Třetí muž

77%
Třetí muž
Plakát traileru

Pocity zvláštně neodbytné úzkosti umocňuje i použití hudební skladby Antona Karase pro citeru, jež mýtu Třetího muže dodává magicky podmanivý aurální rozměr. (LFŠ 2006)




martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 465 bodů
10
Nejlepší snímek všech dob? Když se to tvrdí, tak zřejmě ano, neboť v rámci Noir a skvěle propracovaného jednoduchého příběhu se jedná skutečně o filmovou pecku. Onen námět byl později v nejrůznějších formách použit ještě několikrát. Jako například „Get Carter“ (1971). Reálné prostředí poválečné Vídně už jen dokonalo své. Diváckou zajímavostí je, že po každém dalším shlédnutí si lze všimnout momentů, které předtím pozornosti unikly. Určitá postava v jiném světle, nuance ve scéně, linie dialogu. Pokaždé vyznívají jinak. Mistrovská kamera využívá každičkého detailu zdůrazňující nepříjemnou schopnost světla a stínu v nejrůznějších úhlech kamery, aby se dosáhlo pocitu, že i ten nejnevinnější člověk vypadá zlověstně a nebezpečně. Jednoduše řečeno se jedná o vizuální podobu přesvědčení, že se nikde a nikdy nedá věřit nikomu. K tomuto přesvědčení navíc dopomáhá německý jazyk místních lidí, u kterých pro diváky úmyslně nejsou titulky. Hlavní postava příběhu Holly Martins němčině nerozumí, a tak je odkázán, stejně jako diváci, na překlad někoho, kdo umí anglicky. Diváci se tak lépe dokážou vcítit do jeho pozice, kdy je vlivem jazykové bariéry daleko těžší se něčeho dopátrat. Vlivem toho je třeba hodně silná scéna s malým chlapcem na ulici po setmění, který na Martinse pokřikuje právě něco v němčině v době, kdy je z domu odnášen zavražděný domovník, se kterým se měl Martins setkat. Ani Martins, ani diváci mu nerozumí, ale netrvá dlouho a pochopí. Chování chlapce v Noir obrazotvornosti vyznívá až ďábelsky. A takových scén, kdy se ponechává scéna na fantazii diváků, je více. Skutečně se jedná o výborný snímek a to nejen svým zpracováním. Pro fanoušky Noir filmů naprostá povinnost.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 296 bodů
10
Noir jak podle šablony, od stylové kamery po příběh. Po prvním zhlédnutí mě to jen potěšilo, později přímo nadchlo. A Welles a jeho nekonečné charisma stojí za samotnou studii...
Fingon
16 886 bodů
6
U Třetího muže mě zaujala pouze kamera - a pak pouze a jen produkční historie. Soundtrack mi k filmu absolutně nepasoval a rušil mě a o příběhu ani nemluvě.

Dodatečné informace

Původní název:
The Third Man (více)
  • Velká Británie Třetí muž
  • Velká Británie The Third Man
  • Velká Británie 3rd Man, The
  • Velká Británie A harmadik ember
  • Velká Británie Al treilea om
  • Velká Británie Carol Reed's Production The Third Man
  • Velká Británie Daisan no otoko
  • Velká Británie De derde man
  • Velká Británie Den tredje mand
  • Velká Británie Den tredje mann
  • Velká Británie Den tredje mannen
  • Velká Británie Der dritte Mann
  • Velká Británie El tercer hombre
  • Velká Británie El tercer home
  • Velká Británie Il terzo uomo
  • Velká Británie Kolmas mies
  • Velká Británie Le troisième homme
  • Velká Británie Le Troisième Homme
  • Velká Británie O 3º Homem
  • Velká Británie O Terceiro Homem
  • Velká Británie O tritos anthropos
  • Velká Británie The 3rd Man
  • Velká Británie Treći čovek
  • Velká Británie Treći čovjek
  • Velká Británie Tretí muž
  • Velká Británie Tretí Muž
  • Velká Británie Třetí Muž
  • Velká Británie Tretji človek
  • Velká Británie Trzeci czlowiek
  • Velká Británie Üçüncü Adam Kim?
  • Velká Británie Ο τρίτος άνθρωπος
  • Velká Británie Третий человек
  • Velká Británie Третият човек
Premiéra v ČR:
11. 1. 2007
Distributor:
AČFK
Země původu:
Velká Británie
Tržby:
1,23 mil. USD (celosvětově)