Recenze: Televizní seriál 12 opic na to jde chytře oklikou

Základní dějová kostra se nemění – svět zachvátil zákeřný virus a většinu populace pohřbil pod zem (ať už doslovně, nebo pokud jde o těch pár procent přeživších, kteří nemohou na povrchu planety dýchat). Trestanec James Cole je proto pověřen speciálním úkolem – cestovat zpět v čase, najít viníka, který osudovou pandemii způsobil, vymazat ho z historie a tím změnit budoucnost.
recenze-televizni-serial-12-opic-na-to-jde-chytre-oklikou
Tolik k pojítku s legendární sci-fi Terryho Gilliama, která pro mnohé diváky (pokud jde o hrátky s časem a celkově chytrý scénář) dodnes nenašla v žánru pokořitele. Že se to nepodaří ani seriálu, který z filmu vychází, s tím snad každý počítal. Televizních 12 opic se o to ale naštěstí ani nesnaží. Hrátky s časem jsou spíše dochucující omáčka ve stylu sci-fi Looper, v níž hrdina (paradoxně též v podání Bruce Willise, který vedl filmových 12 opic) šalamounsky prohlásil "Nechci se o cestování časem bavit. Jak začneme, zkejsneme tu celej den, z brček budeme dělat diagramy." Televizní opičky se drží myšlenky, že je třeba něco udělat a akce vyvolává reakci. Dál se v tom raději nepitvají, což vůbec nevadí. Pro potřeby seriálu, který má každý díl řešit určitý problém - navíc postavou způsobený - to bohatě stačí.

Hlavní je pojetí, vizuální i herecké. A zde seriál odvádí až nečekaně dobrou práci (i když je, oproti filmu, vše samozřejmě druhá cenová kategorie). Herci se přirozeně svým hvězdným kolegům rovnat nemohou, rozhodně ale nepůsobí v rolích nepatřičně či rovnou trapně. Atmosféra budoucnosti má své momenty, v nichž probleskne síla zmaru (chtělo by to nicméně ještě přitlačit trochu na pilu), současnost se zatím veze na střetu Jamese se skutečným světem, nemluvě o občasné dobře mířené hlášce. První díly show jedou po vlastní ose, aby se vždy po čase vrátily do znalcům předlohy známějších kolejí. A z pomatence Jeffreyho Goinse nám v seriálu udělali Jennifer Goinesovou (ale charakteristický hnědý svetr zůstal zachován!).
recenze-televizni-serial-12-opic-na-to-jde-chytre-oklikou-1
Televizních 12 opic se zkrátka především inspiruje. Na rozdíl od nedávné série Od soumraku do úsvitu, která hodně pracovala se scénářem původního filmu a rozváděla jeho naznačené linie/doplňovala minulost, se seriálových 12 opic vydává vlastní cestou, na níž jen občas mrkne na fanoušky originálu nějakým tím detailem. A proč ne. Pokud si následující epizody udrží tempo prvních dvou dílů, mají scifisté na nějaký čas o zábavu postaráno.
Hodnocení: 70%