Temný krystal: Věk vzdoru

83%

Zajímavosti 34

  • Jednou z mála humorných postav v původním filmu Temný krystal byl Fizzgig, hyperaktivní chlupatá koule, která se kutálela po krajině. Původním loutkářem Fizzgiga byl Dave Goelz (známý především jako Velký Gonzo ze seriálu Mupeti). Goelz létal do Velké Británie a opakoval své herecké povinnosti na novém chlupatém stvoření stejného druhu jako Fizzgig. Pete říká, že to pro nás byla "lahůdka". Vraceli se i nevinní Podlingové. Stejně jako ve filmu byli provozováni především jako ruční loutky spolu s marionetovými verzemi. Ve filmu Temný krystal: Věk odporu by se vrátili i vysocí čtyřnozí Landstriders. Byl postaven Landstrider v plné velikosti, ale primárně byly loutky Landstriderů konstruovány od břicha nahoru, aby na nich mohly být natáčeny loutky Gelflingů. Pro plné záběry běžících Landstriderů byly použity CG kreatury, přičemž praktické loutky byly použity pro detailní záběry. V dílně Jima Hensona Creature Shop měli být pro film Temný krystal: Věk odporu vytvořeni také krabí Garthimové spolu s velkým pavoukem zvaným Silk Spitter. Protože se seriál natáčel ve Velké Británii, 90 % loutkářů pocházelo z Anglie. Pete říká, že britští loutkáři byli skvělí a předvedli nádherné výkony.
  • Rasa mystiků by byla také zkonstruována a hrála by podobně jako původní loutky. A to by znamenalo, že čtyřrucí Mystikové by se ukázali být pro interprety obtížnými postavami. Při chůzi a záběrech na celé tělo by byl umělec nucen zaujmout nepohodlnou polohu ve dřepu. Pete vypráví, že Jim Henson to jednou zkusil a navzdory svým dlouholetým loutkářským zkušenostem "vydržel asi pět až deset vteřin, je to šílené". Pro detailní záběry se tváře Mysticů loutkovaly tradičnějším stylem, přičemž se šetřilo zády a nohama účinkujících.
  • Umělci ze studia Jim Henson's Creature Shop nejdříve postavili loutky ve své dílně v Los Angeles a pak se přesunuli do Velké Británie, kde se seriál natáčel. Tam se dlouho zkoušelo. Hlavním cílem během tohoto období bylo zdokonalit loutkářský styl, "který by byl jemný, vyladěný a ve všech ohledech co nejrealističtější". Pete říká, že "cílem Jima Hensona v původním filmu bylo, aby si diváci ani neuvědomovali, že sledujete loutky". Říká: "Chtěl, aby tyto věci existovaly jako skutečné bytosti, i když ve světě fantazie." "Chtěl, aby to vypadalo reálně."
  • Olly Taylor se snažil dodat chůzi vědce skekTeka "pocit zběsilého pohybu".
  • Pete Brooke řekl SWSCA, že Skeksisové byli darem pro tvůrce příšer. Originály navrhl Brian Froud a pro Age of Resistance navrhne několik nových postav Skeksisů. Pete se podělil o to, že Froud prozradil, jak původní Skeksisové vznikli a jak se na jejich designu bude podílet způsob jejich ovládání. Během workshopu, na kterém se zkoumaly možnosti postaviček, Froud řekl, že je chce mít větší, zatímco Jim Henson si Skeksis představoval jako ruční loutky. Z tohoto workshopu vzešel větší design Skeksisů, který známe dnes. Jim Henson's Creature Shop měl vytvořit původní postavy Skeksisů a několik nových. Noví Skeksisové by byli zkonstruováni a předváděni podobně jako originály v roce 1982. Stejně jako u prvního filmu by byly postaveny dvě verze loutek Skeksisů: loutka v plné velikosti se základními animatronickými funkcemi v hlavě pro chodící verzi a verze zblízka s plně mechanizovanou hlavou. Pete říká: "Měli jsme pocit, že není důvod tento přístup měnit."
