KVIFF: Padouch, nebo hrdina? Nadčasový portrét Alexandra Dubčeka fascinuje

Všichni lidé budou bratři | Endorfilm
Slovenský režisér Robert Kirchhoff je už trojnásobným držitelem tamějších filmových cen Slnko v sieti za dokumenty Kauza Cervanová (2014), Pára nad řekou (2017) a Díra v hlavě (2018). Za novinku s názvem Všichni lidé budou bratři by jeho sbírka zasloužila rozšíření, protože se jedná o skvělou kombinaci informačně bohatého a pestrého díla, jemuž se daří zkoumané historické téma smysluplně aktualizovat.
Všichni lidé budou bratři
Všichni lidé budou bratři
AI
68%
A že to je potřeba! Dnes je Alexander Dubček pro leckoho pouze hlavní tváří Pražského jara a tehdejšího uvolnění poměrů před vpádem sovětských vojsk. Jeho životní příběh je však mnohem bohatší a napomáhá pochopení jeho zdánlivě nesmyslného idealismu, který si zachoval až do pozdního věku.

Víra v utopii

Kirchhoffovo sedmileté mapování Dubčekova života se projevuje už v precizním vystižení klíčových životních událostí slavného státníka. Úvod i konec filmu se odehrává v Kyrgyzstánu, kam se v polovině 20. let Dubčekova rodina odstěhovala budovat v rámci dělnického hnutí Interhelpo lepší společnost. Odlehlé a zanedbané oblasti Sovětského svazu se jevily jako skvělá příležitost k vytváření utopicky fungující komunity. To se sice samozřejmě nepovedlo, ale neochvějná víra v lidské dobro Dubčeka provázela po zbytek života. I proto se Kirchhoff nechal pro název snímku inspirovat částí idealistického textu Ódy na radost.
Všichni lidé budou bratři
Všichni lidé budou bratři | Endorfilm
Bez ulehčujících mezititulků se daří vyprávět i o Dubčekově účasti na Slovenském národním povstání, jeho souboji o čelní stranické pozice s Antonínem Novotným, dění kolem srpnové okupace i o nechvalně známém podpisu tzv. pendrekového zákona. Zmapovaný je i jeho odsun z politických funkcí během normalizace a krátký porevoluční souboj o post hlavy státu s Václavem Havlem. Snad jen tolika konspiracemi obestřená dopravní nehoda, při níž Dubček roku 1992 zemřel, je překvapivě zmíněná pouze v několika větách.
Na Dubčeka vzpomínají historici, spisovatelé i pamětníci, obvykle však v živějším dialogickém pojetí, takže není třeba se obávat okoukaných mluvících hlav. Na několika místech dokonce dojde k poměrně nečekaným a (doslova) úderným konfrontacím, které vyprávění nejen zpestřují, ale také trefně reflektují dynamicky se měnící obraz a odkaz Dubčeka ve společnosti. V Kyrgyzstánu si na něj vzpomene jen pár lidí, avšak hovoří o něm pouze v superlativech; zato doma na Slovensku je mu řada činů nemilosrdně vytýkaná.

Odraz doby minulé i současné

Není náhodou, že hned zkraje téměř dvouhodinového dokumentu se se svou typicky nedbalou elegancí objevuje Karel Vachek. Kirchhoff se produkčně podílel na Vachkově snímku Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid (2011) a osobitý otisk legendy českého dokumentu je zde patrný nejen v připomínce slavného filmu Spřízněni volbou (1968).
Všichni lidé budou bratři
Všichni lidé budou bratři | Endorfilm
Kirchhoff se nebojí asociačně spojovat provokativní obrazy s nesedící zvukovou stopou, přestože oproti Vachkově esejistickému stylu je mnohem uměřenější a faktičtější. Suverénně však ukazuje, že i dokumentární medailon o historické osobě nemusí jen suše prezentovat wikipedická fakta, ale může se zaměřit i na mnohem barvitější současnost, jež z dějinných událostí nevývratně vyplývá.
Nespokojenost mnoha lidí s pozicí Slovenska v rámci současné Evropy se odráží i v proměnách smýšlení o Dubčekově historické úloze. Někteří zneužívají státníkův odkaz pro nacionalistické účely, jiní zase kritizují jeho přílišnou mírnost v určitých zlomových okamžicích. Na první pohled přehledná fakta lze libovolně interpretovat či rovnou převracet, což Kirchhoff hravě reflektuje, avšak nesoudí. Nechává tak na publiku, aby si z díla vzalo, co je pro něj důležité, anebo stejně jako někteří Dubčekovi současníci zcela zapomnělo, co se tenkrát přesně stalo.
Snímek by se měl během podzimu objevit i v tuzemských kinech.
85%
Přestože první záběry dokumentárního portrétu Alexandera Dubčeka zachycují sochání jeho busty, snímek je pravým opakem tradičně mramorizačního dokumentu. Úspěšně totiž vystihuje množství kontroverze, jež kolem československého státníka dodnes panuje, a navíc tak činí extrémně poutavou formou.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček