Božské děti

77%

Komentáře a recenze 5

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 100 bodů
8
Jednoduchý přímočarý film, který zaujme svou lidskostí a jednoduchostí.. život chudé rodiny v Arabském světě, příběh pár párů bot .. To jsou Božské děti. Jednohubka, která není zbytečně natahována, přesto dokáže říci vše, co potřebuje. Moc pěkný film - 80%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 290 bodů
8
Velmi povedený film, tak trochu jiný, působící na city, ale opět tak trochu jinak. Naplno se zde ukazují rozdíly mezi světy a co znamená pro jednoho pár bot se nám může zdát až směšné. Možná trochu sázka na jistotu, ale jinak svým způsobem velmi silné.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Zkritizovat nedůstojné sociální podmínky prostřednictvím takřka pohádkového, z naivní dětské perspektivy podávaného příběhu byl skvělý nápad. A jakkoli formální zpracování neláme rekordy v umělecké ani emocionální tvorbě a za podobně laděným Milionářem z chatrče zaostává film skoro ve všech ohledech, výsledný dojem zahrnující mimo jiné snad všechno, co jinde tak kritizujeme (od morální vševědoucnosti až po viditelné emocionální vyděračství), mohl být jen těžko lepší a sympatičtější. Majid Majidi se velmi obratně protáhl mezi všemi klišé, nechal promluvit svou lásku k řemeslu a dal svým postavám natolik živou a uvěřitelnou podobu, že bych se i styděl nefandit jim a neprožít s nimi těch 90 minut až do úplného, mimochodem opravdu dojemného konce.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Bachecha-Ye aseman neboli Božské děti je film iránského režiséra Majida Majidiho, který dokazuje, že i kolem zdánlivě triviální situace se může roztočit velmi silný příběh. Ono slovo zdánlivě dává smysl především díky tomu, že obyvateli České republiky nebo obyvateli jiné vyspělejší země se prostě může stát situace kolem jednoho ztraceného páru bot zcela zbytečně zveličena. Jenomže jak už bylo řečeno se film odehrává v Iránu a především v prostředí chudé spodiny, přičemž částka utracena za nové boty pro ně znamená vyhození výrazné částky rodinného rozpočtu. To většina z nás, která nosí drahé oblečení, vlastní vše možné a bydlí v rozhodně slušnějších podmínkách, než průměrná chudá rodina v Iránu rozhodně není na poprvé schopen pochopit. Božské děti ale mohou v tomhle ohledu nejen českému divákovi naznačit, jak takový život funguje. Majidiho film dostal v roce 1999 nominaci na Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film a já si dovolím tvrdit proč tomu tak je. V kategorii nejlepší zahraniční film krom kvality totiž především podle mě záleží na tom jak mimo svojí domovskou zemi dokáže tento film zapůsobit a přesáhnout svou domovinu. Důkazem tomu může být třeba loňský Parazit, který to dokonce rovnou dotáhl i za cenu na Nejlepší film celkově. Božské děti se sice odehrávají v prostředí Iránu a hodně se tak ve filmu poznají právě obyvatelé Iránu, právě pro diváky, kteří si ale žijí rozhodně lépe než v Iráku může tento film fungovat a dá se o něm díky tomu říct, že má skutečný přesah. Hlavními hrdiny filmu jsou sourozenci Ali a Zahra Mándegárovi. Alimu je 9 let, Zahře 7. Vyrůstají v chudých podmínkách, jejich rodina dluží za nájem i potraviny, matka onemocněla a oni jí proto musejí krom domácích prací pomáhat i s mladším sourozencem a otec tvrdě pracuje i přesto, že rodinu jakž takž uživí. Celý kolotoč zápletky se poté stočí kolem toho, že poté co Ali opraví boty své sestry o ně následně přijde. Následně tak musí sourozenci ututlat, že sestra boty nemá a dochází tak k tomu, že se sourozenecký pár musí dělit Aliho tenisky. Celý jejich plán tak probíhá tak, že Zahra vždy odejde do školy, následně se vždy setkají, Zahra odevzdá své tenisky zpět bratrovi a ten zase utíká do své školy. Samo sebou ale vše není tak jednoduché a dojde k několika komplikacím. Hlavní je fakt, že mezi sourozenci je zcela jasné pouto. Občas se do sebe sice pouští, jinak je ale jasně vidět, že jednomu na druhém skutečně záleží. Dalo by se na první pohled říct, že prioritou je nedostat výprask od otce, zároveň je ale skutečně vidět a poznat, že sourozencům na sobě záleží. A ten film nám to nemusí v dialozích říct, nejlépe se totiž emoce prodávají tak, že ty emoce mezi sebou vidíme. A my skutečně vidíme, že sourozencům na sobě navzájem záleží. Majidi na 