Teroristka

63%

Komentáře a recenze 11

30 208 bodů
6.5
Zajímavý scénář, trošku ledabylejší zpracování, ale možná právě to dodává více autenticity. Iva Janžurová zahrála s naprostým klidem člověka, který je zahnán do kouta pořádným parchantem.. vše bere s grácií a přenesla to na plátno. Film určitě nebudu nadále vyhledávat a asi se ani nestane klenotem naší kinematografie, ale je to pěkná černá komedie.
22 296 bodů
4
Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu.
2
Ten nápad a to všechno kolem, dejme tomu. Jenže problém je, že po rozdání karet se to už začlo sypat. Pasáž s tréninkem střelby byla asi tak o 3 hodiny delší než měla být, a závěr je hodně crazy. V tom smutném a špatném slova smyslu. Dost to tahá Hoffman, který je ještě ve svém Most! módu a jeho mafián je přesně takový, jak člověk po zhlédnutí Mostu čeká.
4
Teorie tygra možná nebyla kdovíjaká pecka, minimálně to ale byla slušná česká komedie a především jedna z nejlepších českých komedií posledních let (do jisté míry smutný fakt, ale rozhodně to neznamená, že by byla Teorie tygra špatným filmem). Po Teorii tygra začal Radek Bajgar pracovat na svém druhém filmu Teroristka- hlavní roli napsal přímo pro Ivu Janžurovou a ta roli vzala a naučila se střílet. Stálo to Janžurové za to? Bohužel musím říct, že i když nemůžu pro výkonu paní Janžurové říct nic negativního, Teroristku bych dobrým filmem nenazval. Nebo spíš bych neřekl, že je úplně špatným filmem. Jenom má příliš velké ambice, které se tak úplně nepodařilo naplnit. Teroristka není klasickou českou komedií, naopak se snaží o černý humor. Jde v tom cítit jistá inspirace Quentinem Tarantinem, především když se divák bude soustředit na dialogy. A to je dost možná největší problém Teroristky.... Herecky není jediný problém- Janžurová je boží, Pavel Liška jako její bývalý žák, který jí učí střílet funguje také na jedničku, Martin Hofmann po MOSTU! a Ženách v běhu opět válí, potěší i Vilhemová, Plodková a Holubová. Především skvěle nastavený vztah mezi postavami Janžurové a Lišky je perfektní. Kdyby byla Teroristka postavená jenom na hodinu a půl dlouhém dialogu těchto dvou postav, dost možná by to bylo zajímavější. Mezi Janžurovou a Liškou funguje skvělý kontrast, který se během celého filmu neomrzí... Je tu ale problém: Kromě Janžurové a Lišky sice hraje dobře i zbytek obsazení, jakmile jsou ale Janžurová a Liška mimo děj je to trochu slabší. I když je zábava trávit čas s Hofmannem a jeho záporákem, Hofmann jako záporák tak úplně nefunguje a především je kolem něj rozvedeno příliš možných podzápletek, které ve finále nemají smysl. Motorbiatlon (+ zbytečný cameo Gabriely Koukalový) vede! Celý to fakt občas smrdí, že by někdo chtěl mít geniálně vypiontovaný dialogy jako Tarantino, občas to ale přeskočí humorem do takovýho bizáru, že by Tarantino jenom kroutil hlavou. Celý to jinak nějak co se týče scénáře nefunguje už od hlavní hnací motivace proč se vlastně postava Janžurové rozhodne postavu Hofmanna zabít. Hofmann se sice chová jako lobistická svině, úplně jsem ale nepobral co se v Janžurové tak zlomilo, že se najednou rozhodne Hofmanovi definitivně přistřihnout křídla. Janžurová to vlastně vysvětlí sama, její motivace ale stejně nezačne dávat smysl. Dalším WTF faktem je, že se hudba občas snaží být Westernová. Nic celou dobu u Teroristky neevokuje westernovou atmosféru. Což mi připomíná, že remake Tenkrát na Západě s Janžurový místo Bronsonem by nebyl špatnej nápad. Reálně má prvních 30 minut Teroristka ještě hodně silný potenciál. Časem se ale ten potenciál