Recenze: Noční můra v Elm Street (2010 / Video)

recenze-nocni-mura-v-elm-street-2010-video-5
Zřejmě existuje opravdu málo těch, kteří by nevěděli, přesto ve zkratce – kdysi skupinka rodičů z ulice Elm Street upálila jednoho úchyla, který si „hrál“ s jejich dětmi. Upálený se pak rozhodl posmrtně pomstít tím způsobem, že bude ve snech zabíjet potomstvo všech účastníků táboráku. Zrodil se Freddy Krueger.
V rámci hororového žánru jde o velmi jedinečnou postavu. V očích mnohých se vraždící maniak s břity na rukavici, pruhovaným červenozeleným svetrem a spálenou kůží etabloval coby hrdina celé série. Ano, je to šílený maniak, jehož osud předurčuje k zániku. Robert Englund však dodal postavě neskutečný šmrnc. Byla zvrhlá, vraždila teenagery neskutečnými (a občas naopak až příliš skutečnými) způsoby a užívala si to s nakažlivou cyničností. Podobných fenoménů se příliš nerodí. Může se sice zdát, že třeba Jason Vorhees a panenka Chucky patří do stejné ligy, ani jeden z nich však nepřekročil stín vlastních sérií. Freddy se stal pojmem, dočkal se televizního seriálu, crossoveru a neskutečného množství citací. A z Roberta Englunda udělal legendu, která už nikdy nemusela nikde skutečně excelovat a přesto budou její jméno fanoušci žánru navěky velebit.
recenze-nocni-mura-v-elm-street-2010-video-2
Remakovat Freddyho je proto velmi ošemetná věc. Na rozdíl od jiných vyvražďovaček, kde hrálo prim prostředí nebo brutalita, zde se stal středobodem celého úspěchu (a kvality) Englundův Freddy.
Základní chyba remaku je už v novém zpracování Freddyho masky. Že padla volba na Jackie Earlea Haleyho (Rorschach z Watchmenů) lze ještě označit za šťastný tah, protože hlasem dokáže Haley doslova čarovat. Díky tuhé masce ale nemá co hrát. Kouzlo původního Freddyho bylo mimo jiné v mimice a tu má jeho nástupce nulovou. I když tak pronese nový Freddy nějakou trefnou hlášku, vypadá u toho jako podivně ohořelý arašíd, který se zjevuje více méně jen proto, že se to scenáristům hodí. Naprosto se vytratila aura působivého nepřítele. A není to jen tím, že byl Englund jenom jeden. Freddy je v remaku odsunut na druhou kolej a má již řečenou omezenou škálu projevu.
recenze-nocni-mura-v-elm-street-2010-video-1
Vzhledem k tomu, že jde o remake ze stáje Michaela Baye, nikdo neočekává shakespearovské herce a klipaře Fincherova formátu za kamerou. Již tak nepříliš vysoko nasazená laťka se bohužel stále snižuje. Bayovy remaky nikdy nevynikaly nějak extra vychytaným obsazením, Noční můra v Elm Street (dále NMVES) ale selhává i v „šukézní“ rovinně. Dámy i pánové sice vypadli z katalogů, něco extra ve stylu Jessicy Biel (Texaský masakr motorovou pilou) bychom ale v NMVES hledali marně. Chybějící herecké schopnosti se tak tolerují výrazně hůře. Žádná z postav nepůsobí sympaticky, ani se na ní dobře nekouká, všichni se chovají maximálně stupidně (nezvykle vedou rodiče) a díky tomu není komu fandit. Bohužel není proč fandit ani Freddymu a motivace ke sledování je tudíž pražádná.
To jediné, co může jakžtakž zabavit, jsou dvě veci – srovnávání, co tvůrci vyzobali z minula a co si dodali své a samotné aranžmá jednotlivých mordů. To první je nicméně pro znalé frustrující, protože všechno je výrazně slabší a to druhé by fungovalo maximálně v hudebním videoklipu. Na celovečerní ploše jde o prachsprostou onanii, která nemůže nahradit chybějící napětí.
recenze-nocni-mura-v-elm-street-2010-video-3
Paradoxně ani moc nepomáhá využití lepších technologií. Vše je sice tentokrát trikově patřičně dotažené do detailu, ale působí to jak ze snových  filmů Tima Burtona. Potřebná „špinavost“ starých hororových efektů, díky níž by měl divák potřebu zavírat oči, se nedostavuje. Říkejte si, co chcete, ale v hororovém žánru není nad ruční práci (a že o tom původní Freddy věděl hodně).
Není to o tom, že bych instinktivně neměl rád remaky (kupříkladu kousavá brutalitka Piraňa 3D od Alexandra Ajy je přímo vynikající – recenze příští týden). Jde o to, že si lze jen těžko představit zbytečnější remake. Všechny klady originálu se povedlo zredukovat a zůstala pouze obstojně vymyšlená legenda. Toť vše. Nedotčená generace bude zaujata samotným nápadem vraždění ve snech (zřejmě si ji nechtěně spojí s Počátkem). My zkušenější zůstaneme u originálu, v němž není Freddy za béčkového psychopata, ale plnohodnotného frajera… i když zvrhlého a vraždícího.
Takže ve zkratce, jak moc je všechno v remaku špatně - pokud původní film způsobil, že se člověku pár dní nechtělo spát, novinka ho naopak spolehlivě žene do limbu. Kéž by si původní Freddy podal ve snu Baye, aby přestal produkovat podobné hovadiny. Koukat se na ně je čím dál větší horor.
Hodnocení: 20%
P.S. Obří dík české distribuci, která nás téhle krávoviny v kinech ušetřila (přestože v amerických kinech byly tržby velmi slušné). V přítmí kinosálu by to nejeden fanoušek Freddyho mohl dotáhnout k upřímnému pláči.