Armageddon slaví 25 let. Kdyby Willis nedlužil studiu 14 milionů, nikdy by ho nenatočil

Armageddon slaví 25 let. Kdyby Willis nedlužil studiu 14 milionů, nikdy by ho nenatočil
Bruce Willis – Armageddon | Walt Disney Studios
Armageddon je jedním z těch kousků, které mají sice status klasiky, nezískal si ho však jednoduchou cestou. V době premiéry se mu zámořští kritici vesměs vysmáli a dobírali si ho pro jeho naivitu. V Evropě byli mnohem shovívavější, například u nás mu časopisy Cinema i PREMIERE udělily 80 %. S celosvětovými tržbami 553 milionů dolarů šlo nakonec o největší hit roku 1998, cejch hloupého blockbusteru, který absurdní zápletku natáhl do podoby celovečerní atrakce, mu však zůstával.
Armageddon
Armageddon
75%
A netřeba si nic nalhávat. Již výchozí dějový bod Armageddonu nedává smysl. Je v něm nasekáno tolik faktických chyb týkajících se vesmíru a vše okolo něj, že ho NASA využívá během tréninku, aby si testovala znalosti budoucích pracovníků. Poslední třetina pak nikdy v rámci tempa pořádně nefungovala.
Režisér Michael Bay dokonce ohledně finále filmu vyjádřil lítost: „Omlouvám se za Armageddon. Museli jsme celý film zvládnout za pouhých 16 týdnů. Byl to obrovský závazek a nebylo to vůči filmu fér. Kdybych měl na to čas, zkrátil bych celé třetí dějství. Ale studio nám film doslova vzalo. Bylo to šílené. Můj supervizor speciálních efektů se z toho nervově zhroutil, takže jsem vše musel vést já. Ze zoufalství jsem se radil i s Jamesem Cameronem. Ale film nakonec dopadl dobře,“ řekl v roce 2018 Bay.
Armageddon

Zábava, která se odpouští

Jenže čas běží a Armageddonu nelze upřít velký faktor zábavnosti a potřebného měřítka pro blockbustery (ostatně se často říká, že právě Bay tímto kouskem položil moderním blockbusterům základy). Má srozumitelnou a dobře vystavěnou expozici, výborně představené hrdiny, hravou část s náborem, v níž se parta nýmandů souká do trenažérů a nakonec možná zdlouhavé, ale stále úderné finále. Bay navíc obecně nikdy nebyl v lepší formě. Akce je strhující a nápaditá, herci výborně využití, napětí dodávané v pravidelných dávkách a dostatečně vyvážené humorem a k tomu nějaké ty vážnější momenty, možná malinko úsměvné, v ději ale správně rozložené. Dokonce i ta otravná ústřední píseň od Aerosmith, která svého času hrála všude, má dnes správný nádech nostalgie.
Svého času všichni čekali vážný katastrofický film (protože do té doby vesměs jiné ani nevznikaly) a Bay natočil hravou klukovinu, která nakažlivě prezentuje to, jak si podobné dobrodružství představuje duchem třináctiletý kluk, který se chce hlavně v kině bavit, nahlas smát a říkat wow u toho, když se někam řítí obří asteroid. V kontextu doby lze chápat zklamání odborných kritiků, již tehdy ale diváci a divačky na Bayovu hru ve velkém nadšeně přistoupili a od té doby snímek ve známkách jen roste. Málokdy se totiž povede vytvořit tak vyvážený zábavný koktejl, kterému ve výsledku rádi odpustíme i pohádkově naivní zápletku, neboť úspěšně slouží celku.
Ale zpátky na začátek. Nemalý komerční lesk filmu v době uvedení dodalo angažmá Bruce Willise, který tehdy platil za jednu z největších hvězd Hollywoodu. Jeho účast ale byla dílem náhody.

Průšvihový rváč z Broadwaye

Celý příběh začal tím, že Willis pracoval v roce 1997 na komedii Broadway Brawler (Rváč z Broadwaye), v níž hrál jednu z hlavních rolí a film současně spoluprodukoval. Snímek měl být příběhem Eddyho Kapinskyho, bývalého hokejového hráče, který prožívá románek s postavou, jíž hrála Maura Tierney. Dalšími obsazenými byli Daniel Baldwin, Jenifer Lewis nebo Alex Boyd.
Bruce Willis, Broadway Brawler
Bruce Willis, Broadway Brawler | Disney
Po dvaceti dnech natáčení se ale produkce zastavila, Willisova nespokojenost s tvůrčím týmem vedla k tomu, že dostali padáka Lee Grant (režie), Joe Feury (produkce), William A. Fraker (kamera) a ještě další členové štábu, přičemž z 28 milionového rozpočtu už byla půlka pryč. K projektu byl pozván v komediích zkušený Dennis Dugan, který s Willisem pracoval na Měsíčním svitu (1985), aby vše zachránil. Na place ovšem strávil jediný den a pak už se kamery nikdy nerozjely. Jde o extrémně neobvyklý tah, aby studio projekt, který byl v přípravě dva roky a následně uběhlo několik týdnů natáčení, ze dne na den zařízlo. Přesně to se ale stalo. A mělo to velmi zajímavou dohru.
Protože byl Willis důvodem, proč natáčení Broadway Brawler selhalo (zda oprávněně či neoprávněně už se nedovíme, režisérka Grant o něm každopádně i poté mluvila mile), byla ve hře možnost, že by čelil žalobám. Aby vše urovnal, podepsal se společností Walt Disney Company kontrakt na tři filmy, v nichž bude hrát. Z nich vzešly ironií osudu dva největší hity jeho kariéry – již zmíněný Armageddon (553 milionů dolarů celosvětově) a Šestý smysl (672 milionů). Třetím filmem byla komedie Kid.
10 propadáků Bruce Willise, kterým byste měli dát druhou šanci
Téma3. 4. 2022
10 propadáků Bruce Willise, kterým byste měli dát druhou šanci
Za Armageddon Willis inkasoval namísto obvyklého honoráře 20 milionů jen 3, aby se tím vyrovnaly ztráty z natáčení Broadway Brawler. Jeden by řekl, jak to bude nevýhodná nabídka. Nejenže se ale Armageddon stal jedním z nejvýraznějších filmů Willisovy kariéry, z tržeb měl navíc procenta pro sebe, takže si za film odnesl celkovou výplatu ohromných 120 milionů dolarů. A to vše začalo filmem, který se kvůli němu nepovedlo dokončit. Někdo zkrátka umí na smůle vydělávat.
Armageddon, Šestý smysl i Kid najdete na Disney+, první dva zmíněné s kompletní českou podporu, Kid má pouze české titulky. Co dalšího sledovat na Disney+ zjistíte v našem žebříčku nejlepších filmů.