začne ztrácet a od části kdy už si jde Janžurová pro Hofmanna do jeho vily jsem si říkal, že už bude konec. A ono přišlo dalších 30 minut, který se navíc šílené natáhnou! I když jsou ty postavy zahraný dobře, reálně je ale jejich sympatičnost a souznění s nimi nulová. To, že se film z nějakýho důvodu jmenuje Teroristka už je detail utopený v nefungujícím scénáři s nefungujícími motivaci a charaktery. Kamera, zvuk a herecké výkony jsou dobrá věc, zbytek ale vlastně celkem hapruje. Ženy v běhu se tak nějak stávají pamětihodnějším filmem....
9 382 bodů
6
Líbilo se mi to... ALE štve mě, jak neorginální to je, jaký kýč z toho několirát vznikl. Kultovní zahraniční hudební motivy, Tarantinovské dialogy. To vše zaobaluje absurdní příběh, který někdy musí ze sraček tahat jen výborný Martin Hofmann. Na české poměry ale poměrně odvážné a určitě se řadí k těm lepším filmům za poslední dobu. Finální vygradovaná konverzační přestřelka výborná! 60%
avenis
avenis
8 410 bodů
9
Tento film mne zaujal hned na začátku a udržel v napětí až do konce. Výborný scénář, umírněné herectví, překvapivé zvraty. A bohužel, velmi pravdivá výpověď o stavu lidské morálky tohoto století. Možná i trochu návod... Každopádně výkon Ivy Janžurové by zasluhoval výraznější ocenění. Bravo! A nejen jí. (21.4.2019)
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
4
Další české WTF, všechny postavy jsou divné, celkově ten děj je divný, a ten konec? Takhle ne.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
6
Janžurka s rotačákem by se v Pulp Fikšn dobře uplatnila. Na území dnešní Šumavy, dříve známý jako Divoký Zprasan, bojovala drsná leč stará, ale čiperná sedmdesátka, aby chránila blaha bezvýznamných a negramotných životů, hermafroditních šnupačů a babských dylin. Žena v stařeckém hábu a černé masce byla ve skutečnosti jen obyčejná bábinka, která každou neděli vařila buchty svým fakanským vnoučkům, ale jednoho dne musela spravedlnost vzít za svoje kostnaté a žilnaté pracky. Zlej a zkorumpovanej Mach Šebestovic, bývalý müslivec, chce dobro podložit svým půlmetrovým čurákem, a znásilňovat chudinky kozy a šestileté Aničky. Po tom co uběhlo 5 měsíců, kdy Mach střelil bábenku do plechové prdele tři kovový, tak oddaný a bývalý přítel staré ochranitelky za spravedlnost, známý též jako místní znásilňovač Don Giovanni Chujovanionič tříprstej Pavlo Liška, musí sebeukájit a zaučit Janžurku, jak správně držet kráječ na cibuli, a kvér s třiceraňákem. Zlo už bude brzy odděláno! Doslovně.
Evah
Evah
2 169 bodů
7
Ideálně bych hodnotila asi 6,5, ale každopádně se jedná o na české poměry nadprůměrný film. Konec je velmi přitažený za vlasy, ale asi se to dá odpustit. Film o vyřizování účtů, řešení sporů trochu přehnaným způsobem, vtipný film moc není, spíše je film o tom, kam až mohou lidé zajít, když jsou zahnáni do kouta. Za podívání asi stálo, Janžurová je docela fajn stařenka, hodně scén jinými herci je zahraných velmi nevěrohodně, ale námět zajímavý.
Jonák
Jonák
1 695 bodů
9
Podle mě rozhodně jeden z nejlepších českých filmů posledních let. Jak téma, která zpracovává mi přijde skvělé, tak i provedení. Ano, i provedení, které jak čtu ostatní recenze mnoho lidí nemusí kvůli řekněme nereálnosti nějakých scén a více takovému nelogickému až pohádkovému nádechu. Ale přeci jen, je to komedie. A já si myslím, že myšlenku a účel komedie to splnilo na jedničku. V mnohých chvílích jsem se smál a film po celé délce jeho stopáže jsem si užil. Myšlenka - téma filmu je perfektní 10/10, uznávám, provedení (budeme-li hodně kritičtí) tak 8/10.