To jeho nadšení pro věc je nakažlivé. A je dobré vidět, jak se k němu připosranej Hollywood otočil zády. Mohla to být bomba, ale možná to taky mohla být sračka. U Jodorowskyho člověk nikdy neví...
Najambicióznejší projekt, ktorý nikdy nevznikol. Aj takto by sa dal opísať strastiplný príbeh Jodorowského "znásilnenia" Duny Franka Herberta. Očarujúci dokument vás chytí za srdce strhujúcim rozprávaním pána režiséra, skicami H.R. Gigera a dychberúcimi animovanými konceptami, ktoré sa nikdy nedočkali svôjho plného potenciálu. Možno je nakoniec dobre, že film nikdy neuzrel svetlo sveta. Vďaka nemu k nám prišlo mnoho známych klasík, ktoré sa priamo (či nevedomky) týmto projektom inšpirovali. Dúfam, že sa toho časom i tak niekto chytí a podľa Jodorowského priania z toho vytvorí animovaný film.
Plakáty, design lodí a argichektury i obsazení působilo naprosto šíleně v tom nejlepším možném slova smyslu. Je však nutno trochu mírnit Jodorowského pěv na vlastní genialitu a největší film všech dob, který jako prorok otevře lidem oči. Kdyby to vzniklo a jistě by to byl vzácnej projekt, kterej by měl v kultuře velké postavení, ale rozhodně by to nebyl film, kterej by změnil svět. Jedno umělecké dílo světem nepohne, ani kdyby bylo jakkoliv geniální a "velké". Audiovizuálně by to však bylo šíleně působivé, atraktivní a nevídané. Přesto je nutno říci, že i když by Jodorowski mohl točit Dunu se všemi těmi umělci, tak by to ve výsledku nemusel být tak dokonalej film. Předpokládám, že by nebyl, protože Jodorowski umí být pěknej kokot. Jeho film El Topo (Krtek) má i přes jistý půvab mnoho chyb a výsledný dojem po skončení filmu byl vyloženě hrozný. Děj byl kostrbatý a divně poskládaný, různé scény působily amatérsky, stupidně či nevěrohodně, záběrování a choreografie v akčnějších pasážích byla špatná a do toho on sám v hlavní roli. Myslím, že jeho přesvědčení o vlastní genialitě (o které mě v předchozích filmech nepřesvědčil, ač Holy Mountain mám rád), jeho entuziasmus a emocionalita mu může zatmívat střízlivý úsudek. Bůh ví, jakej by jeho vlastní syn vůbec byl v té hlavní roli. Možná by to byl stejný fail, jako obsazení sebe sama do hlavní role v Krtkovi. Protože tento dokument neukazuji, jak přesně by se jeho Duna odvíjela scénu po scéně, dialog po dialogu, tak nelze tedy říci, jak dobře by Jodorowski zvládl jednotlivé scény, jak dobře nebo zle by natočil akci a souboje, jak dobře by vypadaly efekty, jak dobře mu byl film fázovaný, sestříhaný, jak kvalitní by byly dialogy, jestli by to v některých momentech nebylo nevkusně afektované, melodramatické či do sebe zahleděné, jak dobře by si Brontis Jodorowski poradil s rolí Paula... Těch faktorů je moc a Alejandro Jodorowski mi připadá jako někdo, kdo by byl schopen s obrovským nadšením vytvořit nepříliš dobrou splácaninu, ale bude tvrdit, že se mu podařilo do díla zachytit přesně ten pocit, který chtěl a že umění má být naprosto volné. Ke každé dobré práci patři ale jistá uměřenost a vyměřenost. Technická rovina věci není zanedbatelná a tyhle citové a tvrdohlavé povahy mohou často přestřelit. Komu se taky Jodorowski občas během interview nezdál autentický? Komu se zdálo, že některé nápady jsou píčoviny? Proč by do pevnosti Barona Harkonnena měla vést cesta, přes kterou by horizontálně švihali meče? Co to je za infantilní nápad? I kdyby to ale nebyl vcelku dobrý film, beztak by z něj všichni čerpali, protože by to mělo úžasný design, hudbu by dělali skvělí hudebníci a další tvůrci by z toho jistě čerpali.
na ziadny z jodorowskeho filmov by som sa asi nedokazal pozerat pat minut v kuse (na zaklade kuskov co som videl) ale ako rozpravaca a zaujimavy charakter si ma absolutne ziskal. alejandro je napriek svojmu pokrocilemu veku stale culi a plny energie co prenasa i na tento dokument (ktory je dobry i po technickej stranke vdaka zapojeniu animacii ktore ozivuju storyboardy a reziser prichadza i inymi paradickamy). jodorowskeho duna nikdy nevznikla (co je mozno dobre, lebo si vazne neviem predstavit publikum co by na to do kina islo) ale nastastie dokument o tejto megaprodukcii odkazanej uz pred zaciatkom nakrucania k neuspechu to bohato vynahradzuje...
Určitě by to byl největší film všech dob, to bez debat. Kdyby to šlo natočit. Každopádně spíš než o film asi Jodorowskemu šlo o nějaký velký psychomagický signál vesmíru a vesmír ho zkrátka odmítl a zarazil, protože co je moc, to je příliš. To, že je Jodorowsky renesanční člověk, kterému se podařilo sjednotit neuvěřitelnou squadru umělců, aby vytvořili koncept a projekt je umění samo o sobě. Je to jako konceptuální umění. A to možná znamená ve finále více než kdyby se Duna natočila. Nikdy nevíme jak by vypadala, ale to, že vznikl takový záchvěv tvůrčího génia je samo o sobě impozantní. Jodo je nadpřirozeně dobrý umělec, ale není úplně zakotven v realitě. A některým jeho podobným génium se podařilo prosadit své ideje do reality a nakonec se to Jodowi podařilo, ale v tomhle případě to nevyšlo. Každopádně solidní dokument!