80-minutové délce vystavěl parádně odsýpající vyprávění, které ideálně funguje a střídá různé emoce a napětí. Například scéna kdy jedna teniska vypadne Zahře do stoky a ona se za ní žene by se v klidu mohla brát za jistou formu akční scény, která má dobré tempo, parádní prostřihy a u diváka způsobuje to, že skutečně začíná holčičce fandit aby pro botu doběhla, zároveň si tím ale není jistý a je tak napjatý jako ona postava, která se právě pro botu žene. Vše funguje především díky tomu, že pár dětských herců Amir Farrokh Hashemian a Bahare Seddiqi je dvojka sympatických dětských herců, kteří prodávají veškeré emoce velmi přirozeně. Především smutné brečící oči Hashemiana, který skutečně prodává roli chlapce, který si svým způsobem uvědomuje svou chybu a snaží se jí odčinit, co to jde. Důkazem je fakt, že jakmile se Ali dozví o soutěži v běhu tak o ní nemá zájem do doby, že by v případě 3. místa v soutěži mohl získat vytoužené nové boty pro sestru. Ali se skutečně do soutěže zapojí a i když jeho naděje ze začátku nejsou zrovna velké, nakonec se díky myšlenkám na svou sestru vzpamatuje a zlepší svůj výkon. Bohužel ale tak, že nedoběhne jako třetí ale rovnou jako první! V normálním případě by následoval jasný happy end, krásně vyvrcholený příběh outsidera, který si doběhl pro zlato a odběhl do západu slunce. Jenže tohle není ten případ. Pro Aliho znamenala výhra prohru a té se nedočkal. Je oslavován svými učiteli, stává se hvězdou místních novin, jenomže on má jen oči v slzách. Tohle on totiž nechtěl. Je to zvláštní pocit, když se s hrdinou neradujete z výhry, zde to ale dává totální smysl, protože výhra je tu skutečně prohrou. Ali zde neskončí jako hrdina, který zachránil den, skončí jako chlapec, který se o to pokusil, svůj výkon ale až příliš přehnal a doplatil na to. V rámci tohoto mají Božské děti pro našeho hlavního hrdinu nepříliš příjemné zakončení. Pokud tedy uvážíme fakt, že zrovna neví, že otec koupil nové boty nejen pro jeho sestru ale i pro něj samotného! O vztahu Aliho a jeho otce by se taky dala vést krátká řeč. O jeho otci zpočátku nemusíme mít extra příjemné smyšlení, protože hned v první scéně se představí jako muž, který seřve svojí ženu za to, že se postavila místnímu správci a svého 9-letého syna za to, že se své matky nezastal. Jak ale časem s otcem trávíme víc času, uvědomujeme si, že svou rodinu skutečně miluje a na jeho chování se dost pravděpodobně projevují jeho podmínky a fakt, že není schopen své rodině dopřát to co by si zasloužila. Výlet Aliho a jeho otce do města a snaha o to přivydělat si peníze jako zahradníci je krásná ukázka toho jak se zde představuje konfrontace nižší vrstvy Iránu s tou vyšší. Otec a syn objíždějí dům od domu a hledají možnost přivýdělku, všichni ale tuto možnost odmítají. To až poté Ali a jeho otec narazí na šlechetného staršího muže s jeho malým vnukem. Sám otec je překvapen mužovou finanční vysokou odměnou a především milým chováním, protože na tohle chování od bohatších obyvatel není zvyklý. Je to zcela jasně poznat na reakci v otcově tváři, který najednou začne mít pocit, že by mohlo být líp a mohl by pro svou rodinu připravit lepší podmínky. Otec je tak v rámci možností skutečně komplexní postava, kterou by nebylo moudré soudit hned po prvním společně stráveném obrazu s divákem. Božské děti mají strašný přesah a jsou skutečně silným zážitkem, který by měli vidět především lidé, kteří si pořád stěžují na vše kolem možné. Ve školách by se dost možná měl pouštět také, z principu aby děcka věděli, že se mají pořád až most dobře (ne, že by to většina nevěděla ale je jim to jedno…..). Jedinou výtku, kterou bych možná na Božské děti směřoval je fakt, že bych s Alim a Zahrou klidně strávil nějaký ten čas navíc a že bych ho vlastně nemusel vidět v brzké době znova. Zanechal ale ve mně hodně silné emoce a v rámci možností je výrazný a důležitý určitě. Už jen kvůli tomu na první pohled neviditelnému přesahu…
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
10
Ali při nákupu u zelináře ztratí opravené boty své sestry Zahry. V čem teď Zahra půjde do školy, když jiné boty nemá? Příběh sourozenecké obětavosti a lásky, která překoná všechny překážky a nesnáze. Kouzelný film, který nás nechá společně s dětmi trpět a nakonec nám odepře i happyend, jehož příslib se však objeví v jednom z posledních záběrů.