Ničivé zemětřesení a pokusy na lidech. Lovci z konce světa jsou typická korejská šílenost

Recenze: Lovci z konce světa – Korejská šílenost o ničivém zemětřesení a pokusech na lidech
Lovci z konce světa | Netflix
Nenechte se zmýlit oficiálními synopsemi, které hovoří o přírodní katastrofě a následných zákonech džungle ve zřícené jihokorejské metropoli, kde každý hraje sám za sebe. Automaticky si totiž musíte připočíst absolutní zastřešení žánrem sci-fi, a to v podobě, která entuziasticky kombinuje jeho velmi klasické i moderní aspekty.
Lovci z konce světa
Lovci z konce světa
58%
K těm velmi tradičním zápletkám náleží šílený doktor/vědec, jenž v troskách civilizace vynalézá novou lidskou rasu pomocí séra, které dokáže regenerovat a zvrátit skoro veškerá zranění. Jeho selhávající experimenty si však vyžádaly mnoho obětí a ve chvíli, kdy mu policie zaklepe na dveře, se celé město zhroutí pod drtivým zemětřesením. O tři roky později jsou přeživší lovec a bývalý zápasník Nam San i jeho mladší chráněnec Choi odkázaní na zabíjení krokodýlů a další zatoulané zvěře, jejíž maso směňují.
Lidé žijí ve slumech, peníze ztratily hodnotu a nejcennější a nedostatkovou surovinou je pitná voda. Tragédie zjevně potkala i okolní svět a jediným majákem naděje se stává osamocený činžák, kam si doktor pod dohledem menší vojenské skupiny vodí perspektivní teenagery a jejich rodiny. Za lepšími zítřky tam směřuje i osmnáctiletá Han Su-na, do níž je Choi tajně zamilovaný. Během nočního lovu s Nam Sanem však zjistí, že odvedené lidi čeká pravděpodobná smrt, a dívku se vydávají s pomocí bývalé vojačky Lee Eun-ho zachránit. Musí se jim to povést předtím, než doktor úspěšně vybuduje Frankensteinovu armádu a získá nad svými objekty absolutní moc.
Lovci z konce světa: trailer | Netflix
Námět by byl nosný a poměrně zajímavý, kdyby se totéž dalo aspoň zčásti napsat také o zpracování. Debutující Myung Haeng Heo se po vizuální stránce drží při zemi, nejepičtější výjev na hroutící se mrakodrapy přichází už v prvních minutách. Příběh se poté dělí na dvě části a z venkovních sutin, kde lidi terorizují buranští nájezdníci prodávající své oběti do doktorova otroctví, se přesouvá do uzavřených prostor činžáku. V něm se vše odehrává naoko přátelsky, mládež dokonce podstupuje výuku neboli vymývání mozků, a to s cílem pojistit poslušnost a ochotu položit se na laboratorní lůžko dobrovolně.
Vymírající lidstvo se uchyluje k šíleným krokům, jimiž doktor plánuje svůj druh obrnit před smrtelností a zachránit tím i svou dceru. Z ní toho bohužel moc nezbylo a uchovávaná část trupu a hlavy s bušícím srdcem je dost bizarním výjevem. Jenže lékař ze všeho nejvíc samozřejmě připomíná Mengeleho, jemuž děti v koncentračních táborech měly říkat strýčku, než na nich zahájil své experimenty. Lidé pod vlivem séra ztrácí svou humánní podstatu a proměňují se spíš v zombie, jejichž hordami se Nam San a jeho společníci musí probít.
Lovci z konce světa
Lovci z konce světa | Netflix
V tu chvíli film zapojuje atrakce a motivy známé třeba z Armády mrtvých Zacka Snydera, přičemž krvavé bojové scény opět imitují Johna Wicka nebo Zátah. Ovšem s tím rozdílem, že jsou mnohem méně nápadité a že Nam San, obdařený zjevně nadlidskou silou, vypadá znuděně jako Bud Spencer. Kladné postavy postupují s železnou jistotou a pouze hrubou silou proniknou na střežené území, kde vymlátí vše, co jim stojí v cestě. „Mám na rukou spoustu krve,“ zaběduje v jednu chvíli Nam San, jenž se následně pustí do zabijačky, před níž by možná stáhli ocas i Arnold a Sly v době největší slávy.
Musíme tak hovořit o záměrně přestřelené zábavě a je třeba ocenit, že příběh to často zdůrazňuje a na nadhled upozorňuje několika hláškami. I tak ovšem pořád vyznívá hrozně standardně a polovičatě. Intenzivní choreografie, v nichž se hrdina ohání v rychlém sledu pěstí, mačetou i brokovnicí, už dnes samy o sobě nejsou kdovíjakým zpestřením. Zdejší pořízek je sympaťák, ale ve své těžkopádnosti připomíná spíš nezastavitelný buldozer a nezavdává jedinou záminku k domněnkám, že by se klaďasům mohlo něco pokazit.
Jihokorejské či obecně asijské žánrovky se jindy vymykají minimálně svým extrémním násilím, což se týkalo například v Karlových Varech uváděné frankensteinovské řezničiny Vlčí lov. Lovci z konce světa mají pár uřezaných končetin a v jedné scéně je hodně červených cákanců jako důsledek použití brokovnice na lidské hlavy, ale s ohledem na konkurenci je to krotká zábava. Žádné úmrtí se nás samozřejmě vůbec nedotkne. Bohužel se to týká i potenciálně ambivalentního doktora, jehož zajímavý osud tvůrci v jednu chvíli promrhají a nahradí jej tuctovým zúčtováním.
Pokud však s podobnou asijskou tvorbou teprve začínáte a máte o ni zájem, tímhle filmem vedle nešlápnete. Slátaná zápletka neví, jestli chce rozesmávat, nebo napínat, a tak prostě hrne postapokalyptické motivy a akční scény v dostatečně svižném tempu. Má však náznak kvalitní myšlenky a na nic velkého si nehraje, což třeba v porovnání se Snyderovými pokusy o budování sci-fi světů musíme ocenit.
55%
Jakožto béčkový produkt jihokorejské kinematografie, jejíž formální hříčky takřka neznají hranic, jsou Lovci z konce světa překvapivě málo odvázaným filmem. Chybí mu atmosféra a jakákoli žánrová vyhraněnost, ale přírodní katastrofu s dystopií způsobenou lidmi kombinují celkem zábavně. Zahlcují akcí pod taktovkou sympatického bijce, jenž se neptá a jedná. Tak jako celý film, který asi správně sází na údernost a triviálnost.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka
Prohlédněte si žebříček nejlépe hodnocených sci-fi filmů podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.