Planeta opic

62%

Komentáře a recenze 22

28 299 bodů
7
Člověk vládne světu a tedy i zvířatům. Tímto faktem je zřejmé, že evoluce fungovala ve prospěch člověka. Ale mohlo by to být i krapet jinak? Co se týče genů, k člověku je nejblíže opice. Co kdyby byla vládcem světa ona? S takovou myšlenkou si pohrál autor knižní předlohy Pierre Boulle, mimo jiné také napsal knihu 'Most přes řeku Kwai', podle kterého byla myšlenka pod stejným názvem volně zpracována do filmu v roce 1968. Na počátku 21. století se k námětu vrátil Tim Burton, který si klasicky příběh opět pojal po svém. Opice jsou však charakterově prezentovány stejně a ani opičí masky se od původního filmu zase až tak moc neliší. Takže opět na sebe řvou, různě poskakují, do boje se vrhají na všech čtyřech a dělají rasistické poznámky. Co se týče vesmírné výpravy, tam už je změna a docela zásadní. Tento motiv je vlastně plným základem celého příběhu, který se svým dějovým vývojem dostává k překvapujícímu momentu, který nikdo jistojistě nečekal. Finále jako takové už jen naznačuje případné možné pokračování. Toto zpracování jako takové je oproti vzpomínané klasice podobné a jiné zároveň. Není tak inscenačně konverzační, což znamená, že je atmosféra více živější, ale zase tomu chybí více akčních scén. Jasně, závěrečná bitva je vcelku impozantní, ale na celý film je to prostě nějak málo. Kámenem úrazu je také kamenná tvář lidských představitelů. To už ty *opice* dokázaly daleko lépe předvést emoce. Námětově je jinak celý koncept v rámci fantasy a sci-fi skvělý. Masky byly dokonce po zásluze nominovány k ocenění. Původní film ohledně chování lidstva ke zvířatům hodně moralizoval, tady spíše taková myšlenka zaniká. Tohle zpracování není špatné, jen měl Burton více ukočírovat ty herce v rolích lidí. Jejich výkony by svedli i mnozí komparsisté.
22 265 bodů
6
Burton docela funguje, není to špatné, jen mě to zas tak nezaujalo. A Wahlberg to rozhodně neutáhne.
Fingon
16 886 bodů
8
70%
6.5
Jsou filmy, které jsou klasikou a jejich předělávky vždy jen kalí vody a vzbuzují buď odpor a nebo poťouchlý smích. Planeta opic s Charletonem Hestonem je podle mého vynikající sci-fi a další díly jsou špatně nastavovanou kaší, kterým se ale nedají upřít jisté snahy o intelektuální přesah. Není nijak velkým tajemstvím, že Planeta opic ve své době žádným trhákem nebyla a její kultovní status byl získán spíš až častými reprízami v televizi. Hollywood je však na náměty chudý a remake je dobrý způsob, jak nalákat diváky do kina na něco, co už vlastně znají. Původně se tento projekt připravoval pro Arnolda Schwarzeneggera, ale ten už poslední dobou příliš netáhl a James Cameron o filmu Planeta opic nechtěl ani slyšet. Producent Richard Zanuck, jehož otec původní film produkoval se však zhlédl v zázračném dítěti Timu Burtonovi a film dostal zelenou. Hlavní role byla svěřena Marcu Wahlbergovi a role opičí doktorky se možná překvapivě zhostila Helena Bonham Carter, s kterou se Burton těsně po natáčení oženil. Příběh je prakticky totožný. Astronaut Leo Davidson musí nouzově přistát na neznámé planetě a zjistí, že je obydlená lidmi, kteří jsou ve válce s mocnými opicemi, které mají dokonale promyšlenou civilizaci. Leo je chycen a zkoumán opičími doktory, mezi kterými je i pacifistka Ari, které se mladý astronaut velmi líbí. To těžce nese generál Thade, který by rád získal moc nad celou planetou a Ari bere jako bonus. Leo se pak stane vůdcem vzpoury, při které vyjde najevo šokující odhalení. Film má zajímavý výtvarný háv, jež nese osobitý rukopis Tima Burtona. Skvělou hudbu složil Burtonův dvorní skladatel Danny Elfman. Masky jsou precizní, z