Zase nepoužitelní jsou odhodlaní zatočit se šmejdem z extremistického venkova

Zase nepoužitelní | Netflix
Komisař Ousmane Diakité (Omar Sy) a kapitán François Monge (Laurent Lafitte) jsou dva policisté s velmi odlišnými styly, původem a kariérou. Před mnoha lety byli kolegové, ale život je rozdělil. Ousmane je hvězdou pařížské kriminálky, zatímco François skončil na okrsku a marně se snaží dostat se výš. Nečekané objevení poloviny mrtvoly na nádraží ale jejich cesty opět svede dohromady a z náhodného případu se stane spolupráce. Ta je zavede až do alpského města, kde bují obchod s drogami a společnost tíhne k extrémní pravici, což je pro černošského policistu z města poměrně velké sousto. Navíc to vypadá, že drogy jsou to nejmenší, na co s Françoisem narazí...
Režisér Louis Leterrier si pro diváky a divačky připravil honičkami nadupanou kriminální komedii, ke které napsal scénář Stéphane Kazandjian, jehož předešlá práce na akční komedii Taxi 5 je ve snímku poměrně vidět. A ačkoli se jedná o kriminální komedii a mohlo by se zdát, že jde o venkovskou podobu zmíněné filmové série Taxi, na kterou smí koukat i mladší publikum, Zase nepoužitelní mají přístupnost až od šestnácti let. A mají k tomu dobrý důvod. Film totiž nepostrádá ani několik poměrně nechutných scén s rozříznutým tělem nebo useknutou hlavou. Špičkování mezi hlavními hrdiny je také poměrně často přes čáru.
Omar Sy, Laurent Lafitte
Zase nepoužitelní | Netflix
Filmařům podařilo do humorného a akčního hávu zabalit asi největší a nejožehavější společenské téma, se kterým se Francie roky snaží bojovat – přistěhovalectví a problémy se začleněním etnických menšin do francouzské společnosti. Nebojí se to ukazovat otevřeně, a to nejen s důrazem na slova, která ve snímku zazní, ale i prostředím. Přenesení takového příběhu na venkov ještě víc bije do očí. Krásně se tu tříští nádhera alpských výhledů s realitou a skrytou ošklivostí a zvráceností tohoto místa.
Humor, akce i rasismus se v Zase nepoužitelných podávají ve vyvážených porcích a téměř dvouhodinový snímek díky tomu uběhne rychle. Příběh má velmi silné chvíle, ale bohužel i řadu těch slabých. Celý příběh je totiž hodně přitažený za vlasy. Dva policisté jedou ohledat druhou polovinu nalezené mrtvoly a připletou se k obchodu drogami a jsou trnem v oku místním fašistům, přičemž je ani jednou nenapadne povolat posily a hlásit zjištěné skutečnosti nadřízeným.
A padouši jim jdou hezky na ruku – francouzského policistu napadnou bez mrknutí oka a otevřeně dávají najevo svou nenávist, přičemž se nenajde nikdo, kdo by zakročil. Na druhou stranu přesně tohle snímku sedí. Pokřivenému vidění světa místních obyvatel odpovídá i pokřivené jednání policistů. V jednom z nich doutná touha uspět a napravit dřívější křivdy, zatímco ve druhém neuvěřitelný vztek.
Omar Sy, Laurent Lafitte
Zase nepoužitelní | Netflix
Pochvalu si určitě zaslouží herecké duo Omar Sy a Laurent Lafitte, kteří své policisty zahráli skvěle a po deseti letech se opět setkali před kamerou. Bez problému jim lze věřit, že si lezou na nervy, ale jsou to sympaťáci a na jejich vztahu i slovních výměnách je jasně ukázáno, že snadné to ve finále nemá ani jedna ze zúčastněných stran. Zase nepoužitelní by tak neměli zklamat fanoušky tohoto žánru, protože sice nejsou nijak oslnivým snímkem, ale neurazí a určitě pobaví. A kdo ví, třeba pak dostanete chuť pustit si i první díl snímek z roku 2012, který ale v tuto chvíli na Netflixu dostupný není.
hodnocení: 60 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.