Společnost Disney má v zádech letitou historii filmových i seriálových projektů, do nichž více či méně nápadně začleňuje queer postavy nevyznačující se heterosexuální orientací (též LGBTQ+). Zatímco dříve to značilo spíš charakterní stigma a takové vedlejší postavy bývaly automaticky záporné, v posledních letech se obecně k menšinové reprezentaci přistupuje empatičtěji. Snímek Divnosvět (Strange World) před dvěma lety disponoval prvním otevřeně gay protagonistou Disneyho animáků a podle herce Harveyho Guilléna (seriál Co děláme v temnotách) nebude trvat dlouho, než se queer zastoupení dočká i jedna z nejzákladnějších pohádkových figur, totiž Disneyho princezna.
Články 43
Smích léčí, odbourává stres, pomáhá proti úzkostem, posiluje břišní svaly a vůbec je v mnohých ohledech pro člověka velmi prospěšný. Není tedy náhodou, že právě komedie patří mezi jedny z nejoblíbenějších filmových žánrů. Vybrat mezi nimi ty nejlepší je však poměrně oříšek. A právě proto přicházíme s naším tematickým speciálem věnovaným komediím.
Filmový rok 2023 zaznamenal hned několik fenoménů. Pozitivně šokoval Barbenheimer, spojení zdánlivě nespojitelných titulů Barbie a Oppenheimer, které celosvětově utržilo 2 miliardy 394 miliony dolarů. Barbenheimer výrazně promluvil i do tuzemské návštěvnosti kin. Ta česká však zaznamenala ještě jeden fenomén: bezprecedentní nástup Kazmovy ONEMANSHOW. Jenže ve výsledku se smál někdo úplně jiný; ten, na koho jsme po roce už možná docela zapomněli.
Nejen kvůli adventu, ale i z důvodu sněhové kalamity přitáhli kinaři na nejnavštěvovanější dvacítku filmů jen necelých 95 tisíc platících diváků a divaček. Prvenství drží Napoleon Ridleyho Scotta, za nímž se umístila nová disneyovka Přání (Wish).
Disneymu se nedaří. Myšákovo impérium letos slaví stoleté výročí, které však má trochu nahořklou pachuť. I když se v poslední dekádě jednalo o největšího hollywoodského hráče, v poslední době se mluví o jednom neúspěchu za druhým – alespoň pokud vynecháme zábavní parky a další neaudiovizuální aktivity. Počet předplatitelů Disney+ stagnuje, nové seriály ze světa Hvězdných válek či od Marvelu budí rozporuplné reakce a filmová novinka Marvels si připsala nejhorší tržby v dějinách MCU.
S týdenním zpožděním se do českých kin dostala videoherní adaptace Pět nocí u Freddyho (Five Nights at Freddy's) a po celosvětovém komerčním úspěchu přepsala tuzemské statistiky hororového žánru. Pozornost publika si získalo také několik rodinných animovaných děl a dramata Bratři a Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon).
Víkendové tržby a návštěvnost českých kin se nesly v duchu přetrvávajícího hezkého počasí. Novinky příliš nezaujaly, jedinou jistotu pro kinaře tak představoval animák pro nejmenší Tlapková patrola ve velkofilmu. Ten podobně jako před týdnem s přehledem převálcoval veškerou konkurenci a vypadá to, že ani v následujících týdnech nenajde přemožitele.
Fenomén dětského světa dostává druhé filmové pokračování Tlapková patrola ve velkofilmu. Parta odvážných štěňátek obdařená superschopnostmi tentokrát bojuje proti nové padoušce i přírodním silám. Opět splňuje škatulku generické a nezávadné zábavy a na trhu potvrzuje své výsostné postavení.
Kazmova ONEMANSHOW zprvu zazářila jako asteroid, načež zájem o ni začal mimořádně opadat. Je však třeba dodat, že oproti dalším titulům je na tom v rámci komerčních statistik Bartoškova The Movie stále nadmíru dobře a může se poměřovat s těmi nejúspěšnějšími. Jako například s Barbie.
Minule zaznamenal historický rekord v rámci premiérové návštěvnosti a tržeb u tuzemského filmu, nyní pro změnu rekordní propad. Bublina kolem Kazmovy ONEMANSHOW splaskla, přesto se opět drží na vrcholu žebříčku, který pravidelně zveřejňuje Unie filmových distributorů.