Nadčasové filmové náměty neplodil pouze Shakespeare, nýbrž hlavně lidské dějiny samotné. Zřejmě nejzásadnějším milníkem 20. století byla druhá světová válka, která přeuspořádala moc ve světě a v dosud nejrozsáhlejším měřítku ukázala, čeho jsou lidé schopní v ideologicky vštípeném domnění vlastní nadřazenosti. Až po válce během norimberských procesů, kde spojenci soudili nacistické válečné zločince, vyšly najevo nejhorší a utajované aspekty holokaustu – a před tribunálem čekaly na rozsudek bestie s lidskou tváří, jež byste na veřejnosti těžko podezírali. Nadcházející filmové drama Nuremberg, kde spolu vedou mrazivé rozpravy oscaroví Russell Crowe (Gladiátor) a Rami Malek (Bohemian Rhapsody), odhaluje první fotografie a slibuje zdrcující ponor do prchlivé podstaty dobra a zla.
Články 50
David Fincher si v devadesátkách udělal jméno především kultovními generačními thrillery Sedm (Seven) a Klub rváčů (Fight Club). Na jejich úkor neprávem zapadla tajuplná Hra (The Game), v níž Michael Douglas jako znuděný milionář dostává od mladšího bratra (Sean Penn) narozeninový dárek, na jaký nikdy nezapomene. Rafinovaně vystavěný snímek se dočká televizního remaku od Kevina Williamsona, jednoho z otců série Vřískot (Scream) a tvůrce seriálu Stoupenci zla (The Following)
Žánr true crime, jehož podstatou je rekonstrukce kriminálního činu, v posledních letech válcuje žebříčky sledovanosti. Příběhy o policejní korupci, šokujících vraždách a nevysvětlených záhadách budou vždy přitažlivé. A diváci a divačky v nich rádi zapojují vlastní detektivní představivost při hledání stop.
Režisér David Fincher (Sedm, Zodiac) v září uvede svůj netrpělivě očekávaný thriller The Killer na benátském festivalu. Snímek od scenáristy Sedm Andrewa Kevina Walkera sleduje nájemného vraha v podání Michaela Fassbendera, v němž se ozývá svědomí. Produkci Netflixu, kde film vyjde v listopadu, už obklopují zvěsti o zásadním a skvělém Fincherově díle, což nově přiživil také programový ředitel benátského festivalu Emanuele Rauco.
Originální tvorba Amazonu Prime se čerstvě rozrostla o sedmidílnou čtyřhodinovou sérii Roj. Její tvůrci se inspirovali skutečnými případy vražd, které našroubovali na smyšlený příběh fanatické hudební fanynky Dre v podání Dominique Fishback. Ta neváhá zabít několik lidí, již na sociálních sítích pomlouvají popovou divu Ni’Jah. Dre vystupuje z davu poblázněných ctitelů a ctitelek, jimž jejich posvátná úcta směrem k popkulturním ikonám často kompenzuje osobní strádání.
Akira Kurosawa, jeden z nejproslulejších filmových tvůrců historie, točil převážně samurajské příběhy z dob feudálního Japonska. Z jeho filmů zohledňujících problémy současného světa vyčnívá detektivní drama Nebe a peklo z roku 1963. Kurosawa v něm adaptoval americkou knihu o únosu dítěte a milionovém výkupném, již vztáhl na sociální napětí a rozdílné životní podmínky v tehdejším Tokiu. Překvapivě vystavěný snímek, který řeší morální a společenské příčiny zločinu a trestu, zůstává formálně nejprogresivnějším režisérovým dílem.
David Fincher slaví 60 let, z toho přesně polovinu věnoval budování pozice jednoho z nejvíce respektovaných amerických filmových režisérů. Uvedl celkem 11 celovečerních titulů, což je krásné číslo. Jako dělané na to, abychom každý z nich vzali a seřadili ve zcela objektivním a nenapadnutelném žebříčku, který má konečnou platnost a nejde proti němu nic namítat.
Hollywood je do nových kabátků zvyklý oblékat ledacos a nyní dojde řada na kultovní Road House z roku 1989, v němž Patrick Swayze ztvárnil nejlepšího bodyguarda v branži. Ikonu z Hříšného tance nahradí hvězdný Jake Gyllenhaal a tvůrčí osazenstvo zatím slibuje o něco serióznější podívanou, než jakou nabídl často vysmívaný a kultovní originál.
Unikátní Noir Film Festival slaví deset let své existence. Přehlídka filmů specifického žánru vznikající v rukách jeho milovníků složí v prostorách hradu Český Šternberk poctu ikonám Hollywoodu a promítne i řadu překvapivých titulů.
Společnost Walt Disney má v kinematografii obrovskou tradici a na poli animované tvorby jí náleží výsadní postavení minimálně od roku 1937, kdy uvedla první celovečerní animák Sněhurka a sedm trpaslíků. V poslední dekádě ale Myší dům vytváří miliardové impérium jednak z Marvelu a Star Wars, jednak z hraných předělávek svých kreslených klasik. Těch existuje zatím osmnáct, ale stále se najdou takové tituly, které modernímu kabátu odolávají. A minimálně v jednom případě je odpor vůči nové verzi vskutku dlouhodobý a všeříkající.