Godzilla Minus One

75%
Godzilla Minus One
Jen rok před svými sedmdesátými narozeninami se Godzilla vrací. Tentokrát zasazený do období krátce po 2. světové válce. V majestátním velkofilmu vás čeká nejen spousta akce a zábavy, ale především momentů čistého hororu. Japonsko se svého radioaktivního soka očividně nikdy nezbaví a má k tomu velmi dobrý důvod – Godzilla je velmi všestranné monstrum, a hlavně filmová tabula rasa. Může být součástí poválečného hororu z období těsně po konci americké okupace Japonska, salarymanské komedie, špionážního thrilleru, enviromentálního dramatu nebo podvratného experimentu od autora Neon Genesis Evangelion. Významově reprezentuje strach ze Spojených států, hrůzy války, přírodní katastrofy, střet konzervatismu a progresivismu, pozdní kapitalismus nebo prostě kamaráda malých dětí, který roztomile usíná na ostrově monster. A Godzilla Minus One spojuje koncept kaidžú (filmů o obrovských monstrech) s historickým velkofilmem a načrtává novou cestu, kterou se japonská monstra TOHO mohou ubírat ve 21. století. (Filmasia)



Recenze: Godzilla Minus One

Kinobox.cz
90%

Čím víc kaiju filmů jste viděli, tím víc doceníte důslednost a neokázalost tohoto. Opozice k příliš divokým americkým verzím Godzilly, úcta k domácí tradici a sofistikovaná hra s žánrem.


Pete69
Pete69
30 383 bodů
8
Konečně další a řádně zpracovaná Japonská Godzilla. Prvky západní filmařiny se zde přeci jen výrazněji objevují, ale stále to není nabubřelý Hollywood. I když tato Godzilla není žádné ořezávátko a když je na scéně, rozhodně se s tím nepáře a stojí to za to, tak to není jen o jejích ničení. Nechybí pěkný příběh z konce 2. světové války a života po ní. Jeden z nejlepších filmů o legendárním monstru.
lamps
lamps
15 199 bodů
9
Jako kdyby Spielberg byl Japoncem… Fascinuje mě to spojení kompaktně rozvíjeného blockbusterového vyprávění s velmi lokálními tematickými a formálními tradicemi. V podstatě od druhé sekvence se to vyvíjí úplně jinak, než na základě klasické žánrové normy očekáváme, přičemž potenciální nedostatky (potažmo historické věci a události, jež bychom očekávali a chtěli vidět) se v průběhu vynahrazují prostřednictvím sci-fi elementu v podobě rozohněné atomové příšery. Ve zdevastovaném Japonsku nepadne ani zmínka o jaderných útocích, místo toho sledujeme nejprve velmi osobní trauma dané nehumánním východním kodexem cti a pohrdáním společnosti v případě jeho nedodržení. Zároveň s vykupitelskou a romantickou osobní linií se rýsuje také národní japonské trauma, jež názorně reprezentuje právě Godzilla – netvor z mořských hlubin, jehož vojáci nejprve mají za neporazitelnou nepřátelskou zbraň na sklonku války a který následně předvádí to, co ona neporazitelná bomba skutečně napáchala. Postupuje se přitom velmi hladce na úrovni významu i odhalování hrozby, jedno s druhým ostatně souvisí. Z národního se celkem nenápadně přelévá do nadnárodního makropříběhu, když postavy zmiňují napjaté vztahy mezi USA a Sověty a žijí ve strachu, že studená válka jim opět zdevastuje obnovovanou zemi. Stejně tak Godzilla nejprve napíná fyzické svaly, poté na vodě poprvé předvede svůj plný arzenál, zatím pouze na velmi určitém cíli, a posléze po procházce městem udeří formou strašáka, jehož se už tehdy obávalo nejen celé Japonsko. Efekty jsou krásné a často subjektivní inscenace z bázlivých podhledů nemá slabin. Zvlášť ve chvílích, kdy monstrum obklopuje prach a vznikají přímé vizuální asociace s Hirošimou a Nagasaki. Film skvěle graduje do kolektivního úsilí, přičemž hlavní hrdina se postupně mění z východního na západního a příběh reflektuje třeba motivy z Nolanova Dunkerku. Finální akt udeří ve stoprocentní účinnosti díky bravurně koncipovanému vývoji protagonisty, jehož milostná linie pohání k sebeobětování, zatímco celkový morální přechod k vyšší hodnotě lidského života jej katapultuje k západnímu spielbergovskému rozuzlení. Opět se ukázalo, že Godzilla je možná fajn klaďas, ale jako záporák prostě nemá konkurenci. Lidé musí zapojovat intelektuální maximum, ale střet s nezastavitelnou a nepochopitelnou silou je přesto nerovný a nejednoznačný.
Klajnik
Klajnik
8 695 bodů
7
Japonci s tu látkou pracovat dovedou (na rozdíl od Amíků), v důsledku čehož diváky více zajímají i lidské postavy. Metafora je zřejmá: Godzilla je kráčející atomovkou (města, po kterých se ostatně projde, jsou rovněž srovnána se zemí), která se vrací a otvírá tak v postavách nejrůznější traumata z druhé světové války. Je to prostě scénáristicky dobře svázané a provázané. Nepůsobí to tak samoúčelně. Morálním poselstvím je opět oslava lidského úsilí, hrdinství a překonávání překážek, což ale vyznívá poněkud kýčovitě, protože se prostě furt jedná o mainstreamový blockbuster - avšak kvalitní v rámci svých mezí. Co se efektů týká, občas je to supr, občas to vypadá poněkud gumově, ale příliš mě to nevytrhávalo. Momentální hodnocení je 83%, ale spíš než že by to byl skvělý film, je jen překvapivě dobrý.


Dodatečné informace

Původní název:
ゴジラ-1.0 (více)
  • Japonsko Godzilla Minus One
  • Japonsko ゴジラ-1.0
  • Japonsko Godzilla -1.0
  • Japonsko Godzilla: Minus One
  • Japonsko Godzilla Moins Un
  • Japonsko Godzilla Zero
  • Japonsko Годзилла -1.0
  • Japonsko 哥吉拉-1.0
  • Japonsko 哥斯拉-1.0
Premiéra v ČR:
1. 12. 2023
Distributor:
Piece of Magic Entertainment
Země původu:
Japonsko
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
15 mil. USD
Tržby:
115,86 mil. USD (celosvětově)

Podobné