30. listopadu, promítal na festivalu v Benátkách, kde se ucházel o Zlatého lva. Vzbudil rozporuplné reakce, což je samo o sobě příslibem zajímavé podívané. Ostatně posuďte sami z traileru s českými titulky.
Cameronova existenciální sci-fi Propast (1989), Bessonova óda na oceány Magická hlubina (1988), dobrodružně béčková Hlubina (1977) či lehkonohý ponor do hloubek lidství Život pod vodou (2004) v symetrických kompozicích Wese Andersona. Tematika potápění filmaře dlouhodobě fascinuje a inspiruje k ohledávání podstaty naší existence. No, tak nic takového u nového seriálu televize Prima raději nečekejte.
Jubilejní 80. ročník benátského festivalu 9. září večer vyhlásil vítěze. Pro prestižní ceny nejstaršího festivalu na světě dokráčeli především odhadovaní favorité, přesto se našlo pár nečekaných úspěchů. Velká režisérská jména, kterých letos bylo požehnaně, vyšla nasucho.
Luc Besson toho světu nedal málo. Coby režisér je podepsán pod hity Leon, Brutální Nikita, Pátý element nebo Lucy, z pozice scenáristy a producenta zaštítil série Kurýr, 96 hodin a Taxi.
Rasistické stereotypy, marné herecké výkony či neustálé pištění. Způsobů, jak nás filmové postavy mohou otravovat, je řada. Často se jedná o součást uměleckého záměru, jindy se však natáčení zcela nečekaně vymkne kontrole. Tak či onak, na podobné figury vzpomínáme jen s velkou nechutí.
Alejandro Jodorowsky rozhodně patří k nejzábavnějším mystikům posledního více než půlstoletí. Namísto esoterických motivačních příruček vydává rozmáchlé komiksové space opery, jeho filmy se objevují v žebříčcích nejbizarnějších počinů dějin kinematografie a jeho životním projektem byla adaptace sci-fi klasiky Duna. Teď máme možnost vidět průřez celou mistrovou filmografií na velkém plátně.
Na Netflixu se objevil další drsný akčňák z Francie. AKA vypráví o agentovi, který se vydává za bodyguarda v domě mafiána a skamarádí se s jeho malým synem. Mohlo by to být téma na rodinnou akční komedii i na temný thriller ve stylu Muže v ohni, se kterým má film trochu podobnou zápletku. Hlavní hrdina v podání Albana Lenoira je však spíš mužem v ohýnku.
Pokud se bavíme o pevninské Číně, je Jet Li nejspíš její vůbec největší kung-fu ikonou. Podle jeho filmů se přepisoval výklad dějin a prodal stamiliony lístků do kin. Na západě jsme přitom viděli jen zlomek jeho talentu.