Černá kniha

76%

Komentáře a recenze 7

30 291 bodů
7
Pěkný válečný film z okupovaného Holandska. Silné momenty se střídají s těmi horšími. Naivně zpracované přestřelky a dosti nedotazené scény a rychlé zvraty dělají film trošku uspěchaným a zmatečným. Na druhou stranu pěkný příběh a líbivé zpracování. Jako celek to na mě udelalo celkem dobrý dojem. 70%.
22 311 bodů
10
Verhoven k tomu mířil už dlouho, ale až Černou knihou dokázal dokonale povýšit béčko na umění. Nebo umění na béčko? Práce s brakem, klišé a náhodami je neuvěřitelně působivá. A nijak nebrání myšlenkám a poselství naplno zaútočit na diváka. Úžasný film. Takhle měli asi vypadat Pancharti...
10
Tak tohle byla síla. Verhoeven ve svém nehollywoodském vysněném snímku dokazuje, že i přes pokročilý věk dokáže stále překvapovat a hlavně pořád kvalitně točit. Jedno z nejlepších válečných dramat ..8.5/10
9 406 bodů
7
Velký návrat Hollywoodem odzkoušeného a obdivovaného Paul Verhoevena.. Režisér kultovních sci-fi filmů jako je Hvězdná pěchota, Total Recall, anebo RoboCop, kdy každý jeden z nich má něco do sebe a těžko určit právě který z nich je tím vrcholem... Ovšem vrcholem jeho tvorby je pro mě bezpochyby dílko, které není představou budoucnosti a ukázkou kreativních nápadů, nýbrž prostý okem líbivý a trošku kontroverznější Základní instinkt. I možná proto bylo na místě si věřit, že by Černá kniha, která je odbočkou od toho, čím se Verhoeven proslavil, mohla právě mně více sednout.. Je vidět, že to pro samotného režiséra je trošku osobnější projekt, který si hodně věcí stáhnul ke svojí vlasti, se kterou se v 80. letech musel profesně rozloučit pro odchod do Holywoodu, aby ukázal západnímu filmovému světu, co v něm tkví.. Příběh vyprávějící válečné osudy v druhé polovině světové války mladé židovky Rachel, která musí udělat všechno proto, aby v nacisti okupované zemi zvládla vůbec přežít a neskončit v koncentračním táboře, což by touhle dobou už znamenalo téměř jistou smrt, protože teď už se tam Židé "chodívali pravidelně sprchovat".. Proto je Rachel odsouzena k životu pod tajnou identitou a závislá na pomoci druhých, u kterých si i za cenu uspojivých protislužeb dosahuje svého.. Což už samo o sobě stojí za reklamu, jelikož Rachel tady ztvárňuje Carice van Houten, jež si získala jistý divácký obdiv v seriálu Hra o trůny, kde se nebála vyloženě herecky exhibovat, což vrchovatě předvádí i zde.. A dá se říct, že je Rachel ochotná se proprcat až ke svobodnému životu, kde jí nikdo nebude označovat za židovku.. Jenže jak to bývá, nebude to tak jednoduché. Už jen díky tomu, že jí příběh háže pod nohy jeden problém za druhým, který musí hrdinka instantně řešit.. Problém, který může někdo s filmem mít (pokud přejdete jistou režisérovu úchylnost), je ten, že pokaždé když jde příběh do tuhého, všechno se skoro mávnutím vyřeší.. A tenhle problém nastává několikrát.. Rachel je několikrát vystavena situaci, která pro ni vypadá snad katastrofálně, ale tu se lusknutím všechno otočí.. Ano tohle sice dává snímku energický náboj, u nějž se nemusí nudit, ale nesmí se vám omrzet.. Ale to bych přešel, spíš největší problém jsem měl s castingem, který sice nikdo neodbyl, ale v mužských rolích představil snad tři herce typově tak podobné, že se mi v obraze občas pletli a to snad tak, že jsem to ještě nikde nezažil.. Proto jsem se někdy v obraze trošku ztrácel.. Ovšem ve výsledku platí, že Černá kniha má spád, umí být napínavá, a i když časem dojdete do bodu, kdy už nemáte o Rachel prakticky nikdy strach, protože víte, co se bude dít, jde rozhodně o poutavou podávanou, která si třeba dává dost záležet na tom, aby jste spolu s hrdinkou prošli celým společenským žebříčkem od shora dolů.. P.S. Pořád platí, že nejlepší film o druhé světové válce jsou Hanebný pancharti. 75%
Milandob
Milandob
8 900 bodů
8
verhoevenov navrat do rodneho holandska a k teme druhej svetovej vojny (s ktorou v podstate zacal uz u hviezdnej pechoty), ktora pre vela holandanov kvoli spravaniu sa k domacim kolaborantom predstavuje palcivu temu. verhoeven stale reziruje s istotou vdaka comu ma film spad a rychle tempo (i ked zo zaciatku mozno az prilis rychle a ocakava od divaka ze ma nejake vedomosti o tom ako to pocas vojny v holandsku fungovalo so skryvanim zidov a wermachtom v holandskych mestach) a s lahkostou opat mixuje krutu realitu a ironiu. filmu dost pomahaju i vynikajuce herecke vykony carice van houten ako tazko skusanej rachel a sebastiana kocha ako nacistu muntzeho, ale i zvysok vobec nezaostava za nimi. i ked je skoda ze je to opat na dlhsiu dobu nejaka verhoenovka, lebo vzdy ked sa paul utrhne z retazi a nakruti film tak to stoji za to!
avenis
avenis
8 681 bodů
7.5
Tak trošku to připomíná Záblesk s Melanií Griffith (Shining Through)... Dobrý film. Spousta erotiky. A sovy nejsou, co se zdají být... Schválně, kdo poznal Melisandru z Game of Thrones? :) Vlasy a make-up dělají ženu. (3.11.2020)
bidlobox
3 802 bodů
8
Verhoevenova pokusná sonda do historie. Osobní, protože vypráví fiktivní příběh odehrávající se v rodném Holandsku, které byla za druhé světové války okupované nacisty. Film je plný nečekaných momentů hodných právě Verhoevena, skvěle hrají Carice van Houten i Sebastian Koch.