Američané už dávno vstoupili do volební sezóny, jež se nese jednak v duchu obecné frustrace nad oběma kandidáty, tak i nejistoty ohledně toho, jestli vítězství kteréhokoliv z opotřebovaných seniorů vyřeší ostrý politický a ideologický rozkol v zemi. Ta po minulých volbách zažila poněkud amatérský a k neúspěchu předem odsouzený pokus o převrat a britský režisér a scenárista Alex Garland nyní nabízí náhled na situaci, kdy agrese neskončí u několika zmatených konspirátorů bloudících Kapitolem, ale promění se v plnohodnotnou Občanskou válku (Civil War). Co tento film říká o Američanech a co si z něj můžeme vzít my?
Články 29
Čtyři týdny plenila druhá Duna (Dune: Part Two) česká kina a odrážela veškerou konkurenci v čele se Sladkým životem a čtvrtou Kung Fu Pandou. Nyní už ale máme konečně nového lídra žebříčku. Nejvíce diváků, v tomhle případě nejspíše dětských, o velikonočním víkendu přišlo na druhého Gumpa. A jak si vedla další bitka Godzilly s Kongem?
Archivy filmových a literárních děl minulého století jsou plné pamětihodných padouchů, jejichž nevypočitatelné charaktery lze přiřadit k těm nejnebezpečnějším žijícím lidem. Jednoho z nejproslulejších antihrdinů Toma Ripleyho stvořila americká spisovatelka Patricia Highsmith v pětidílné knižní sérii, jejíž první část s názvem Talentovaný pan Ripley nově adaptuje oscarový scenárista Steven Zaillian (Schindlerův seznam). Osmidílná série Netflixu Ripley, v níž trojici hlavních postav ztvární Andrew Scott, Dakota Fanning a Johnny Flynn, na prvních fotografiích odhaluje černobílý formát, tajuplného antagonistu i honosné italské prostředí.
Po uvedení na festivalu v Karlových Varech zamířil do české distribuce vítěz letošního Berlinale, dokument Na lodi Adamant. Dvaasedmdesátiletý francouzský režisér Nicolas Philibert v něm sleduje klienty denního stacionáře pro lidi s duševními problémy kotvícího na řece Seině uprostřed Paříže. Výsledný tvar, který představuje publiku, lze nejen velebit jako originální pohledy na svět kupící poctu jinakosti, ale i kritizovat pro dramaturgickou neukotvenost a eticky sporné zacházení se záběry pacientek a pacientů.
V Karlových Varech skončil 57. ročník mezinárodního filmového festivalu. Neměli jste možnost se přehlídky zúčastnit? Pak jsou tady pro vás oficiální ozvěny Šary Vary, které probíhají od 10. do 16. července ve vybraných kinech v Praze a v Brně.
Klasik nejen německé kinematografie Wim Wenders natáčí i v 77 letech. Jeho drama Dokonalé dny situované do dnešního Tokia se ucházelo o Zlatou palmu v Cannes a v sekci Horizonty ho uvádí také karlovarský festival. Wenders v něm místy nezapře snovou poetiku Nebe nad Berlínem, ale jinak podává až neorealistický portrét vlídné osobnosti, která se necítí osamělá, přestože tráví většinu času potichu a sama.
Další ročník nejprestižnějšího filmového festivalu v Cannes, tentokrát již 76., bude mezi 16. až 27. květnem opět hostit jih Francie. Čtvrteční tisková konference odhalila téměř kompletní program a představila vybroušené kusy začínajících, etablovaných či kultovních autorů a autorek, kteří napříč sekcemi představí svá díla.
Jedenáctý ročník festivalu Film a architektura s podtitulem Body zlomů zavítá opět do pražských kin a do měst po celé republice a na Slovensku v termínu od 29. září do 4. října. Letos představí 34 filmů, a to v pěti festivalových sekcích – Body zlomů, Pocta Aleně Šrámkové, Neviditelní architekti, Design & Build a Inspirace Jana Hřebejka. Ozvěny festivalu se odehrají o dva týdny později v kinosále Velvyslanectví České republiky v Berlíně.
Na letošním zahájení MFF Praha – Febiofest byla ve čtvrtek 28. dubna udělena cena Kristián také ukrajinskému režisérovi Olegu Sencovovi. 45letý autor ji nicméně nemohl převzít, neboť aktuálně brání ukrajinský Donbas před ruskou agresí. Divákům a divačkám v Praze mohl poslat jen videovzkaz, v němž poděkoval českému národu za podporu rodné země. Sošku za něj převzal ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis.
Osmačtyřicetiletý režisér a scenárista Václav Kadrnka patří k nejosobitějším autorům současné české kinematografie. Jeho debut Osmdesát dopisů vyprávěl o přípravách na emigraci v 80. letech. Křižáček, v němž hrál Karel Roden, byl zase jakousi středověkou meditaci o hledání ztraceného syna. Třetí autorův počin je opět osobní a tentokrát se odehrává v současnosti – zachycuje několik dnů v životě rodiny, která navštěvuje u nemocničního lůžka starého otce v kómatu. Klíčovou otázkou zůstává, zda je film vybroušením určité metody či vidění světa, nebo zda už jde o překročení limitů psychické únosnosti většiny publika.
2. část - Ukončení nouzového stavu je v České republice stále v nedohlednu a lidé jsou tedy nuceni trávit veškerý volný čas ve svých domácnostech. Patříte-li k těm, pro něž je tento scénář den ode dne více a více nesnesitelný, možná se rádi odreagujete u následujících filmových děl, jejichž protagonisté jsou doslova na cestách.
Ježek Sonic a Zrádci. Kino a televize. Oba formáty vedle sebe soustavně poměrně úspěšně koexistují, čemuž odpovídají i vaše nové komentáře k filmům, seriálům a pořadům v naší databázi. Nové vedle starších, kultovních, i těch "provařenějších". I tento týden pro vás vybíráme nejzajímavější nové komentáře z naší databáze. Nové tipy i na starší filmy a seriály.
O víkendu se ve španělské Seville předávaly ceny Evropské filmové akademie. 31. ročník kontinentální obdoby severoamerických Oscarů se i tentokrát obešel bez české účasti mezi nominovanými.
Ve čtvrtek 25. října byl v Jihlavě zahájen 22. ročník Mezinárodního filmového festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Kromě jiných lákadel se mohou diváci těšit na vůbec první snímek v dějinách, kdy představitelé Vatikánu s papežem Františkem v čele otevřeli "dveře" filmařům.
Novinka Wima Wenderse (Paříž, Texas; Nebe nad Berlínem, Pina) je snímkem, který má na jednu stranu velké plusy: za kamerou oceňovaný zkušený režisér a před kamerou velmi charismatický hlavní herec, James McAvoy. Ale na druhou stranu má i spoustu slabin: podivný scénář od Erin Dignam, příliš snahy o hlubinné filosofování a Alicii Vikander v roli sebevědomé, až nepříjemně macho profesorky "matematické biologie", která jí prostě nesedí.