Útěk

65%

Komentáře a recenze 3

28 455 bodů
8
Příběh podivného přátelství mezi malým 'Romanem Skamene', typickým průserářem, který kvůli požáru dřevěné kůlny a strachu momentálně utíká z domova a velkým 'Ivanem Vyskočilem', jehož důvod potulného života nebyl blíže vysvětlen. Oba jsou jedinými tahouny snímku, který sleduje jejich náhlé přátelství a vzájemné pochopení i nevraživostí a naschválů. Kvůli lidskosti 'Ivana Vyskočila' nepřekvapí konec příběhu. Podzimní prostředí a černobílý obraz dává celému vyprávění trošičku temnou atmosféru. Snímek si drží tempo a udržuje lehké napětí o tom, jak to celé skončí. Roman Skamene tu předvedl vynikající výkon, který dodal dětské postavě punc autenticity a realismu. Skoro bych i řekl, že se to opravdu stalo. Film si zaslouží pozornost a je veliká škoda, že je televizemi opomíjen. Z jeho námětu tak trochu vyznívá, že přehnaná přísnost ve výchově předznamenává jen další a mnohem horší trable.
8.5
Podle novely Ota Hofmana, která vyšla skutečně po celém světě, natočil Štěpán Skalský a zejména kameraman Jiří Šámal a hudební skladatel Zdeněk Liška velmi působivý komorní snímek o vzniku velmi nepravděpodobného a přesto velmi logického přátelství mezi dvacetiletým zevlákem na útěku a třináctiletým vyplašeným klukem trápeného průšvihem, za který nemůže.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 015 bodů
9
Nedávno jsem tu novelu Oty Hofmana četla (našla jsem tu knížku v jedné z knihovniček v poli) a vzpomněla jsem si na tento komorní film s Romanem Skamene a Ivanem Vyskočilem. Uvědomila jsem si, že Štěpán Skalský je vlastně velice nedoceněný režisér. Vždyť ani nevím, co dalšího režíroval. Ale zde si počínal velmi obratně a také kamera Jiřího Šámala a hudba Zdeňka Lišky byly perfektní. Konec vyšumí tak nějak do ztracena. Ale to nic nemění na tom, že jde o silný příběh, který na čtenáře i na diváka nutně zapůsobí. Je to film temný, s melancholickou náladou podzimní přírody, ale téma stále živé. Jen bych poopravila věk, který zde uvádí jistý divák Sheldon. Saša Tichý je žákem 3. třídy, je mu devět let, a Rudlovi je mezi šestnácti a sedmnácti roky.