Zrození národa

63%

Komentáře a recenze 4

28 455 bodů
6
Další snímek o temné americké minulosti, který se tam stále připomíná v rámci zajištění lidských práv a hlavně svobod. Koncepce příběhu, hlavně co se týče vzdělanosti vůdce povstalců a skutečné postavy, se hodně podobá obdobnému počinu ´Volání svobody´ (1987), byť se v něm daná rasová problematika pro změnu odehrává v Jižní Africe. Mezi Denzelem Washingtonem, ve zmíněném snímku, a Natem Parkerem, v tomto snímku, není po herecké stránce rozdílu. A pro zajímavost, pro Nata Parkera se jedná také o scenáristický a režijní debut a třetí filmový produkční projekt. V podstatě si to celé udělal sám a z jeho pohledu je to dosti znát, neboť brutalita bílých otrokářů na černých otrocích je poměrně až mrazivě markantní. A jak sám uvádí, tímto svým dílem vyhlásil válku, dnes označovanému jako rasistickému, filmu ještě z němé éry pod stejným názvem z roku 1915 režiséra D.W. Griffitha. Námět je to však poměrně obsáhlý a tak se stalo, že dvouhodinová stopáž je na ucelené vyprávění poměrně krátká. Na nepravostech a ponižování kladl až dynamický důraz a na to sázel tak horlivě, že nějak opomněl pozdvihnout příběh, takže se jen tímto zasadil jen o rozzuřenou etudu pomsty. Jakoby mu vlastně ani o nic jiného nešlo. Že by osobní výjev? Tím by to bylo pro Nata Parkera více ke škodě než k užitku, neboť by se tak přímo zasadil o stejně rasistický propagandistický film, jako tehdá D. W. Griffin, jen z druhé straně barikády.
22 291 bodů
6
Jak velké ego musí Parker mít, když si napíše a zrežíruje film, ve kterém se pasuje skoro na mesiáše (a svou postavu si ad absurdum zbožští - například tím, že se Turner nakonec sám nechá zajmout, i když ve skutečnosti ho našli zahrabaného v díře, kde se schovával). Film je to ze své podstaty působivý, i když velmi černobílý, bez přesahu do dnešní doby a bez snahy o vykreslení problému. Hodnotu to má opravdu jen jako vytrucovaný negativ k Grifithovi. Jinak je to jen očekávané.
4
Závěr je silný a dost dobře natočený, ale do té doby příběh gramotného Nata, který se rozhodne stát se spasitelem, spíš uspává. Ale možná za to mohl jenom ten nesympatický dabing. Uvidíme s čím Parker přijde dál, talent rozhodně má.
leafroller
leafroller
3 023 bodů
9
Filmů o americkém otrokářství v posledních letech neustále přibývá a je to nepochybně dobře. Hrůzy, kterých se Američané dopouštěli na lidech, jsou neodpustitelné. A při každém takovém filmu se ptám, jaké jsou asi reakce současných Američanů, u nichž je i dnes rasismus velmi populární. A tak po 12 letech v řetězech a Nespoutaném Djangovi, což byly drsnější snímky na toto téma, přibyla i klasika hledící na problém takříkajíc zevnitř. Film se nevyžívá v násilí, i když ho poskytuje víc než dost na to, aby si divák mohl klást otázku, zda je to vůbec možné. Pomalejší tempo pak dává možnost tento zážitek hlouběji vstřebat. Ironií je, že první negr, který dostal aspoň nějaké vzdělání, způsobil svým pánům takové potíže, což ve výsledku jistě přispělo k poučení bílých nedělat znovu stejnou chybu.....