Seveřan

76%

Komentáře a recenze 42

30 148 bodů
7
Seveřan je jistě svérázný film. Na jednu stranu krásný drsný sever a slušný příběh, na straně druhé potom až příliš mystiky a náboženství a spousta "předimenzovaného" řevu válečníků. Dvě a půl hodiny je docela velká porce na mstitelský příběh plný tajemna a přeludů. Dobrý film, ale mé očekávání nenaplnil.
22 291 bodů
8
Je hezké vidět něco "trochu jiného". Ale... nevím... Přes celkovou spokojenost jsem trochu zklamaný tím, jak málo to působí "trvanlivě". Není moc, co tu rozebírat a co si uchovat.
6
Těšil jsem se na netradiční vigingskou řežbu, příběh, cokoliv. Ale dostal jsem vlastně jen slabší delší díl netflixovských Vikingů s horším hercem. 6/10
10
Režisér a scenárista Robert Eggers v posledních letech platil za jednoho z nejvýraznějších nezávislých filmových tvůrců. Pozornost na sebe dokázal strhnout již svým debutem Čarodějnice, ještě více se do paměti diváků zapsal snímkem Maják. Ten byl velmi náročnou podívanou, která skrývala spousty významů, byl plný symboliky a pro mnohé se stal synonymem ´´ artového pekla ´´. Jeho třetí snímek s názvem Seveřan je poté divácky mnohem vděčnější, především již ovšem nešlo o nízkorozpočtovou produkci. Eggersův třetí film totiž vyšel na 90 milionů dolarů a bylo jasné, že po dvou víceméně komorních hororech Eggers skutečně chystá něco zcela jiného. A natočil nejen svůj divácky nejvděčnější film, ale dost možná i svůj doposud nejzajímavější film. Eggers svůj nový film natočil dle známé severské tragédie o princi Amlethovi, která měla mimo jiné inspirovat Williama Shakespeara k sepsání Hamleta. Sám Eggers poté prohlásil, že tento film potřeboval velké plátno a je to skutečně pravda. Na Seveřanovi jsou vidět výrazné produkční náklady. Nádherná islandská výprava i akční scény, které působí neskutečně intenzivně a dokáží vyvolat pocit, že je divák sleduje přímo z epicentra dění. Fanoušci Majáku se přitom nemusí bát, protože Eggers si svůj autorský styl rozhodně ponechává. A dokázal, že jde natočit mainstreamovou záležitost, která zároveň může obsahovat autorskou vizi. Po nedávném Batmanovi jde tak o další film, který v tomto ohledu dokáže vyvolat optimizmus ohledně budoucího vývoje filmového průmyslu. Samotný příběh o cestě pomsty a snahy naplnit svůj osud potom skutečně vyznívá tragickým nádechem. Dle příslibů je to velmi drsné a brutální, jde ovšem přesně o ten případ, kdy mají brutální výjevy svůj smysl. Eggers především dokáže překvapit a i přes prozatím žádné zkušenosti s natáčením akčních scén dokáže překvapit výbornou akcí s bravurní choreografií. Po vzoru Majáku poté kamera Jarina Blaschkea nepřichází o výtvarnost a už teď se dá tipovat, že na konci roku bude Seveřan patřit mezi ty vizuálně nejpoutavější filmy letošního roku. Eggersův film i tentokrát stojí na silném obsazení. Alexander Skarsgård je v ústřední roli naprosto fenomenální. Od počáteční autentické důvěry v to, že si tohoto severského válečníka nechcete poštvat po stěžejní momenty Amlethovi výpravy za pomstou. Skarsgård do své role dává naprosto vše, především v akčních sekvencích působí jako skutečně nebezpečné zvíře, které by mělo nepřátelé odhánět už při pouhém pohledu. Anya Taylor- Joy poté též předvádí silný výkon, kdy skutečně potvrzuje status jedné z nejvýraznějších vycházejících hereček současnosti. Nepřekvapí ani herecké jistoty Ethan Hawke a Willem Dafoe, především je ovšem důležité zmínit Nicole Kidman. Ta zde má jednu ze svých nejlepších rolí za poslední roky a jisté momenty (především jeden stěžejní) si svým výkonem vyloženě krade pro sebe. Upozornit by se poté mělo též na Claese Banga, představitele Amlethova strýce Fjölnira. Nejen díky scénáři, ale i díky výkonu Banga se z Fjölnira stává víc než jednorozměrný protivník hlavního hrdiny. Tento dánský herec je ve své roli jednoduše geniální a jeho podání dělá celou zápletku o pomstě ještě více komplexnější. Za tím ovšem stojí především scénář. Zásadní chybou by bylo Seveřana vnímat jako generický film o pomstě a především jako generický historický film. Dalo se čekat, že přesně s něčím takovým se tak výrazný tvůrce jako Eggers nespokojí. A tak se též stalo. Do celého příběhu je tak zakomponovaná severská mytologie, pohled na život Vikingů na rozmezí mezi 10. a 11. stoletím a především je po vzoru Majáku vlastně spekulativní, co vše ve filmu se skutečně stane a co je jen součástí halucinací/symbolismu/skrytých významů. Eggersův Maják šlo vnímat jako horor i jako psychologický thriller. Seveřana poté jde vnímat jako fantasy, vyloženě nutné to ovšem právě díky oné nejasnosti vlastně není. Dle samotné legendy je nejspíš fantasy tak trochu přítomné, celé to ovšem sází na to, že sám hrdina nejspíš neví, co je pravda a co vidiny. V tomto ohledu tak Seveřan zanechává komplexnost Eggersova tvůrčího přístupu, stěžejní je ovšem především právě ten ústřední konflikt spočívající v tom, zda je pomsta tím správným krokem či nikoliv. Tam, kde v klasickém příběhu o pomstě dochází k dosáhnutí cíle a pocitu naplnění, zde se rázem ocitne otázka o tom, co je vlastně dobře a zda se má po právu, co mstít. I v tomto ohledu se tak jde na příběh Seveřana dívat dvěma různými pohledy, ani v jednom z nich se ovšem z Amletha nestává zlosyn. V obou případech na něj jde ovšem hledět jako na tragickou postavu. Na prakticky každou stěžejní postavu Seveřana jdou utvořit dva separátní pohledy, ještě více to prokresluje komplexnost a nečernobílost postav. Krom úžasné kamery (která párkrát vsadí na výborné dlouhé záběry) stojí za zmínku vynikající práce se zvukem, kterou ani nejde slovy popsat, nutno jen dodat, že tento film prostě potřebuje pro plné docenění velké plátno s tou nejlepší kvalitou obrazu a těmi nejlepšími reproduktory. Především v momentě, kdy dojde na vynikající soundtrack dvojice Robin Carolan/Sebastian Gainsborough. Ten pochopitelně těží ze samotného zasazení příběhu a funguje to stejně famózně jako samotná dobová stylizace. Skutečně platí, že je na filmu vidět každý dolar a tahle epická tragická severská řežba díky tomu dokáže působit velkolepě. I samotné finále je vynikajícím způsobem vystavěné a dohromady to celé skutečně utvoří fascinující příběh o pomstě a nevyhnutelnosti osudu. Celé je to radost sledovat a navíc to jen dokazuje, že autorské blockbustery nevymřeli. Robert Eggers si tak ponechal svůj tvůrčí rukopis, zároveň ovšem natočil o poznání divácky vděčnější podívanou, což ovšem neshazuje její obdivuhodnost a především výsledné kvality. Seveřan si zaslouží pozornost a hojnou diváckou návštěvu, především i proto, aby takové drahé a přitom autorské záležitosti vznikat mohli. Fascinující kombinace mainstreamu a uměleckého filmu, která dost možná dokáže stmelit dohromady dva typy filmových fanoušků. I proto si nezaslouží v kinech vyhořet.....
