Mé jméno je Nikdo

71%
Mé jméno je Nikdo
Mé jméno je Nikdo
Zkušeného pistolníka Jacka Beauregarda už nebaví být ustavičně ve střehu a dokazovat svou rychlost. Chce pomstít smrt svého bratra a odcestovat do vysněné Evropy. Do cesty se mu však postaví vynikající pistolník, který si říká Nikdo...



Klajnik
Klajnik
8 678 bodů
7
Po třech Barboniho komediálně laděných špageťácích s Terencem Hillem (a Budem Spencerem ve 2 případech) jsem byl na pochybách, jestli si pustit další westernovou komedii, ale naštěstí to nebyl krok vedle. Vlastně jsem rád, že jsem tohle nevynechal, protože to připomíná Leoneho (on ostatně i některé pasáže režíroval a Valerii se od něj jistě taky něco pochytil, když byl jeho asistentem režie). Podobnost s jeho výjimečnými díly utváří jednak Henry Fonda, Morriconeho hudba, záběrování, napínavá a tichá úvodní pasáž, autentické (špinavé a harampádí plné) kulisy i záběry velkých celků, díky čemuž to umí působit rozmáchle, ačkoliv to je poměrně malý film. Hill ve své roli vnáší do filmu slapstickovou komedii: Hraje rychlého chytráčka hrajícího si na naivu, který vejtahy ze saloonů ošálí, obehraje a pak radši, než aby na něj nastoupené uražence postřílel, je raději profackuje a odprezentuje jim tím, jak je nadpozemsky rychlý, což je často donutí přehodnotit své úmysly. Mám rád, když si pistolníci poměřují pinďoury (skvěle to funguje právě u Leoneho a skvěle je to parodováno v Little Big Man), ale zde to na můj vkus příliš přecházelo do takových slapstickových skopičin, od kterých bych doporučil upustit a čas investovat do postav a tematického prokreslování. SCÉNÁŘ: Hillův Nikdo se neustále ochomejtá kolem Fondyho Jacka a dlouho není jasné, o co mu jde. Bronson si se svou pomstou na Fondovi v Tenkrát na Západě rovněž dával na čas, jenže Nikdo nechce Jacka zabít a Fonda zde nehraje záporáka. Ukáže se, že Nikdo obdivuje Jacka Beauregarda jakožto velkého pistolníka divokého západu, v němž se vzhlédl. Chce Jackovi pomoci, ale také chce, aby odešel ve velkém stylu a utkal se s Bandou 150 pistolníků. Tahle přestřelka je však slabá (ačkoliv se odkazuje na Peckinpahovu Divokou Bandu, v níž přestřelka mála proti množství fungovala skvěle i díky explicitnímu násilí). Zde ona velká přestřelka nefunguje jednak proto, že postrádá explicitní násilí, jehož absence mrzí o to víc vzhledem k tomu, že Jack míří na brašny s dynamitem, které mají jezdci na sedlech. Vidíme tedy pár záběrů výbuchů v písku kolem koní, které následně padají a s nimi i jezdci, avšak žádná roztrhaná těla ani krev, v důsledku čehož to shledávám vyumělkovaným a nezáživným. Celé to navíc rychle skončí a nepůsobí to nijak zvlášť osudově, jak by si asi autoři přáli, což je dáno tím, že divoké bandě není věnován žádný prostor a její působení ve filmu je příliš samoúčelné. Film je to poněkud scénáristicky nesoustředěný, v důsledku čehož to pořádně nesepne a emoční pay off se nedostaví. Lépe to funguje v jednotlivostech než v celku, řekl bych. Žádné fatální vady ve scénáři nejsou - jen by to chtělo tematicky více prokreslit. Osobně bych navrhoval upustit od Hillových taškařic a více se soustředit na postavy (i vedlejší) a tematické prokreslení. NAVRHUJI: 1) Zaměřit se na to, jaké vlivy Nikoho v minulosti utvářely a co z něj udělalo muže, kterého vidíme v hlavní linii příběhu a jak se tento muž liší od jeho idolu, Jacka. Film to totiž příliš neozřejmuje, ačkoliv by to dodalo na postavám na hloubce a dávalo prostor výkladu. 2) Mýtizovat a zároveň demýtizovat Jacka skrze řadu flashbacků vyprávěných z různých stran, aby divák pochyboval, jestli je tím mužem, za jakého ho Nikdo má, což by mohla rozseknout právě ta přestřelka s bandou v závěru. 3) Ukazovat proměnu doby, o níž mluví Jack v závěru. Utrousí tam něco o tom, že zločin se stává organizovaným, což by se mohlo během filmu tematizovat na prostoru divoké bandy a majitele dolu, Sullivana, který je rovněž příliš samoúčelný.
avenis
avenis
8 651 bodů
7
Pořád váhám nad hodnocením. Mám film hodnotit komplexně, jako velmi zdařilé dílo Sergio Leone, ve kterém umně spojil parodii svých filmů s vážným podtextem? A nebo mám projevit vnitřní rozporuplný pocit, který ve mně film zanechal? Ono se mi to vlastně nelíbilo. Hezký zadek Terence Hilla nedokáže vykompenzovat jeho protivné ukřeněné sebevědomí a vtípky z komedií s parťákem Spencerem tady působí nějak křečovitě. Fakt nevím. Možná tam nepatří Henry Fonda. Je to jako Vetřelec versus Predátor. No nic, možná to časem celé pochopím. (1.6.2019)
p.a.douch
p.a.douch
8 400 bodů
8.5
Mám rád Terence (a v klidu to přiznám). Tady v tomto filmu hraje s panem Fondou. Oba dva jakoby hrají v jiném filmu, ale přesto to funguje. Je to prakticky film těchto dvou herců a hudby Ennia Morriconeho. Ještě bych jmenoval Jeana Martina, a taky Maria Bregu (matadora Dolarové trilogie). Do komedie to má trochu daleko, ale mě to vyhovuje.

Dodatečné informace

Původní název:
Il mio nome è Nessuno (více)
  • Francie Mé jméno je Nikdo
  • Francie Il mio nome è Nessuno
  • Francie Adsiz Kahraman
  • Francie Imenujem se Nobody
  • Francie Mano vardas Niekas
  • Francie Ma numesc Nimeni
  • Francie Mein Name ist Nobody
  • Francie Meu Nome é Ninguém
  • Francie Mi nombre es nadie
  • Francie Mi nombre es Ninguno
  • Francie Mit navn er Nobody
  • Francie Mitt namn är Nobody
  • Francie Mitt navn er Nobody
  • Francie Moje meno je Nikto
  • Francie Mo ming siu zi
  • Francie Mon nom est personne
  • Francie Mon nom est Personne
  • Francie Mr. Nobody
  • Francie My Name Is Nobody
  • Francie Nazywam sie Nobody
  • Francie Nevem: Senki
  • Francie Nimeni on Nobody
  • Francie O Meu Nome é Ninguém
  • Francie T'onoma mou einai Kanenas
  • Francie Wu ming xiao zi
  • Francie Zovem se Niko
  • Francie Zovem se Nobody
  • Francie Τ' Ονομα μου Είναι Κανένας
  • Francie Мене звуть Нiхто
  • Francie Меня зовут Никто
  • Francie Моето име е Никой
Premiéra v ČR:
15. 4. 1993
Země původu:
Francie, Itálie, Západní Německo, Německo
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Půjčení nebo nákup

Powered byJustWatch