  • Vzhledem k tomu, že se jedná o prequel, bylo by pro Age of Resistance vyrobeno mnohem více loutek Gelflingů než pro původní film. Loutky by byly zkonstruovány a ovládány podobně jako originály, avšak s mnoha moderními prvky pro úsporu hmotnosti. Zatímco původní loutky vyžadovaly čtyři loutkáře, nové loutky pro Age of Resistance by zpravidla vyžadovaly pouze dva herce. Pete zdůrazňuje, jak důležité bylo snížit hmotnost postav. Namísto těžkých kabelů, které se používaly v 80. letech, by nyní pohyby očí, obočí a další pohyby obličeje ovládaly lehké dálkově ovládané servořízení umístěné uvnitř samotné loutky. K ovládání mrkání očí, pohybů očí a dalších výrazů obličeje by se používalo intuitivní zařízení typu joysticku. Jednou z technik snižujících hmotnost loutek v seriálu The Dark Crystal: Age of Resistance bylo použití pěnového latexu na jejich kůži. Pete říká, že se rozhodli nepoužít silikonové kůže pro loutky kvůli vyšší hmotnosti. Testy byly prováděny na hlavě Gelflinga se silikonem a i u tak malé hlavy "byl cítit rozdíl ve váze". Říká, že složení pěnového latexu se v průběhu let zlepšilo a že ho má rád. "Pokud jde o opravu, nic se mu nevyrovná." Pete prozrazuje, že spousta vnitřních mechanismů loutek byla vytištěna na 3D tiskárně. Tento způsob jejich konstrukce měl mnoho výhod. Jako jeden z příkladů lze uvést, že Jim Henson's Creature Shop navrhoval v digitálním světě složité ruční mechanismy, které pak bylo možné snadno v krátké době reprodukovat z lehkého plastu. "Díky tomu zůstaly loutky lehké."
  • SkekZok, který je nejvyšším ze Skeků a kterého původně ztvárnil dvoumetrový Jim Henson, potřeboval podpůrnou tyč, aby mohl metr devadesát vysoký Victor Yerrid ovládat pohyby hlavy.
  • UrRu protějšky skekLach a skekVar, urSen a urMa, se vůbec neobjevují.
  • Warrick Brownlow-Pike, který ztvárnil loutku Chamberlaina skekSila, se snažil do svého představení zakomponovat hadovité pohyby připomínající kuře, přičemž zvláštní důraz kladl na to, jak postava naklání hlavu. Snažil se co nejlépe zachytit podstatu výkonu Franka Oze v původním filmu.
  • Loutkoherečka Helena Smee musela mezi záběry nanášet na skekLacha čerstvý sliz a často vyvolávala odpor zbytku štábu, když si ho omylem rozmazala ve vlasech nebo na šatech.
  • Jednou z ikonických postav filmu Temný krystal z roku 1982 byla astronomka a kouzelnice Aughra. Pete říká, že na postavě Aughry bylo všechno "dokonalé". A pokračuje: "Socha, kostým. A pak samozřejmě Frankův výkon." Aughru v původním filmu ztvárnil především Frank Oz. Pro znovuvytvoření loutky Aughry by umělci z Jim Henson's Creature Shop použili referenční materiál čerpaný z dvojice původních loutek Aughry, které jsou v současnosti vystaveny v muzeích v Atlantě ve státě Georgia a v Astorii ve státě New York. Pete říká, že museli být opatrní, aby velké hlavě loutky nepřidali zbytečnou váhu. Opět, stejně jako v původním filmu, byly záběry chodícího Aughry vytvořeny pomocí performera v obleku, přičemž pro detailní záběry byla použita členitější loutka. U původní loutky byly pohyby obličeje realizovány pomocí kabelového ovládání a ruky Franka Oze. Tentokrát by se mrkání očí a obočí kouzelnice realizovalo pomocí servořízení. Pro ústa by umělci z Jim Henson's Creature Shop vytvořili něco podobného jako plovoucí paletu, kde by zuby a vnitřek úst byly odděleny od rtů loutky. Tímto způsobem by se horní ret mohl pohybovat nezávisle. Kvůli Aughrově velké hlavě byl vyroben podpůrný batoh, který by pomohl udržet váhu hlavy, ale zároveň umožnil potřebnou volnost pohybu. Chodící loutka Aughry by měla pěnové vyrobené části potažené lycrou s instalovanými zátěžovými vaky pro její prsa, břicho a oblast boků. Místo mechanických rukou jako u mnoha jiných loutek v seriálu by ruce Aughry oživovaly ruce loutkáře v rukavicích.
  • Beccy Hendersonová si při předvádění Drenchen warrior Naia během honičky s kočárem natrhla biceps. Zatímco s loutkou lehce oděného Deeta se jí manipulovalo lépe, loutka Naie byla kvůli koženému oděvu podstatně těžší. Ta jí natolik namáhala ruku, že nakonec pocítila tak silnou bolest, že ze sebe vydávala hlasitý výkřik. Kvůli hluku ve studiu, který byl způsoben větrem a akcí, její křik zaznamenal pouze jeden zvukař, který byl překvapen, jak opravdově její křik zněl. Hendersonové ruku ošetřil osteopat přímo na place.
  • Scroll Keeper skekOk měl být namluven profesionálním hercem. Willovi Matthewsovi se však výkon Neila Sterenberga natolik zalíbil, že se rozhodl jej nepřehrát.
  • Frank Oz byl osloven, aby se na seriálu podílel, ale odmítl. "O loutkách nepřemýšlím. Přemýšlím o charakteru. Omlouvám se, nechci být upejpavý. Takhle opravdu nepřemýšlím. Nemám vůbec žádné nápady." Přesto seriál zhlédl a byl mile překvapen, pochvaloval si množství péče a myšlenek, které do něj vložili.
  • Protože Podlingové jsou nejtradičnějšími loutkovými postavami v seriálu, rozhodla se Hensonova společnost, že každý z nich bude namluven svým loutkohercem.
  • Mark Hamill, hlas SkekTeka, pochválil výkon Ollyho Taylora v roli vědce Skeksise a přál si, aby nebyl nadabován. Jakmile dokončil dialog, dělal jeden záběr za druhým chrčení, vrčení, chrčení a stertory, které ho vyčerpávaly.
  • První filmové zpracování série "Temný krystal" od původního filmu. Komiksy vznikaly před i po událostech prvního filmu, ale Age of Resistance představuje první návrat série na plátno po 37 letech.
  • Jason Isaacs, představitel císaře, popsal své představení a přístup k postavě následovně: "Podíval jsem se na to stvoření, na jeho úžasný, dlouhý aligátoří čumák a na to, že nemá skutečný nos a má zuby, které potřebují velmi pokročilou ortodoncii, a pomyslel jsem si: "Jaký zvuk by z toho mohl vycházet?" A pak jsem si řekl: "To je úžasné."
  • Scénárista J. M. Lee vytvořil jazyk Podlingů na základě útržků dialogů, které zazněly ve filmu Temný krystal (1982), a Victor Yerrid, který ztvárnil a namluvil Hupa, se ho naučil tak dobře, že Leeovi posílal e-maily v podlingštině, i když sám Lee neovládal jeho slovník natolik dobře, aby je dokázal přečíst.
  • Některé z návrhů postav, které Brian Froud vytvořil pro zrušené filmové pokračování "Síla temného krystalu", byly upraveny tak, aby mohly být použity jako nové postavy v této sérii. Thurma, dívka z rodu Firelingů, která opustila svůj podzemní domov, byla inspirací pro vzhled Deet a koncept starší Kiry byl upraven tak, aby se z ní stala Mayrin All-Maudra.
  • Režisér Louis Leterrier měl původně režírovat dlouho připravované divadelní pokračování Temného krystalu s názvem "The Power of the Dark Crystal", které bylo dříve spojováno s různými dalšími režiséry, včetně Genndyho Tartakovského, Michaela Graceyho, Michaela Spieriga a Petera Spieriga. Současně společnost Henson připravovala počítačový animovaný televizní seriál určený mladšímu publiku, který měl sloužit jako prequel k původnímu filmu. Když o tento seriál projevila zájem společnost Netflix, navrhla jeho změnu na dospělejší, hraný seriál a Leterrier souhlasil s přesunem svého zájmu na televizní seriál. Scénář k filmu Síla Temného krystalu byl v roce 2017 zpracován do podoby komiksové série, kterou vydalo nakladatelství Archaia Entertainment.
  • Byl zrušen 21. září 2020, den poté, co seriál získal cenu Emmy.
  • Scénáristé se rozhodli, že nechtějí opakovat soupeření mezi skekSilem Komorníkem a skekUngem Garthim Masterem, jak bylo vidět v původním filmu, protože diváci už viděli, jak byl tento konflikt vyřešen. Proto se rozhodli vytvořit nového soupeře pro Komorníka a představit novou postavu, jejíž osud by byl zatím neznámý: skekVara Generála.
  • Předtím, než Netflix dal seriálu zelenou, požádal vedení o testovací projekci. Scéna, v níž Gelfling objevil Podlinga, z něhož vědec Skeksis vysává životní esenci, se natáčela na pozemku Hensonových v Hollywoodu. V této době byl podtitul seriálu "Věk vzpoury", nikoli "Odpor". Podling a Skeksis byli natočeni jako loutky, ale Gelfling byl plně počítačově vytvořen. Zkouška ukázala, že plně CG Gelfling by vypadal nepatřičně, ale dům vizuálních efektů DNEG (Double Negative) mohl být využit k vylepšení loutkových představení jemnými doplňky, jako jsou mrkající oči nebo lehký úsměv. Oficiální zelenou dostal film v březnu 2017.
  • Studio vizuálních efektů DNEG (Double Negative) digitálně naskenovalo původní miniaturu Křišťálového hradu z filmu Temný krystal (1982) a pomocí přesného měření povrchu vytvořilo dokonalou digitální kopii, kterou bylo možné zobrazit v různých scénách z libovolného úhlu.
  • Seriál měl premiéru 37 let po uvedení filmu Temný krystal (1982), jehož je prequelem.
  • Louise Goldová je jedinou loutkoherečkou Skeksis, která si svou roli zopakovala.
  • Během natáčení původního filmu Temný krystal (1982) se Jim Henson snažil vměstnat ruku do malé hlavy loutky Jen. Aby se tomuto problému vyhnul, rozhodl se tým pro zvětšení měřítka všech loutek v této produkci. Díky tomu se s nimi lépe manipulovalo a měřítko mezi jednotlivými druhy zůstalo stále stejné, protože každý tvor byl zmenšen.
  • Billie Whitelaw, která namluvila Aughru ve filmu Temný krystal (1982), zemřela v roce 2014. Herečka a loutkoherečka Donna Kimball byla najata na výpomoc při čtení scénáře k tomuto seriálu, během něhož ztvárnila Whitelawovou tak dokonale, že jí bylo nabídnuto, aby postavu namluvila.
  • Vývoj historie Gelflingů byl založen na "Zdi osudu", kterou Jen a Kira objevily v původním filmu. Na ní byl okřídlený (a tedy ženský) Gelfling sedící na trůnu, což vedlo k představě, že jejich kultura je matriarchální. Na obrázku bylo také sedm kruhů a tato myšlenka dala vzniknout sedmi odlišným kmenům Gelflingů.
  • Tvůrce speciálních efektů Toby Froud je synem tvůrce světa Briana a designérky a loutkářky Wendy Froudové a hrál také dítě Tobyho z filmu Labyrint (1986).
  • Podle oficiálních informací se děj filmu The Dark Crystal: Age of Resistance (2019) odehrává na planetě Thra v době známé jako Age of Division. Jedná se o časové období trvající tisíc let, které začíná Velkou konjunkcí, jež rozdělila urSky, a končí Velkou konjunkcí, která je (spolu s pomocí Jen a Kiry) opět sjednotila.
  • Režisér Louis Leterrier na newyorském Comic Conu 2018 potvrdil, že tato série bude místo počítačové animace využívat loutky. CGI bude použito pouze k odstranění loutkářů, zejména ve scénách, které zahrnují zelené obrazovky.
  • Všechny názvy epizod jsou citace z filmu Temný krystal (1982).