9 364 bodů
9
Psal se tuším začátek prosince loňského roku, kdy jsem si stanovil wish-list 10ti nejočekávanějších filmů nadcházejícího roku. Tehdy jsem ho psal relativně narychlo, a tak se skládá převážně z blockbusterů a samých mainstream filmů, což je ale v závěru dobře, protože pak se stane, že opomenu filmy jako je Seveřan, jehož reklamní kampaň mě zcela minula... Od Roberta Eggerse jsem viděl jen velkofilmovou prvotinu Čarodějnici, která mě sice příběhově tolik nezaujala, ale rozhodně mě svým způsobem překvapila, no a dnes její propis vidím i zde. Ani zdaleka to není film, u kterého udrží pozornost každý a ani zdaleka to není film, u kterého se budeme bavit všichni, ALE dokud budou takováto díla vznikat, já budu novodobou kinematografii bránit a stůj, co stůj bojovat proti POMOvu citátu - "To nejlepší už natočeno bylo." Revenge story vzniká od velkých studií tak málo, že dostat v jednom roce dvě takových rozměrů, je splněný sen! Ale jak má Reevesův Netopýr před sebou až nedosažitelně lepší verzi, tak tady na poli podobných filmů máme leda *****! Nádherně ponurý snímek s jasně přímočarým příběhem, který minimálně svým provedením stojí za pozornost. Navíc u Eggerse si můžete být jistí, že se rochní v mytologické stránce, že si zkusíte rituály a prvky nadpřirozena, ale všechno v tak realistickém provedení, že je to jak procházka historií. Špína, nádherná irská scenérie a démonická hudba, to vše jen podtrhuje, že pro mě po artové stránce jde o jeden z nejpůsobivějších filmů za hodně dlouhou dobu. Hlavní hrdina Amleth je totální bestie, (Ve 45 letech takováhle mašina.. Skarsgard možná nezůstane navždy tím hajzlíkem z Poker Face!) která už od pohledu působí jako chlápek, se kterým se do křížku dostat nechceš.. Smutný, když má non-stop před očima rudo a jeho jediným cílem je pomsta! To je důvod proč žije, to je důvod proč muže s klidem zemřít, všechno ostatní je pro něj jen kulisa nanejvýše rozptýlení. Když pak zkříží cestu s nádhernou Olgou v podání Anya Taylor Joy - mimořádný herecký fond schopností a působivá vzestupná kariéra - příběh mě už naprosto pohltil. Když tady pak dostanu působivou milostnou linku a navíc s díky Eggersovou vysazeností na její broskvičku, už už saháme k vysoké spokojenosti. Přesto hlavní slovo si krade ostřílená Nicole Kidman, kterou je radost zase po letech vidět v dobrém bijáku, tuším, že nikdo nečeká zvrat, který si s ní Eggers nachystá a já už vnitřně tleskal. Baví mě, kolik barev si zde vykreslila, a kolik emocí jsem k její postavě za celý film vystřídal. Přesto to nejlepší ještě přijde... Veškerá gradace příběhu směruje k závěrečné osudové konfrontaci, každý ví, že to přijde.. A nebo ne? Mistrovský tah tvůrců! Geniální fight-ne fight, který dostáváme, osudu zkrátka neujdeš ani smrtí! Miluji Seveřena za to dvojí přijetí, vy jako divák nedostáváte prostý černobílý příběh, ale dost možná to největší prozření. Je tak náš Amleth vůbec hrdina? Má právo na pomstu? Anebo už Gunrún přijala strašný zážitek za kus sebe. Jen řada ze scén u kterých mi spadla brada. Jestli tohle nestojí za trochu pozornosti, tak už nic.. Letos jistě patří k tomu nejlepšímu! /viděno v kině/ 90%
8 634 bodů
8
Málokdo dnes umí tak pracovat s atmosférou jako Eggers. Je toho docíleno skvělou úrovní jednotlivých kvalitativních aspektů, z nichž se filmy skládají (kamera, střih, choreografie, herectví...) a současně jsou tyto aspekty vzájemném souběhu. Vše tedy sedne na své místo a výsledek je jen působivý. Nevím, jestli se jedná o nejlepší Eggersův film. Lighthouse mám furt radši, protože je netradičnější a ujetější, ale Northman je rozhodně nejdiváčtějším Eggersovým filmem. Stál taky podstatně více peněz, takže musí i víc peněz vydělat. Této otevřenosti je docíleno (krom jiného) poměrně svižným tempem a zábavnostními vložkami, které mají až videoherní charakter. Tvůrcům se však podařilo vytvořit velmi autorský film, ačkoliv je to žánrovka (revenge movie) a byly zde překvapivé zvraty, ačkoliv je to legenda o Amlethovi, podle které Shakespeare napsal Hamleta, z něhož pak zase vychází spousta dalších děl - třeba lví král. Já osobně si to ale strašně užil, protože je to plné vzteku, zuřivosti, animality a toxické maskulinity. Nedávno jsem o ní četl nějaký článek, který ji definoval jako společenský a kulturní nátlak na muže, v čehož důsledku se jiné emoce než vztek a statečnost považují za slabost. Přesně v tomto duchu se Northman nese a já se výborně bavil. Alexander Skarsgård dovede být bestiální. Celý film pak také ukazuje, jak tvrdá tato doba byla a fantaskní prvky severské mytologie jsou do filmu zapracované tak, aby je divák vnímal jako vize, sny, představy nebo psychedelické stavy. Někdy se to daří více, jindy méně, ale pokud člověka bude film bavit, tak bude o něco shovívavější. To platí i pro jisté scény, kde logika postav pokulhává a diváka tak můžou rušit jistá vytrhávání z uvěřitelnosti (Kluk se schová do rudé deky. Otrokář neví, kolik má na lodi otroků a nevšimne si, že tam najednou sedí někdo úplně mokrej navíc...) Většina filmů se takto ale prohřešuje podstatně více a v závažnějších bodech. V závěru chci Northmana přiblížit jako mix mezi jinými filmy: Dunou (atmosféra, vražda otce), Barbarem Conanem (zasazení, fantasy prvky) a Brimstonem (surovost).
