Hurricane: Squadron 303

59%

Zajímavosti 17

  • Sean Barton, redaktor časopisu Hurricane, byl také editorem filmu Návrat Jediho.
  • Když Jan probírá svůj první let s Kentem, zmiňuje se o několika problémech, které zažil. Jedním z nich byl "zpětný chod plynu". V britských letadlech se plyn tlačí dopředu, aby se zvýšily otáčky motoru, u polských letadel, se kterým Jan a ostatní létali, se plyn táhl dozadu, aby se zvýšily otáčky motoru. Při přistání, těsně před dosednutím letadla, se má plyn rychle snížit na volnoběh. Problémy vznikají, pokud pilot zapomene, že jeho plynová páka "pracuje obráceně", zejména u silných motorů, jako je tomu u Hurricanu.
  • Flashbackové sekvence, které se odehrávají v Polsku, se ve skutečnosti natáčely ve Velké Británii (producenti chtěli natáčet v Polsku, ale čekali na sníh, který se kvůli teplé zimě nedostavil včas).
  • Natáčení v bunkru bitvy o Británii říjen 2017. Pár kilometrů od polského válečného památníku v RAF Northolt.
  • RAF Northolt (domov 303. perutě) byl replikován na letišti White Waltham (západně od Londýna), protože Northolt měl jen velmi málo dobových budov a neměl již travnatou dráhu.
  • Sekvence leteckých bitev byly natočeny s využitím kombinace replik kokpitů, repliky Hurricanu v životní velikosti na kardanu, skutečného Hurricanu (jednoho z pouhých devíti na světě) a vizuálních efektů.
  • Jan Zumbach měl švýcarské občanství a na konci války se nemusel vrátit do Polska. Jistě by se o tom zmínil. A ve skutečnosti neodjel a později sloužil jako žoldnéř v afrických válkách.
  • V jedné z prvních scén odehrávajících se v roce 1940 se objevuje německý polopás se znakem trojzubce 2. tankové divize. Tento symbol byl poprvé představen v roce 1944.
  • Na začátku filmu se jedna z žen zmíní o svých nylonových punčochách. Ty byly v té době v USA teprve komerčně dostupné a v Británii se teprve začaly prodávat.
  • Náramenní orlice na Georginině uniformě jsou obráceně. Orlice by měly směřovat k zádům nositele.
  • V závěrečné scéně v hotelu je na stožáru za oknem vidět vlajka Unie. Bohužel je tato vlajka vyvěšena vzhůru nohama, protože široký bílý pruh je na spodní straně žerdi, a ne na horní.
  • Když František přistává s koly vzhůru, vidíme, že se vrtule po celou dobu přistání otáčí. Když však zastaví, není na vrtuli vidět žádné poškození.
  • Trup Hurricanu byl potažen látkou, takže kulky při nárazu do něj nejiskřily a neodrážely se jako v případě kovového potahu. Jednoduše by prošly skrz.
  • Někteří piloti se odvolávají na Evu Braunovou, čímž naznačují, že věděli o jejím vztahu s Hitlerem. Tento vztah byl tajný a až do konce války o něm nevěděli ani Němci.
  • Prvním vítězstvím letky, ještě ve výcviku, je bombardér Dornier Kondor (identifikovatelný podle dvoumotorového a kulatého kokpitu s kulometným stanovištěm vpředu). Ačkoli byl nejprve identifikován jako takový, později se zjistilo, že jde o Messerschmitt Bf 110, když byly v 80. letech 20. století vykopány pozůstatky letounu.
  • Polští piloti zdaleka nebyli neukázněnou chátrou, jak je líčí film, ale byli zdvořilí a elegantní a obecně byli lepší než většina jejich anglických kolegů.
  • V několika scénách filmu je vidět, jak německý Messerschmidt Bf109 vstupuje do střemhlavého letu a snaží se setřást Hurricana na svém ocase. Hurricane se střemhlav vrhá za 109, dostihne ho a sestřelí. To je poněkud nepravděpodobné, protože 109 byl ve střemhlavém letu mnohem rychlejší než Hurricane (a Spitfire) - střemhlavý let byl v podstatě jistým způsobem, jak uniknout britskému stíhači.