Natáčení prvního Vetřelce Ridley Scott protrpěl. U dvou chystaných projektů byl za boha

Natáčení prvního Vetřelce Ridley Scott protrpěl. U dvou chystaných projektů byl za boha
Vetřelec (1979) | 20th Century Fox
Studiové zásahy a při zpětném pohledu nesmyslné poznámky ke scénáři a finálnímu sestřihu Blade Runnera jsou notoricky známé, jenže Vetřelec nevznikal o nic snadněji. Žánrový námět na pomezí vesmírné odysey a krvavého slasher hororu se mohl opřít o design monster z fantasie H. R. Gigera, Scottův inscenační, architektonický a vypravěčský um ve filmu bez větších hereckých hvězd ale podceňovali. „Kladli stále pitomější otázky,“ utrousil šestaosmdesátiletý rodák z anglického Durhamu.
Ridley Scott
Ridley Scott

Režisér, Scenárista

„Nejnáročnější byla raná fáze, než jsem si udělal jméno. Natáčet Vetřelce byla trochu noční můra, protože každý svůj krok jsem musel vysvětloval,“ vracel se k výrobě svého prvního definujícího díla. „Bylo mi 42 let a stál jsem na vlastních nohách, takže jsem vážně nepotřeboval, aby mi nějaký hollywoodský producent říkal, co mám dělat. Při výrobě Soupeřů mi pokládali stupidní otázky. Pak dělám Vetřelce a oni mi kladou ještě pitomější dotazy. Tak jsem vypěnil,“ dodal Scott, jenž stál před nelehkou výzvou.
Scénář Dana O'Bannona, jenž nabral spoustu inspirací psaním nikdy nerealizované adaptace Duny od Alejandra Jodorowskyho, s vedením 20th Century Fox rezonoval hlavně díky úspěchu Star Wars. Producentům se v očích blýskaly dolarové bankovky, představovali si „Čelisti ve vesmíru“ a O'Bannon se obával, že žádaní režiséři jako Robert Altman nebo John Boorman nebudou brát projekt vážně. Scott však svými Soupeři oslnil producenty Gordona Carrolla, Davida Gillera a Waltera Hilla, přičemž jeho představy zacházely spíš s Texaským masakrem ve vesmíru, jak zmínil v dokumentu The Beast Within: The Making of Alien.
Vetřelec
Vetřelec (1979)
Vetřelec (1979)
Vetřelec: Romulus
Vetřelec: Romulus
Přesto musel za svou vizi bojovat a také díky tomu vzniklo nekompromisní dílo, jež stálo u zrodu zatím nekonečně plodné mediální franšízy. Veřejně uctívaný je také druhý filmový příspěvek Vetřelci v režii Jamese Camerona. Právě mezi jedničkou a dvojkou se bude odehrávat nadcházející a celkově sedmý snímek z hlavní vetřelčí série s názvem Vetřelec: Romulus, který nás v kinech vynervuje od 15. srpna. Po ambiciózních, byť spíš nepochopených prequelech Ridleyho Scotta Prometheus a Vetřelec: Covenant se máme těšit na návrat ke kořenům. Ocelový retrofuturismus vesmírných korábů opět zaplaví monstra s vysouvací čelistí, jimž se namísto Sigourney Weaver postaví vycházející hvězda Cailee Spaeny (Priscilla).
Režisér Fede Álvarez (Lesní duch, Smrt ve tmě) prý uctíval všechny předchůdce, s pomocí trikového týmu z Vetřelců nechal rozpohybovat animatronické loutky a pravidelně se radil s produkujícím Scottem, jemuž se výsledek údajně zamlouvá. „Líbil se mu! To je možná nejlepší součást toto, když můžete pracovat na něčem takovém. Ať už děláme cokoli, všichni si toužíme sednout s mistry našeho oboru, popovídat si s nimi o tom, co děláme a co bychom mohli zlepšit. A takovou zkušenost jsem nyní měl s Ridleym,“ pochvaloval si režisér známý pro napínavé krváky. „Nejdřív jsme mu řekli, co chystáme na úrovni příběhu. Když si to přečetl, prodiskutovali jsme to s ním. A když později film zhlédl, bavili jsme se o mém sestřihu. Každý tenhle moment a kreativní diskuzi s Ridleym považuji za vrcholný okamžik mé kariéry i celého života,“ nešetřil Álvarez nadšením pro The Hollywood Reporter.
Vetřelec: Romulus
Vetřelec: Romulus | 20th Century Studios
Nestárnoucího Scotta, jenž zanedlouho uvede dvojku Gladiátora a brousí si zuby na životopis Bee Gees, si vysoce považuje také tvůrce seriálového Farga Noah Hawley. Ten stále pracuje na televizní sérii Vetřelce zasazené na Zemi, která bude víceméně ignorovat diskutabilní prequely z minulé dekády. Hawley se Scottem přesto vedl rozsáhlé debaty a snažil se co nejvěrněji otisknout mytologii Xenomorphů desítky let předtím, než se s nimi ve vesmíru poprvé střetne Ripleyová.
„S Ridleym jsme probírali spoustu elementů. Pro mě i pro mnoho dalších lidí je tahle ‚dokonalá forma života‘, jak ji popsali v prvním filmu, výsledkem milionů let evoluce,“ vysvětlil Hawley v KCRW's The Business podcast. „Myšlenka, že stvůru před půl hodinou vynalezli jakožto biologickou zbraň, pro mě není užitečná. Z pohledu mytologie mě na prvních dvou filmech děsí především ta retrofuturistická technologie,“ pozastavil se nad památným designem, který dřív podrobovali pitomým otázkám shora a jenž je nyní předmětem nevyčerpatelné inspirace.
Podívejte se na žebříček nejlepších sci-fi podle databáze Kinoboxu.
zdroje: Movieweb, The Telegraph, The Hollywood Reporter