Doktor Živago

79%

Komentáře a recenze 8

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 898 bodů
7
Krásný výpravný film. Musel to být před padesáti lety velkolepý zážitek jít na to do kina. Příběh je silný, ukazuje Rusko před revolucí, částečně za války a po revoluci. Na mě je to ale až moc dlouhé ( 3h 12min ) a chvílemi jsem ztrácel pozornost....
xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
8
Rád bych dal 5 hvězd. A třeba i jednou dám. Ale zatím mi mírně vadila ta nekonečná náhodnost lidí potkávajících se opakovaně po letech v Rusku (není Rusko velké? Tady postavy cestují od Moskvy po Ural a neustále na sebe zcela náhodně narážejí) a jakýsi zlý člověk, co chce hrdiny pořád zachránit, i když ti se ho neostýchají doslova vyhodit z domu, protože "je zlý". Je to úžasný film, má skvělou atmosféru, ale dějově má mouchy. A je mi jedno, jak kacířsky to zní (protože to jsou výtky spíš k předloze). Možná, že to dokonce má nějaké vysvětlení. Já to ale nevidím.
muzz
muzz
18 035 bodů
9
Zcela jistě životní role Omara Sharifa, Julia Christie jako Lara je kouzelná, i ostatní hráli bravurně. Nádherná ruská krajina, nádherná hudba od Ludovica Einaudiho! Tento smutný, tři hodiny trvající film elegantním způsobem ukáže, co je bolševik zač a co se zhruba dá od mužiků ještě čekat.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
Nezapomenutelný zážitek se vším, co Leanovy filmy vždy tak zdobilo a co je udělalo legendární. Rozmáchlý a velkolepý příběh muže sužovaného láskou ke dvěma krásným ženám v době bolševického rozkvětu, natočený s bravurou vlastní snad pouze mistru Leanovi a podpořený výjimečnou výpravou, hudbou a samozřejmě hereckými výkony v čele s charismatickým Sharifem a pohlednou Christie. To všechno se doplňuje a zapadá do sebe tak náramně, že těch 190 minut je nakonec zatraceně málo a ještě nějaký nášup by divák milerád přivítal. Most přes řeku Kwai ani Lawrence sice Živago nepřekonává, ale je jim minimálně rovnocenným sourozencem.
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
0
Vypadá to krásně, ale je to emocionálně mě to nechalo zcela chladným. Výsledkem je 3,5h nuda. Hned vysvětlím, jak toho bylo dosaženo: ___1. Postavy spolu vůbec nevedou poutavé/zajímavé konverzace a divák také není vpuštěn do hlubin jejich nitra. (Když třeba Živago s Larou slouží v polní nemocnici na Ukrajině během první světové, tak je divákovi řečeno, že se do sebe zamilovali, ale my nevidíme, jak se to stalo nebo proč se tak stalo. Vidíme pouze, jak se spolu už zjevně zamilované loučí...) Není mám tedy umožněno to pochopit, tudíž se na to nedokážeme naladit a tudíž to nejsme schopni s postavami prožít. S takovou bych si mohl přečíst bodový seznam děje filmu a výsledek by se lišil jen v tom, že bych ušetřil hromadu času. Pasternakovu předlohu jsem nečetl, ale postřehl jsem, že ten do hloubky šel a předpokládám, že v tom tkví jedna z předních kvalit díla. Leanova adaptace má sice hezké obrázky (díky scénografii, kompozici, barvám, hře světla a stínu, kostýmům), ale v této esenciální kvality předlohy podle všeho nedosahuje, protože setrvává na povrchu. Výsledkem je, že mi bylo jedno, o co postavám jde, jak na tom jsou a jak to s nimi dopadne. Imerze tedy dosaženo nebylo. Viděl jsem filmy, které v 90 minutách odvyprávěli podstatně víc. Přitom by šlo argumentovat, že Lean zkrouhnul rozsah předlohy, aby příběh jeho filmu byl údernější. On však úderný není, protože Lean zcela nebyl schopen ten příběh dramaticky podat. Celé je to tak vágní, povrchní a nežádoucím způsobem uhlazené. ___2. Pozoruji velký nesoulad mezi vyprávěním a stylem: Film chce být "překrásným velkofilmem", ale současně vypráví o dost nehezkých jevech (znásilnění, masakr demonstrantů, bolševická revoluce, vyvlastnění majetku, útlak...), jejichž pořádnému vyobrazení se brání, protože chce být uhlazeným a bezpečným velkofilmem, který si bude moci užít každý. Ve skutečnosti si ho ale (navzdory zkreslenému hodnocení) užije málokdo - dnes o to míň než dříve. Chápu, že v roce 1965 byla jiná norma, ale na to jebu. Principiálně to shledávám vadou: Pokud se ve svém vyprávění dotýkám zla/násilí/bezpráví, neměl bych se vyhýbat vyobrazení tomu, jaké je to bolestivé a nepříjemné. Film tedy pořádně nevyobrazuje to ošklivé, ale nedaří se mu ani vyobrazit to hezké (jak jsem uvedl v prvním bodě). ___3. Jelikož je příběh zasazen do historických událostí Ruska, tak působivosti nikterak nepřidává ta angličtina. Do toho ten postsynchronní záznam zvuku, načež nesedí barva hlasu do scény... Přistihl jsem se, že bych v popředí filmu raději měl ony historické události nežli úsilí oněch postav, které máme sledovat. To mluví za vše. _______Doktor Živago je sice jeden z nejúspěšnějších filmů historie, ale já si ho užil asi stejně jako Jih proti Severu - tedy vůbec. Rozdíl ale shledávám v tom, že JpS mi přišel otravný, zatímco DŽ mi přišel jen nudný. Pokud se bavíme o historických velkofilmech s romancí v popředí, tak se to na Velkou Zemi nebo takovej Titanic vůbec nechytá, ale furt je to lepší než Luhrmannova odpudivá Austrálie.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
9.5
Krásný film, životní role charismatického Omara Sharifa. Přenádherná hudba Maurice Jarreho. Strhující děj, úžasná příroda. Tento film patří podle mne ke klenotům světového filmu.
Rabadi
Rabadi
2 259 bodů
6.5
Asi nejvíce mi na tomto filmu vadil jakýsi neuzavřený, nevyjasněný konec prakticky všech hrdinů. Výkony herců a prostředí, ve kterém se film natáčel, jistě zaujme každého, ještě v kontextu toho, že film je z roku 1965. Ačkoli je film dlouhý, mohl by se klidně natočil třeba jako trojdílné drama.
lucyky
1 353 bodů
10
Naprosto úžasný film, který neomrzí. Omar Sharif odvádí parádní výkon a tak mu to sluší :)