dílny Ricka Bakera, a herci v nich mohou uplatnit mimiku. Proto je paradoxně nejlepším výkonem filmu role Thadea Tima Rotha, který si pro sebe ukradl celý film. Mark Wahlberg odehrává svůj standard a Helena Bonham Carter se soustředila evidentně spíše na práci s režisérem - je samozřejmě skvělá. Obsazení dopadlo vůbec dobře, až na Estellu Warren, která dělá co může, ale v tomhle týmu prostě ani nemohla uspět. Film trvá dvě hodiny, které jsou naplněné akcí, milostným trojúhelníkem, báječnými efekty a novou pointou. Není to samozřejmě málo, ale stejně mám takový dojem, že už jsem to předtím jednou viděl a bylo to opravdovější. Pokud však původní film stranil lidem, tak Burton své sympatie evidentně obrací k opicím, což dokládají dnes už slavné hlášky. V původní verzi zajmou opice Hestona a ten říká:,,Dej ty pracky pryč, špinavá opice!“, zatímco v této verzi sáhne Leo na Thadea a ten říká:,,Nesahej na mě, lidáku!“ Charleton Heston ztvárnil ve filmu roli Thadeova otce Zaiuse, což bylo pro Tima Rotha velkým osobním problémem. Jako odpůrce zbraní v tisku napadal Hestonovo předsednictví American Rifle Association. Nemusím snad dodávat, že Planeta opic se stala se svými tržbami mezinárodním hitem.
8
Burton není režisér za kterého bych strčil ruku do ohně. Jeho Planeta opic je splněným snem dobře vizuálně natočeného filmu. Opice vypadají hodně dobře a rozhodně jde o jedno z nejlepších remake všech dob.
7.5
Vkusné, skvělá podívaná. Děj je svižnější, opice divočejší a agresivnější. Masky povedené. Nejlepší zážitek, když se opice v souboji látali navzájem. Samotný opičí záporák byl skvělý a jeho gesta, tak jako ostatních opic, se povedly. Samotný konec překvapivý.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
6
Timu Burtonovi se vzkříšení fenoménu "Planety opic" opravdu nepovedlo, působí to spíše jako satira na podobné filmy, ale přitom se moc nenasmějete. Jediná část co má Burtonovský originálně ujetý háf je město opic a část filmu co se v něm odehrává. Začátek je trapně americky hrdinský a hlavní hrdina se po celou dobu filmu chová jako vymaštěnec americké námořní pěchoty. Závěrečný boj je nelogický a patetický tak, že je to dohnáno až k hranici trapnosti, no a úplný závěr pak už působí spíše jako zbloudilý výstřel do tmy. Co je na filmu opravdu nádherné jsou skvělé masky, jež dovolují opravdu hrát a mimika funguje tak, že jsem si chvíli myslel, že na to opičí Helena Bonham Carter a hlavní hrdina opravdu vlítnou a bude malý kříženeček, ostatně bylo by to mnohem zajímavější než to, co se v druhé půli ve filmu odehrává.
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
6
Tento film se může líbit jedině tomu, kdo nezná původní filmy ze sedmdesátých let. Ne že by ty tehdejší byly tak úžasné, byly technicky jakžtakž a děj naivní až hrůza. Ale opičí masky byly skvělé, skoro bych je podezíral, že jsou téměř totožné. Doporučuju každému, aby si nejdřív přečetli knihu, kterou napsal Pierre Boulle (jinak autor Most přes řeku Kwai a vynikající scifi Dokonalý robot) a teprve pak si udělal o filmu obrázek :)
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
4
Nejhorší Burton :-(
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
6
Tak tento remake se opravdu moc nepovedl což mě mrzí, ale co mě mrzí ještě víc, že za tím stojí mistr a můj oblíbenec Tim Burton. Masky a opice jsou výborné, hudba ujde, ale na Elfmana taky nic extra a už měl rozhodně lepší soundtracky. Wahlberg není vůbec špatnej a ostatní herci nejdou ani poznat což je rozhodně dobré a dokazuje to skvělou práci maskérů. Navíc jsem nějak moc nepobral ten konec. Tohle se ti Time moc nepovedlo. Škoda.