O 17. listopadu 1989 se v Česku víc mluví a píše, než natáčí. To je vzhledem k posedlosti tuzemské kinematografie historií překvapivý stav věcí. Zvlášť když uvážíme, že události konce roku 1989 v životech mnoha současných filmařů představují nejvýznamnější historický milník, kterého se sami účastnili.
Články 34
Za poslední týden jste se v rámci komentářů nebývale činili. Stál za tím mimo jiné zájem o premiéru očekávaného Jokera (2019), kterého ostatně vyzdvihujete i kritizujete níže. Tento snímek dělí podobně jako názor na sci-fi Ad Astra (2019) s Bradem Pittem v hlavní roli. I tento týden pro vás vybíráme nejzajímavější nové komentáře z naší databáze. Nové tipy i na starší filmy a seriály.
Předchozí film režiséra Štěpána Altrichtera (Schmitke) se do žebříčku Top 20 tržeb a návštěvnosti českých kin nedostal vůbec. A ejhle, Národní třída s Hynkem Čermákem to vyhrála na celé čáře! Nevídané.
Těmto premiérám vládnou filmy od českých tvůrců (Národní třída, Jiří Suchý - Lehce s životem se prát). Kromě nich se do kin vydává novinka "sexuálního predátora" Woodyho Allena (Deštivý den v New Yorku) a jeden pozoruhodný přírodní dokument (Aquarela).
Za sebou má sérii úspěšných knih a scénáře k filmům Grandhotel (2006) a Alois Nebel (2011). Již tento čtvrtek se do kin vydá další snímek inspirovaný jeho knihou, Národní třída (2019) s Hynkem Čermákem v hlavní roli. Více v rozhovoru se spisovatelem a scenáristou Jaroslavem Rudišem.
V roce 2015 zaujal se svým komediálně laděným mysteriózním debutem Schmitke, který si v následujícím roce odnesl 2 sošky Českého lva. Již příští týden představí režisér a scenárista Štěpán Altrichter svůj druhý celovečerní film, Národní třídu s Hynkem Čermákem v roli buranského hrdiny z pražského sídliště. Snímek vznikal ve spolupráci s autorem předlohy, ceněným spisovatelem Jaroslavem Rudišem. Přinášíme obsáhlý rozhovor s 38letých talentovaným režisérem Štěpánem Altrichterem.
Po oceňovaném debutu Schmitke (2014) mění režisér Štěpán Altrichter málomluvného německého inženýra za sídlištního rváče v podání Hynka Čermáka a vydává se na Národní třídu. Černohumorné drama inspirované knihou Jaroslava Rudiše vstoupí do českých kin již 26. září.
V Praze začalo natáčení nového celovečerního filmu Národní třída podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše. Režisérem snímku je Štěpán Altrichter, který v roce 2014 debutoval ceněnou mysteriózní komedií Schmitke. Do hlavní role tvůrci obsadili Hynka Čermáka.
Státní fond kinematografie zveřejnil informaci o tom, kterých osm tuzemských hraných snímků obdrží na svůj vznik celkovou dotaci v objemu 66 milionů korun. Kromě humoristického celovečeráku se "starým známým" Tondou Blaníkem se dočká například snímek o Janu Palachovi nebo drama z roku 1948, kdy došlo v Československu ke komunistickému převratu.
Může se zdát, že film noir je čistě americká záležitost. Pravda, vznikl v USA a Los Angeles patří k nejčastějšímu dějišti těchto snímků. Díky své oblibě se ale dostal do celého světa a ovlivnil mnoho filmů i mimo americkou produkci. A ačkoli americká kinematografie není ta jediná na světě (jak se kvůli Hollywoodu může někdy zdát), je asi tou nejviditelnější.
Všechny nové české celovečerní filmy a bohatý výběr z domácích dokumentů, ty nejzajímavější současné německé hrané i dokumentární snímky, rarity Víta Klusáka a Filipa Remundy a mnoho dalšího vám přináší letošní festival Finále Plzeň. Předsedou hodnotící poroty bude slavný producent Rick McCallum.
Alois Nebel v rámci komiksu a stejnojmenného filmu jezdí mezi Jeseníkem a Prahou. 1. prosince se jeho tvůrci vydají až na Maltu, kde se budou ucházet o Evropskou filmovou cenu za celovečerní animovaný film.
Mlžno, jesenické chmury a krásy pařících se hvozdů, siluety nádraží a písně lokomotiv, černobílé meditace nad deštěm mezi pahýly polomů a pestře sivé přebaly starých jízdních řádů zabydlují plátno v českém snímku Alois Nebel. Celovečerní debut Tomáše Luňáka vzbudil značnou mediální pozornost, která jistě nebyla zadarmo a vyvolala oprávněná očekávání. Autor se na tento projekt připravoval celé roky a hned na počátku rozpoutal debaty nad štědrou dotací ze Státního fondu kinematografie. Když snímek konečně po opakovaném přestříhávání a přemalovávání přisupěl do kin, vzbuzoval na jedné straně dojemné nadšení z čehosi hezkého českého, na straně druhé rozpaky a zklamání z bezobsažnosti a nedotažené formy.
Film o tichém nádražákovi Aloisi Nebelovi vletěl do českých kin po úspěchu na zahraničních festivalech - o němž ovšem referují zejména jeho tvůrci a producenti - s obrovskou podporou tuzemských médií. Kritik a publicista Benjamin Slavík tvrdí: Je to hodně nafouknutá bublina! Kvůli všeobjímající prostřednosti je stejně lokální jako seriál Ulice.
Že je za sychravého počasí krajina Jeseníků chmurná, o tom není pochyb. Kdyby měl být debut režiséra Tomáše Luňáka Alois Nebel kreslenou pohlednicí temně melancholických atmosfér, asi by mu nebylo co vytknout.