Komentáře a recenze 32

22 284 bodů
0
Senilita, senilita, proč se nás tak mocně týká? Jiřího Menzela bych politoval, kdyby si po svých výrocích v posledním roku o tom, jak mají filmy vypadat, nezasloužil spíš výsměch.
Fingon
16 886 bodů
8
Tak nevim. Cekal jsem katastrofu, jeste mam v pameti stvavou kampan proti filmu, kdyz byl uvedeny na MFF KV a ktery nabadal (zahranicni navstevniky), aby na film nechodili. Z mych CSFD pratel vetsina z nich naparila filmu rovnou odpad a i ja sam jsem si dvd koupil behem kratke navstevy ve Stare Zemi jen proto, ze bylo ve sleve a ja byl po ctyrech letech ve Vidni s ceskymi filmy na suchu. Presto se mi film libil od prvni minuty a libit se mi neprestal az do sameho konce, i kdyz ani zdaleka se tu nejedna o -spoiler- happy-end. Nejen to, dle meho nazoru jde o nejlepsi Menzeluv film od poloviny osmdesatych let a snad i jeden z nejlepsich, ktery kdy natocil.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
5.5
Nějak nevím, co si o tomhle počinu Jiřího Menzela myslet. Ano, Libuška Šafránková i Jan Hartl jsou pořád stejně roztomilí jako ve Vesničce střediskové, ale děj je jinak celkem o ničem a film ve výsledku působí dost zbytečně. Zákulisí divadla je na něm tak asi nejzajímavější, přestože se mi nechce věřit, že bychom se toho jako neznalí diváci o skutečných přípravách operních představení dozvěděli zas tak mnoho - připadalo mi to opravdu spíš jen jako příprava nějakého vesického ochotnického představení. Zpěv bych si poslechla ráda, kdyby nebylo pro režiséra nutné cpát ho do úst především milenkám hlavního hrdiny prezentujících se ve sprše či v posteli. Jednou vidět bohatě stačilo.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 112 bodů
0
World Record v senilitě a filmařské impotenci. S jen velmi lehounkou nadsázkou jde o Trošku v opeře. Stejný styl, stejná úroveň humoru. Herců je vám vyloženě líto, že musí říkat některé věty, a mnozí vypadají, že i chvíli přemýšlejí, jestli je vůbec mají vyslovit. 102 minut nikdy nepůsobilo tak nekonečně. _________________ Nejde o to, že Donšajni mají být lehká zábava na oddech. Jde o to, že v něm není ani moc humoru, není zjevná úroveň žánrové nadsázky (chvílemi by to chtělo být crazy, chvílemi hořkosmutné), není vůbec jasné, kdo je hlavní postava, co je zápletka, čím by nám postavy měly být sympatické, jestli je film romantický nebo satirický, jestli se vůbec odehrává v České republice a v současnosti apod. (Celé to působí, že jde o dílo lidí žijících zcela mimo jakoukoli realitu a kteří už se rozloučili se světem jako celkem.) ________________ Ani nekonečné televizní seriály nemají tolik hluchých míst. Jestliže dosud nejhoršími Menzelovým filmem byli Čokoládoví čmuchalové, tak Donšajnům se podařilo je překonat. ________________ A všechny ty řeči o úspěchu na festivalu v Montrealu, se Zlatými Glóby nebo Oscary jsou jen reklamně nafouknutá bublina, zástěrka za skutečný stav věcí, který se odhalil hned při slavnostní české premiéře, kde řada lidí odešla během promítání, protože se to prostě nedalo vydržet. ____________ Člověk by se třeba i chtěl pohoršit nad tím, že jde o uslintanou stařeckou prasárnu (jak naznačuje trailer), ale ani toto vám Donšajni neumožní. Není v nich totiž nic.