Nepřítel před branami

82%

Komentáře a recenze 14

9
Válečné filmy vážně můžu a Nepřítel před branami se věnuje i mé oblíbené pozici odstřelovače. Není pro mne nic více vzrušující,než když voják celý den proleží na jedné pozici a čeká na jeden jediný výstřel,který může mít zásadní vliv na vývoj války. Annaud těmhle mužům složil zaslouženou poctu a natočil snímek,který má pořádné koule a nabídne nám dech beroucí scény. Vynikající Jude Law v hlavní roli.
29 851 bodů
8.5
Skvělý válečný film, který je natočen ze strany rudé armády a to nebylo ještě před několika lety standardem. Většinou se točily filmy o americké armádě a západu vůbec. Nyní je už natočeno mnoho kvalitních filmů z východní strany, ale dříve to byla světlá vyjímka. Příběh legendárního ostřelovače rudé armády je sám o sobě fascinující, příidá-li se k tomu dobré herecké obsazení, pár milionů dolarů na efekty a dobrá atmosféra, nemůže to dopadnout špatně.
22 284 bodů
8
Opravdu slušný válečný film, ve kterém díky bohu nevystupuje americká armáda, takže žádné klišé a žádné vlastenecké záchvaty. Film má atmosféru a to je to hlavní. Krom toho, je tu Ed Harris, který si krade pro sebe většinu scén, ve kterých je.
Fingon
16 886 bodů
8
IMHO nejlepší válečný film. Je tu láska, ale není tak příšerně prezentovaná jako v Pearl Harboru. A to zasněžené prostředí, Weiszová a Ed Harris...
9
Film Nepřítel před branami z roku 2001 potvrzuje Annaudovu zálibu dívat se na problémy z druhé strany. Postavil totiž tentokrát kameru za peníze ze západu na stranu Ruska a natočil strhující příběh Vasila Zajceva, ostřelovače ve Stalingradu. Tento film nepotvrzuje žádné klišé válečných filmů a stojí osamoceně jako maják v moři. Film byl natáčen v berlínských ateliérech a v okolí města za vydatného přispění počítačů. Přesto je film hereckým a umožňuje řadu brilantních hereckých výkonů. Film má spoustu silných momentů, obsahuje naprosto neuvěřitelnou sexy erotickou scénu a zříká se jednoznačných soudů, což u Annauda není obvyklé. Film neměl na růžích ustláno. V Americe z logických důvodů spíše prošuměl a v Německu se v řadě spolkových zemích vůbec nedostal na program. Troufám si však odhadnout, že se do pár let zařadí na seznam nejlepších válečných filmů.
8
Úvodní bojová pasáž je naprosto fantastická a svou vizuální špinavostí a šokujícím naturalistickým charakterem se emocionálně takřka vyrovná úvodní půlhodince v Ryanovi. Annaud vůbec znovu potvrzuje, jak objemnou obrazovou imaginací a působivým vypravěčským talentem byl obdařen, vrcholné scény ve spíše psychologicky orientovaném zbytku filmu patří pořád k tomu nejlepšímu ve svém žánru (hlavně nervy drásající a umně protahovaná scéna se "zpětným zrcátkem" je dech beroucí) a atmosféra stalingradského pekla se zadře hluboko pod kůži, byť v prvních minutách nastavila sama sobě nezdolatelnou laťku. Všechny zmíněné highlighty včetně unikátního souboje dvou megacharismatických sniperů (díky démonickému rozměru Eda Harrise ani nevíme, komu vlastně fandit) jsou ale soustavně narušovány nefungujícími vedlejšími motivy ohledně trochu sentimentálně zdůrazňované romance či pro vývoj děje nepotřebné politiky, které natahují stopáž neúměrně ke klíčovému atraktivnímu dění. Annaud si to měl pohlídat a nesklouzávat k laciným hollywoodským zvratům, a byla by to jasná stovka..
8 615 bodů
5
Film obsahuje silné momenty válečné vřavy. Hned na začátku, kdy jsou vojáci přeplavováni přes Volgu je silný (scéna je rovněž zreplikována v prvním Call of Duty z roku 2003). Bitva u Stalingradu byla velmi tvrdá, nelítostná a vyčerpávající, což se filmu daří v některých momentech ukázat. Osobně mě velmi překvapilo, jak autenticky ten film vypadá - všude trosky, obrovský komparz a záběry na velké celky - jakoby se to opravdu odehrávalo ve Stalingradu. Dojem však kazí to, že postavy mluví anglicky. Film na mě také postupem času fungoval emocionálně jenom hůře. Byl bych raději, kdyby film měl 3h, mapoval průběh války a soustředil se spíše na drobné osudy nejrůznějších postav než na několik málo osobních příběhů postav, které mě ale vůbec nezajímaly. Ač mám rád Rachel Weisz, tak romantická linka mezi její postavou a protagonistou Zajcevem. Na střední jsem poznal jednoho Zajceva, Romana Zajceva. Taky Rus. Pravoslavnej. Ještě ve druháku věřil, že existují víly i že děti se dělají pusinkama. Ve třeťáku se pak objevil v Czech Hunterovi, kde přišel o panictví i panenství. To pro mě byla mnohem více strhující romantická podívaná než to, co tvůrci nacpali sem. Romantická linka celku dost dobře neslouží (ač by asi mohla, jenže scénář není dostatečně kvalitní) a tak na ní tento film spíše trpí, protože příliš rozřeďuje zbytek obsahu, o němž by měl být film především, a činí ho tak poněkud břidkým. Ač bych byl nejradši, kdyby film nechával nahlížet co možná nejplnohodnotněji do onoho válečného pekla a průběhu války, tak chápu, že by to bylo obtížněji proveditelné a vlastně bych se smířil jen s tou hrou na kočku a myš mezi dvěma snipery. Film sice obsahuje momenty, kdy se jeden sniper snaží nalákat nebo vylákat druhého, ale jak říkám - je to příliš rozředěné. Film na mě fungoval v jednotlivostech - nikoli ve svém celku.
p.a.douch
p.a.douch
8 362 bodů
6
No nevím. Moje nadšení z tohoto filmu rozhodně nesouzní se zdejší většinou. Pro mě je to lehce nadprůměrné válečné dílo. 60 % je z mého hlediska lehce nadsazených, ale dám je, vzhledem k Bobu Hoskinsovi. Od Annauda jsem rozhodně čekal více. A ta romantika byla taky celkem zbytečná. O bitvě o Stalingrad jsem zkrátka viděl mnohem lepší filmy.
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
7
Užasný, jak miláček Jude Law dokáže zahrát i něco zcela jiného, než jen nažehleného playboye. Ed Harris skvělý jako vždy. Scénář, kamera výborný, celkově nechybí akce, románek, vkusný a neotravující nástin tehdejší těžké politické situace. Je to vlastně skvělý válečný film se vším všudy.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
7.5
Souboj dvou elitních sniperů v ruinách rozbombardovaného Stalingradu s dokonalou výpravou a skvělými herci. Jude Law i Rachel Weisz sympatičtí, avšak veškerou pozornost si získává Ed Harris jako německý ostřelovač König. Byla jsem s tímto filmem velmi spokojená. Natočit takové válečné peklo jménem Stalingrad musí být neskutečně náročné. I hudba Jamese Hornera dobře vystihovala celkovou atmosféru. Jean-Jacques Annaud ukázal, že válečné drama mu rozhodně není cizí.