Videorecenze: Za Zabijáky rozkvetlého měsíce si DiCaprio a De Niro kráčí pro Oscary

Zabijáci rozkvetlého měsíce | CinemArt
Zabijáci rozkvetlého měsíce - videorecenze | Kinobox
Martin Scorsese s Robertem De Nirem spolupracoval desetkrát. S Leonardem DiCapriem šestkrát. Když se nyní oba herci setkávají v příběhu, kde hrají příbuzného, vyžaduje to od DiCapria, aby tak trochu hrál Roberta De Nira. Svěšené koutky úst, mluvení „na půl huby“, přivírání očí a vraštění vrásek na čele. Imitace je to svým způsobem dokonalá. Rozdíl je pouze v tom, že De Niro hraje extrémně chytrého zákeřného obchodníka, zatímco DiCaprio jeho poněkud tupého synovce, který se nechá snadno využívat.
Film vychází ze stejnojmenné předlohy oceňovaného novináře a spisovatele Davida Granna a adaptace filmového scénáře se ujal neméně proslulý Eric Roth (Forrest Gump, Podivuhodný příběh Benjamina Buttona). Líčí nešťastné osudy kmene Osedžů, kteří vlastní půdu, na níž se těží ropa, a běloši se je snaží různými způsoby připravit o majetek. Zdaleka nejšetrnější metodou je, že si bělošští muži berou osedžské ženy za manželky a čekají, kdy umřou. Někdy se však úmrtí Osedžů pomáhá i jinými metodami než jenom trpělivostí.
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
82%
Film se odehrává ve 20. letech minulého století, kdy víceméně končil „Divoký západ“. Lidé pomalu přestávají jezdit na koních a využívají auta a spravedlnost už nenastolují pouze šerifové, ale i nově vznikající FBI, která má vyšší pravomoci. Právě na osedžské území přijíždějí první agenti vyšetřovat tamní nenápadnou genocidu, jež zjevně není sledem mnoha nešťastných náhod.
Film je dokonalým mixem westernu a gansterky, dvou velkých amerických žánrů tematizujících nespravedlnost a národní mentalitu. Zároveň je unikátní tím, jak ukazuje, že zlo může mít velmi přívětivou tvář zdánlivého spojenectví a že mu mohou podléhat i lidé, kteří dovedou milovat ty, jimž ubližují.

Čtete nás rádi? Podpořte nás, prosím, v hlasování o Křišťálovou lupu. Děkujeme.