______________________ Vlastně něco ano, estetický světonázor Jiřího Menzela, který jde shrnout zhruba takto: Je třeba udělat dlouhý nos na ty, kteří jakýmkoli způsobem vyznávají vážnou vysokou kulturu, nebo dokonce moderní umění. Operní režisér ve filmu hrdě staví na odiv, že nedělá na jevišti žádnou avantgardu, ale jen tu nejkonvenčnější klasiku, což je doprovázeno Menzelovými karikaturními představami, jak taková zbytečná avantgarda vypadá. I pokud přijmeme vtip s Donem Giovannim zpívajícím vsedě na záchodě, pořád je obtížné přijmout jedinou „pozitivní verzi“, totiž spokojenost provinčního divadelníka, který se sám přiznává, že vlastně nic neumí, operu vlastně nemá rád a dělá ji jen proto, aby mohl souložit se zpěvačkami. _________________ Ve své nemohoucnosti se tedy Donšajni zároveň vymezují vůči jakékoli snaze dělat něco jinak a nově. Jde o jasnou zprávu publiku, že existuje pouze umolousaná poctivost, nebo pokrytecké předstírání čehosi vyššího, a poslední alternativou už je jenom buranství novodobých podnikatelů, kteří operní domy přestavují na kasina. ______________ Takto nesmyslně vyhrocené kontrasty pak publikum vhánějí do náruče i sebehůře natočeného snímku, a stačí se jenom ohánět svou obyčejností a odporem k experimentům. Pokud bychom tedy Donšajny měli brát vážně, neoznačíme je pouze za špatný film, ale za pokus o demagogický podvod.
saboter
saboter
3 564 bodů
3
Nic moc herecké výkony ujdou ale nic víc od Menzla sem čekal daleko více protože takové podpory Novy sem dlouho neviděl a je velké vydírání jak se film prezentuje časové posloupnosti jsou hodně nesrozumutelné a celkový příběh je hrůza takže si tenhle kousek sklidným svědomím můžete odpustit.
hp24
2 833 bodů
8.5
Trosku jiny styl, nez jak jsme u (jindy poetickeho) Jiriho Menzela zyvkli, ale opet filmova lahudka. Krome rezie i diky skvelym vykonum L.Safrankove, J.Hartla atd.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
2
Je to smutné. Kdyby to byl aspoň poctivý odpad...
stantheman
stantheman
2 399 bodů
7.5
Po tomto filmu si vážím pana Menzla ještě víc než kdy jindy. Dnes není v módě říkat hezké věci. Jeho Laskavý humor je dnes jako zjevení. To že je film naplněn spoustou krásné operní hudby může být pro mnoho lidí bez hudebního sluchu či cítění, absolutní překážkou v konzumaci tohoto díla. Vše dohromady pak pro většinu diváků , kteří jsou zvyklí hltat většinu dnešní rádoby kultury a nejsou zvyklí přijímat opravdové hodnoty, se bude zdát nepřijatelné. Proč se divit , v dnešní době , která něžnosti , citům a opravdové kultuře nepřejí , čahož ostatně je i příkladem první muž republiky , který sám zvedá obří prapor zhovadilosti , namísto aby byl vzorem pro ostatní. Jsem rád že jsou tady ještě lidi , kteří lidské hodnoty chrání. Pro mne ,tento snímek , příjemné osvěžení.
michaela159
michaela159
1 045 bodů
0.5
Už dlouho se mi nestalo, abych chtěla v polovině filmu odejít z kina. Neudělala jsem to jen z úcty k Jiřímu Menzelovi a hereckému výkonu Martina Huby. Donšajni jsou opravdu slabý film. Nudný scénář a nesmyslný námět. Asi nejhorší český film.
Korben
Korben
965 bodů
1
České peklo, které se Nova snaží divoce maskovat tím, že ho cpe na nejrůznější nominace a ohání se americkou premiérou. I kdyby to ale oslavoval král Jelimán z Madagaskaru, nic to nezmění na tom, že je to zoufalá, nevtipná a hrozně špatně natočená věc (ano věc, ne film) a bojim se jen toho, že to bude mít úspěch.