Krvavá marvelovka Echo ctí původní obyvatele. Těží ze skvělého záporáka Kingpina

Recenze: Echo ctí původní obyvatele. Krvavá marvelovka těží ze skvělého záporáka Kingpina
Echo | Disney+
Maya Lopez byla ve vánočně laděném Hawkeyeovi vnitřně rozpolcenou postavou. Zarmoutila ji Kingpinem zosnovaná smrt otce, kterou mylně připisovala na vrub protagonistovi v podání Jeremyho Rennera, a po odkrytí pravdy se od zločineckého strýce definitivně odvrátila. Echo v první epizodě doplňuje hrdinčinu backstory, ukazuje smrt její matky za volantem a přesun do New Yorku, kde se jí chopil Wilson Fisk alias Kingpin. Ten ostatně držel ochrannou i výhružnou ruku také nad jejím otcem (Zahn McClarnon), jenž s několika dalšími příbuznými pro Fiska pracoval. Mayaina babička (Tantoo Cardinal) mu to nikdy neodpustila a po smrti své dcery ho zavrhla.
Echo
Echo
55%
Echo zpočátku zapojuje některé sekvence z Hawkeye, které tentokrát vidíme z jiné perspektivy. Seriál tak s kontextem rychle seznámí i neobeznámené publikum, jež chápe hrdinčinu zdráhavost ohledně návratu domů. Maya pro Fiska, jenž k ní projevoval otcovskou náklonnost, páchala drsné násilí. Do tohoto světa nyní nechce zatáhnout příbuzné včetně sestry Bonnie (Devery Jacobs). Poté, co Maya Kingpina postřelila, ovšem v Oklahomě hledá dočasné útočiště. Obnovované vztahy s dlouho odloučenými blízkými a vize odhalující hrdinné skutky předků jí dodají sílu a vůli bojovat.
Echo: trailer | Disney+
Echo si podobně jako Hawkeye vystačí s komorními a většinou realistickými motivy. Působí spíš jako lehce akční gangsterka o návratu těžce zkoušené a morálně ambivalentní postavy do rodného města, které musí bránit před ulpívajícími stíny minulosti. Mytologie příběhu není tradičně marvelovská s jejími mnohovesmíry a fantaskním nadpřirozenem. Jde o mystiku původních obyvatel, podle níž indiánský lid vzešel z matriarchální osvoboditelky a po staletí čerpal sílu čelit příkoří z duchovní energie přenášené z generace na generaci.
Každá epizoda tudíž začíná okénkem do minulosti, kdy indiánské ženy v různých formativních situacích pocítily sílu svých předků a dále ji utvářely vlastními významnými činy. Maya sice vyrůstala ve světě násilí, ale přece si zachovala matkou vštěpovanou lásku a respekt ke všem živým tvorům. Režisérky Sydney Freeland (Reservation Dogs) a Catriona McKenzie (Banda) v první epizodě zdůrazňují drsnější akci, o níž se mluvilo dlouho před premiérou. Dlouhá jednozáběrová sekvence skladištní bitky (s chytře ukrytými střihy) trochu přebírá fyzický drajv Johna Wicka a cákance krve jsou něčím, co v marvelovkách moc nevídáme.
V kontextu celého díla je však tato scéna ojedinělá, a přestože každý díl nabídne už přízemnější akční vložku, prim hrají rodinné motivy, tradice prostředí a také Mayain složitý vztah s Kingpinem. Ten už je v podání Vincenta D'Onofria dávno etablovanou postavou, rozložitý herec ji skvěle zvěčnil v seriálu Daredevil a zde znovu dokazuje, že se s respekt budícím ranařem v bílém smokingu úžasně sžil. Dává navíc na odiv i svou citlivější stránku, neboť k Mayae stále pociťuje také upřímnou lásku a nechce dopustit, aby přešla ke svým lidem.
Konflikt těchto dvou osobností a jejich ideologií je v rychle odsýpajícím tříapůlhodinovém příběhu stěžejní a komorní interakcí upozaďují akční scény, o něž logicky tolik nejde. Maya se od násilí naopak oprošťuje, i když se k němu v průběhu děje ještě musí uchylovat (nikdy však nikoho nezabije), a Kingpin vyjevuje dětské trauma, které jej vrhlo na kriminální stezku. Díky takové intimitě a přirozené lidskosti ani nevadí, že si vlivný mafián s osobní armádou nedokáže poradit s pár obyvateli provinčního městečka.
Echo
Echo | Disney+
Děj je místy dost mělký, opakují se shodné postupy včetně krátkých flashbacků s indiánskými předky, které upevňují napojení na tradice původních obyvatel. Ty seriál příjemně uctívá, ale nedělá to přehnaně okázale. Se sympatickými postavami je nám dobře a nakonec zvládneme následovat i Mayau, která moc nevystupuje ze zádumčivé polohy a obšťastní nás jen dvěma různými výrazy.
To, že neslyší, je navíc do příběhu dobře zapracované, lidé s daným hendikepem důstojně reprezentuje a poměrně kreativně s tímto prvkem zachází také styl. Zvuková stopa je většinou tradiční a postavy s Mayaou komunikují znakovou řečí, jindy se však subjektivně ztlumí. Kingpin nechá vyrobit udělátko, které mu znakovou řeč překládá do slov a vlastní mluvu Maye naopak prezentuje virtuálními posunky, což je skvělý nápad, jenž z pohledu stylu i tématu zvýrazňuje scénu očekávaného opětovného setkání hrdinky a jejího obávaného mentora. V těchto zdánlivých maličkostech, soustředěně vykreslovaných postavách a jejich univerzálně akceptovatelných tradicích tkví mnohdy nenápadný půvab seriálu, u něhož si můžete odpočinout a nebude vás intelektuálně urážet.
75%
Echo je v součtu poklidná marvelovská oddechovka, která polidšťuje svět plný nadpřirozené mytologie a zapojuje snadnou srozumitelnou mystiku původních obyvatel. Akce, ač místy intenzivní a doprovázená třeba metalem Roba Zombieho, je vedlejší. V popředí stojí postavy, tradice přenášené po mnoho generací a také Kingpin, jehož image důrazem na emoce a motivy odpuštění nedegraduje, nýbrž sympaticky nabývá na významu.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka