Dracula

66%

Zajímavosti 17

  • První rozhovory s tvůrci seriálu byly poněkud neproduktivní, protože většinu času strávili povídáním o společné lásce k postavě. Dave na to s oblibou vzpomínal: "Moc jsme se neznali, ale už velmi brzy na schůzkách se ukázalo, že když jsme mluvili několik minut, jako bychom spolu vyrůstali. Všichni jsme do toho byli zažraní stejným způsobem. Bohužel se spousta prvních setkání zvrhla ve fanouškovské užívání si žánru a nebyla až tak specifická." Jediné, o čem diskutovali, bylo, jak by mohli do filmu zakomponovat prvky svých oblíbených hrabat z minulosti, včetně Christophera Leeho a Louise Jourdana. "Na Drákulovi se pracuje od chvíle, kdy byl napsán, protože postava je vždy odrazem kultury, která ji obklopuje. Takže plášť, způsob jeho oblékání, to, že se bojí denního světla, to všechno se vyvíjelo. V knize Brama Stokera to původně nebylo," řekl Dave. "Jedna z věcí, se kterou jsme byli zajedno, je, že jsme cítili, že jedna z velkých zapomenutých iterací Draculy, která opravdu fungovala, byl Dracula od BBC, který vznikl v 70. letech a který jsme všichni viděli, když ho poprvé vysílali. Draculu v něm hrál Louis Jourdan. Byl v něm velkolepý." Jedním z jejich oblíbených aspektů Jourdanova Draculy byly jeho dlouhé špičaté nehty. Manželé věděli, že chtějí vytvořit vlastní verzi těchto nehtů, a šli ještě dál tím, že navrhli Cleasovy nehty tak, aby vypadaly jako tesáky. Louis Jourdan (Louis Jourdan ztvárnil jednoho z několika Drákulů, kteří měli inspirovat líčení pro nový seriál). Dalším dílem kreativní skládačky bylo začít navrhovat líčení pro dánského herce Claese Banga, "vyvoleného" pro titulní postavu. Dave a Lou si ho pro tuto roli okamžitě zamilovali. "Jednou z věcí, které jsme na Christopheru Lee vždycky milovali, byly jeho krásné zuby ze sedmdesátých let. Nejsou rovné, jsou spíš jako náhrobní kameny, a to jeho ústům opravdu dodává divokost," řekl Dave "Když jsme se s Claesem setkali, první, čeho jsme si všimli, bylo, že nemá hollywoodský úsměv. Jeho zuby se překrývaly a dělaly různé podivné drobnosti, které jsme nakonec udělali součástí designu jeho tesáků. Claes se stal podstatnou součástí našeho designu. Už jen to, že jsme se s ním setkali a viděli ho, nám pomohlo začít přemýšlet o tom, co a jak uděláme. Kdyby měli Bela Lugosi a Christopher Lee dítě, byl by to Claes Bang!" "Provedli jsme několik velmi raných testů, kdy jsme chtěli, aby byl [Drákula] nalíčený velmi průsvitně, aby byly vidět svaly a věci pod kůží. Byly zajímavé. Nakonec jsme se ale touto cestou nevydali, protože jsme si uvědomili, že jakmile zvolíte průsvitný vzhled přístrojů, už nevidíte detaily. Bylo to fascinující návrhářské období projektu, protože jsme vyzkoušeli spoustu různých věcí, z nichž některé se do finálního střihu nedostaly."
  • Jeden z nejpůsobivějších efektů série se odehrává v prvním díle, kdy se Drákula vytrhne ze své vlčí podoby. "Pro tuto verzi nás napadlo, že by bylo zábavné, kdyby se Drákula doslova vytrhl z vlčího těla," vzpomíná Dave. "Tak jsme se bavili o tom, jak to uděláme, a potřebovali jsme k tomu propracované kulisy. Potřebovali jsme to celé postavit na vyvýšeném pódiu, abychom mohli všechny dostat pod kulisy, kde by loutkovali různé kousky Vlka, ale také aby mohli projít účinkující." Elseyovi museli rozhodnout, jak bude Drákula během proměny vypadat. Výsledkem je fantastický a komplexní koncept. "Vyrobili jsme masku z Claesova živého odlitku, ale udělali jsme ji tak, že se mu ještě nevytvořily rty kolem zubů, takže je jako nenarozený žralok," vysvětlil Dave. "Pak jsme měli membránu, která šla přes vrchní část. Bylo velmi složité dosáhnout toho, aby se ta věc dokonale odlila bez vzduchových bublin a byla dokonale čirá ze silikonu." Dave, Lou a tým pak museli zkonstruovat loutku vlka s pohyblivými ústy, nohama a ocasem, s otevřenou střední částí, aby se účinkující mohli protlačit. "Myšlenka byla taková, že když prochází skrz, není Drákula zcela zformovaný," řekl Dave. "Takže jsme sehnali několik akrobatů, kteří jsou velmi štíhlí a dokáží se svým tělem neuvěřitelné věci. Sehnali jsme na to ženu a muže, abychom mohli mít dvě fáze této proměny." Aby žena nevypadala jako žena, "měla část hrudníku a nosila ještě ne zcela zformovanou masku Drákuly," vysvětlil Lou. Aby umocnili efekt účinkujících, kteří procházejí Vlkem, mokří a zkrvavení, rozhodli se Elseyovi přidat vrstvu blány, kterou mohli protrhnout. "Napadlo nás, že bychom mohli použít latex nebo lycru. Pak jsme se rozhodli, že zkusíme sehnat něco super pružného, aby účinkující mohli dělat opravdu divné věci, když procházejí," řekl Dave. "Našli jsme vinyl, který by se dal použít. Problém byl ale v tom, že se toho dal koupit jen obrovský buben, víc, než bychom kdy potřebovali do konce života, a my jsme prostě nemohli ospravedlnit utrácení takových peněz. Pak nám náš moldmaker Brian Rae řekl: "Víš, oni [stejný materiál] používají na ty sexuální hračky pro takové věci, kterým se říká Fleshlights, mohli bychom vyndat kus, který potřebuješ, roztavit ho a mohli bychom ho použít, a pak toho nebudeš muset kupovat tolik."" Elseyovi považovali Raeův plán za geniální. "Dokonce šel a koupil je pro nás," zasmála se Lou. "Byli jsme ohromeni." V den natáčení Claes Bang také trval na tom, že kaskadérské kousky provede sám, což přispělo k ještě lepšímu výsledku v závěrečné sekvenci. "Režisér říkal, ok, jdeme do toho. [Claes] se docela svlékl," vzpomíná Lou. "Zeštíhlili jsme ho a on to celé udělal a prošel [vlkem]. Jsem strašně rád, že to udělali, protože díky tomu to bylo tak dobré."
  • Ve filmu Temný kompas (2020) se objevuje město Whitby, které navazuje na předlohu Brama Stokera pro příběh Draculy.
  • Přestože Elseyovi vytvořili první návrhy postavy Jonathana Harkera, dlouho nevěděli, kdo bude tuto roli hrát. V důsledku toho koncepty ustoupily do pozadí, zatímco se vše ostatní odehrávalo. "Když jsme zjistili, že obsadili Johna Heffernana, podívali jsme se na jeho tvář a řekli jsme si, že se dokonale hodí k návrhu, který jsme vytvořili," řekl Dave. "Je v něm téměř něco jako Peter Cushing."
  • Natáčení sekvencí na Drákulově hradě na Slovensku, na stejném hradě, který byl původně použit pro Nosferatu, utvrdilo myšlenku, že Harkerova konečná podoba bude mít podobu hraběte Orloka. Nakonec vznikly tři Harkerovy protetické podoby, které vytvořilo Elseyho oddělení, a pět podob, které sestavil vedoucí maskérského oddělení Marcus Whitney. Tyto různé vzhledy pomohly ukázat Harkerův úpadek, když se z něj začíná stávat monstrum. Dave vysvětlil, jak rafinovaně k protetice přistupovali: "Vyrobili jsme silikonové kousky. Ty kousky byly vlastně velmi tenké a šlo o malé zvýraznění a stíny, které jsme mohli udělat, abychom tomu tak trochu pomohli. Ale měli jsme velké štěstí, že [Heffernanův] obličej se k tomu velmi dobře hodil. Mohli jste mu dát velmi malé množství na lícní kosti a najednou mu tváře šly do sebe." "Myslím, že nám opravdu pomohlo, že tu roli hrál John, protože je to úžasný herec," řekl Lou. "Věděl, že v téhle epizodě toho hodně prožije a že ho budeme hodně líčit. Ale byl pro to naprosto připravený. Chtěl se do toho celého ponořit." Dave dodal: "Jedna věc je navrhnout make-up, ale většinou se snažíme navrhnout takový make-up, který vypovídá o tom, kdo je herec, který s ním spolupracuje a nepůsobí proti němu."
  • Catherine Schell se vrátila z hereckého důchodu, aby si zahrála vévodkyni Valerii.
  • Drákulova proměna probíhala ve třech fázích. Nejstarší vzhled, nejmladší vzhled a pak fáze uprostřed, kdy se mu po nakrmení Jonathana začne vracet barva do obličeje a vlasy mu ztmavnou. V první fázi Elseyovi věděli, že Drákula bude vypadat odkrveně a velmi bledě. "Není jen starý. On také špatně přežívá," vysvětlil Dave. "Kůže se mu tak nějak přicucla na lebku." Dali si také záležet na tom, aby vrásky nebyly standardní, jaké můžete vidět na starším člověku. "Hlavně kolem čela jich bylo hodně," dodal Lou. Při navrhování přechodových fází vlasů tým kývl na Christophera Leeho a ještě jednu skutečnou osobu. Pro starší verzi, jelikož byl Drákula zbaven krve, nebylo od věci udělat dlouhé bílé vlasy. "Hledali jsme inspiraci," vzpomíná Dave, "a prostě jsme se podívali trochu stranou a řekli si: 'No, to je přece Rick Baker, ne? To jsou vlasy Ricka Bakera! A já jsem Rickovi řekl: 'Nevadilo by ti, kdybychom udělali tohle? A Rick na to: "Ne, udělej to, to je fakt super. Tak jsme si nechali udělat paruku a byla perfektní. Skvělý vdovský kšilt, všechno, co jsme hledali." Pro přechod do střední fáze "jsme mu odebrali část nosu, sundali jsme mu sluchátka s těmi dlouhými lalůčky a samozřejmě jsme změnili celý nátěr," řekl Dave. "Ale byl to znovu použitý stejný make-up, protože bylo prostě mnohem úspornější ho takto navrhnout. Bylo úžasné, jak rozdílně obě fáze vypadaly jen díky těmto jemným věcem."
  • Natáčelo se pět měsíců.
  • Vývoj této adaptace byl poprvé zahájen v roce 2017.
  • Číslo Zoeina nemocničního pokoje ve filmu Temný kompas (2020) je "AD 72", což je odkaz na film společnosti Hammer Dracula A.D. 1972 (1972) s Christopherem Lee v roli Draculy.
  • V Jackově ložnici ve filmu Temný kompas (2020) má tapeta stejný vzor jako koberec v chodbě ve filmu Osvícení (1980).
  • Nemrtvé dítě ve filmu Temný kompas vyslovuje slova "titte-bøh" - dánsky "peekaboo". Claes Bang je Dán.
  • Když sestra Agatha mluví o svém "příteli detektivovi v Londýně", je těžké si nevzpomenout na Sherlocka Holmese. Nejenže Mark Gatiss a Steven Moffat produkovali Sherlocka (2010), ale Dolly Wellsse objevuje i ve filmu Vražedné pokoje: Záhady skutečného Sherlocka Holmese (2000).
  • Velikonoční vajíčko Doctora Who: V dopise Jonathanovi se Mina zmiňuje o "'rozkošné barmance z Růže a koruny." Clara Oswin Oswald pracovala v podniku The Rose and Crown v seriálu Doctor Who The Snowmen, který se odehrává ve viktoriánské éře a jehož autorem je Steven Moffat.
  • Aby se na roli připravil, zhlédl Claes Bang co nejvíce interpretací Draculy. Obzvláště na něj zapůsobilo ztvárnění upíra Klausem Kinskim ve filmu Wernera Herzoga Nosferatu - Vampýr (1979).
  • Design Drákuly se v průběhu tří kapitol vyvíjí a každá z nich vzdává hold předchozí inkarnaci ikonického upíra; počáteční rozpadající se stav zestárlého hraběte Drákuly připomíná ztvárnění Garyho Oldmana ve filmu Francise Forda Coppoly Bram Stoker's Dracula (1992). Drákulův dlouhý plášť a kápě s širokou odpočívající tunikou jsou přímo inspirovány kostýmem sira Christophera Leeho v jeho filmovém debutu Drákulův horor (1958). A Drákulův oděv k večeři na palubě lodi Demeter je klasického vzoru Bely Lugosiho, doplněný červeným amuletem.
  • Exteriérové záběry Drákulova hradu se natáčely na Oravském hradě, který se nachází na vysoké skále nad řekou Oravou v obci Oravský Podzámok na Slovensku. Jedná se o stejný hrad, který se objevil v klasickém němém hororu Nosferatu (1922).