p.a.douch
p.a.douch
8 380 bodů
8.5
Vikingský Conan, či Conan po vikingsku (myslím samozřejmě v rámci filmového umění)? To je fuk. Rozhodně dost dobrý film. Od Eggerse jsem nic neviděl a ani vidět nechtěl, ale navnadilo mě téma a neprohloupil jsem. Taylor-Joyová (či jak by se to mělo spisovně napsat), Kidmanová, Skarsgård i Bang velmi pěkný herecký výkon a ty šílenosti jsem jim věřil. Hawke i Dafoe sice dostali nic moc prostor, ale taky zahráli co měli. Vlastně všichni zahráli dost dobře. Nejvíc mě to ale překvapilo u Kidmanové. Takže jak to shrnout? Rozhodně si tento film ode mě těch 85 % zaslouží. Peněz za kino rozhodně nelituji. To že to není samá krutopřísná bitevní vřava mi bylo úplně fuk. "Činy Dánů" jsem nečetl, takže hezké seznámení s Amlethem. Rozhodně mě tenhle film bere víc, než jakékoli dílo o Hamletovi. P.S.: V díle Saxona Grammatica bych rozhodně žádnou psychologii nehledal (a konečně logiku taky ne).
avenis
avenis
8 346 bodů
5
"Já vím, proč se na to díváš," sdělil mi manžel, "ty prahneš po krvi." No, pravda je jiná, prostě mám ráda historické filmy, ale tento nabízí hlavně tu krev, což není zrovna můj šálek... krve... nebo co... Pro příště už budu vědět, abych nekoukala, protože se mi to (kromě těch nádherných namakaných trapézů) nelíbilo. Divím se, že zrovna Kidman, taková hvězda, má zapotřebí brát takové šílenosti.
mojmir.sedlacek
6 049 bodů
8
Směs vikingské řezničiny a mytologické symboliky dopadla ve prospěch toho prvního – bohužel pro mě. Eggersova předchozí díla Maják a Čarodějnice byla rozhodně nadupanější co se týče významů, nedořečenosti a nároků na diváka a v této konkurenci je nový Seveřan rozhodně jeho nejpřístupnějším a nejpřímočařejším snímkem. Animální nabušenost Alexandera Skarsgårda má dostatek prostoru k vyniknutí, stejně jako křehkost slovanské víly Anyi Taylor-Joy. Bitevní scény jsou dostatečně brutální (přestože ještě trochu přitlačit šlo) a podle očekávání i krásně nasnímané. Nádherně vypadá i provádění pohanských rituálů, s nimiž Eggers sice nešetřil, ovšem přehršel mytologické omáčky se spíše snaží zakrýt banalitu ústředního příběhu. Ten vychází ze skandinávské legendy o Amlethovi, kterou později využil Shakespeare jako klíčovou inspiraci pro Hamleta. Čitelnou příběhovou kostru však Eggers obohacuje jedním zásadním zvratem, jenž je sice trochu předvídatelný, zároveň však správně osudový a krutý. Seveřan je tak hlavně o pomstě, o nemožnosti (či neschopnosti?) vymanit se z předurčenosti. Dohromady to není málo, ale od jednoho z nejtalentovanějších nezávislých tvůrců bych uvítal přece jen trochu odvážnější podívanou.
slord
slord
3 832 bodů
10
Vlastne jednoduchý príbeh o pomste, avšak Eggers aj toto dokáže natočiť tak atraktívne a s takou zručnosťou. Nech je rozpočet akýkoľvek, tak Eggers ho vie využiť vždy naplno a na tomto filme je vidieť, že s ním hospodáril rozumne. Vizuálna pastva pre oči, kde každý záber vyzerá ako obraz, ktorý by ste si chceli niekam zavesiť. Divácky je to asi najprístupnejší film od tohto pána, avšak zachováva si stále svoju autorskú víziu. Fungovalo to na mňa od začiatku do konca a aj keď to občas trošku spomalilo, tak som si to užíval plnými dúškami. 9,5/10