Retro recenze: Maléry pana Šikuly

Retro recenze: Maléry pana Šikuly
Jednoho dne jde Peter kvůli své neustálé nervozitě na hypnoterapii a terapeut dostane infarkt. To vede překvapivě k tomu, že Peter zůstane pod vlivem hypno-instrukce "jste v pohodě, nic vás netrápí" a žije podle toho. To znamená, že do práce začne chodit jen když se mu chce, lidem kolem sebe začne říkat pravdu, a tak dále...
Ron Livingston, Ajay Naidu, David Herman
Tento film u nás nebyl uveden v kinech a na videu vyšel pod názvem Maléry pana Šikuly (1999) a s původním sloganem "Work Sucks" přeloženým jako "Práce saje", což oboje musela být nějaká strašlivá pomsta zaměstnance české distribuční společnosti svému zaměstnavateli těsně před odchodem z firmy, a já mu k tomu gratuluji.
Samozřejmě odmítám tento bizarně nesmyslný český název používat, ale v nadpisu jsem ho ponechal, aby tento post našli i lidé, kteří si o tomto filmu budou hledat informace online. Neméně strašidelný je český dabing, ve kterém například jedna z hlavních postav (Ind, který má být vtipný svým přízvukem a nezvyklými větnými formulacemi) mluví naprosto normální češtinou. Na Office Space koukat zásadně jen v původním znění (a nejlépe umět anglicky, protože dost věcí ve filmu je hodně těžko přeložitelných)!
Dnes tento fim z roku 1999 vypadá trochu jako něco "pro pamětníky", neboť v něm figurují floppy disky a CRT monitory s malým rozlišením, ale to je je pouze maličká vada na kráse, protože jeho témata jsou nadčasová. Jde o první celovečerní film, který natočil Mike Judge, který v celovečerním South Parku (1999) mluvil Kennyho (když poprvé srozumitelně promluvil).
Ať máte k "Beavisovi a Butt-Headovi" jakýkoliv vztah, Office Space je překvapivě mnohem ambicióznější a inteligentnějši dílo. A co je nejpřekvapivější, Mike Judge prokazuje velmi jistou ruku i v takových věcech, se kterými se dříve nesetkal - například ve vedení neanimovaných živých herců.
Stephen Root
Naštěstí jsem za celý život fungoval v podobném firemním prostředí jen asi jeden rok (a to ještě ne každý pracovní den od rána do večera), ale poznal jsem přitom několik českých verzí archetypů z Office Space, včetně toho nejvíce slizkého ve drahé košili s kšandami. A je to přesné.
Office Space je dobrý především proto, že vychází ze situací, které divák dobře zná, a dotáhne je jen o trošičku více k absurdnu, takže jsou vtipné (například nesmělý tlustý chlapík, který ve firmě mnoho let pracuje u stolu v koutě, a pak se zjistí, že byl vlastně dávno propuštěn, ale následkem administrativní chyby mu to zapomněli říct a dál dostává výplatu). A jak už jsem psal, i když jde o 13 let starý film, je to nadčasové, jak by vám mohl vyprávět třeba Kafka. Nebo Sisyfos.
Jennifer Aniston, Ron Livingston
Když pak dojde ke zlomu a hlavní hrdina začne naplno žít a všem kolem říkat, co si myslí (a k tomu hraje "Damn It Feels Good To Be A Gangsta"), je to lepší než tréninková montáž z jakéhokoliv Rockyho. A film obsahuje více dnes již klasických legendárních kultovních scén, například "pomsta kopírce", "kde je moje sešívačka?", "this is a suck!" a další. A mimo jiné v něm Jennifer Aniston hraje nejsympatičtější postavu své kariéry.
Office Space je v našich končinách víceméně neznámý klenot, takže pokud tento film neznáte, dožeňte si to (nejlépe pohromadě se svými spolupracovníky). O dalším neznámém klenotu ze stejné dílny se zmíním v nejbližší době...
Hodnocení: 90%