Ice Age: Adventures of Buck Wild – Doba ledová poprvé bez veverky a vtipu

Ice Age: Adventures of Buck Wild | Disney
Vačičáci Crash a Eddie už mají dost společného života se sestrou Ellie (mamut), jejím manželem Mannym (mamut) a přáteli Diegem (šavlozubý tygr) a Sidem (lenochod). Vadí jim, že jim Ellie neustále říká, co mají dělat, a rozhodnou se, že zkusí žít po svém. Všichni o tom mají své pochybnosti, Manny dokonce zastává názor, že by bez dohledu nepřežili ani den, ale to oba bratry jen utvrdí v tom, že to musí udělat, takže odejdou. Nově získanou svobodu si náležitě užívají a během jedné, jejich zcela běžné nehody se jim podaří udělat obří díru do ledu a otevřít tak bránu do ztraceného světa pod povrchem, kde žijí dinosauři. Eddie a Crash to berou jako znamení a zamíří do ztraceného světa našli dávného přítele Bucka.
Netuší ale, že ani Buck to nemá lehké. Do jeho světa se vrátil Orson, mluvící a nejchytřejší dinosaurus své doby, který hodlá ztracenému světu vládnout jako král a zatočit se savci, kteří začínají být převládajícím zvířecím druhem. Už to před lety jednou zkusil a Buck a jeho přátelé ho tehdy dokázali zastavit. Nyní je tu tedy zas a Buck, Eddie a Crush mu v jeho záškodničení musí zabránit podruhé. Jenže jak chcete udělat z vačic hrdiny, když jediné, v čem vynikají, je dělat mrtvé?
The Ice Age Adventures of Buck Wild
Poprvé se ve snímku ze světa Doby ledové neobjevuje populární veverčák Scrat. Kreslířka Ivy Silberstein totiž vedla se studiem 20th Century Fox mnoho let soudní spor ohledně práv na Scratovu postavičku. Animátorka uvedla, že Scarata – kombinaci veverky a krysy – vytvořila v roce 1999 a že ji studiu 20th Century Fox nikdy nedala. Je tedy vlastníkem veškerých práv na ni. Před dvěma lety se jí konečně podařilo soud vyhrát a od té doby bylo jasné, že se Scrat v žádném snímku Doba ledová už nikdy neobjeví. Pokud někdo z vás patřil mezi jeho milovníky, má smůlu, žádných ztřeštěností se žaludem už se nedočkáte.
U Disneyho se tuto skutečnost snažili nahradit duem Crash a Eddie, neboť po nich také zůstává slušná spoušť, ale už to není ono. Jednak jim chybí tik v oku, jednak také neuvěřitelná míra frustrace a zoufalství, kterého nejsou ani dětinští vačičáci schopní. Jejich kousky jsme už navíc viděli v předešlých snímcích, takže to není nic, co by ještě bavilo nebo působilo vtipně. Jsou spíše otravní a dost podobně dopadají i další postavy filmu. Geniální Orson je spíše karikaturou na padoucha než skutečným zlounem a jediné, na co se za celý film zmůže, je škrtání drápy o sebe, čímž kolem sebe hází jiskry a neustálé žvanění o moci. Buck by měl být drsný jako šmirgl papír, ale i on působí spíš směšně a kromě pár slušných akrobatických kousků toho moc nepředvede. Nehledě na to, že většinu filmu spolu se svou dávnou kamarádkou Zee (skunk), která se vrátila, aby opět zkusila Orsona zastavit, předvádí dokonalou reklamu na sobectví. Zee ani Bucka nezajímá názor druhých, vše je jen jejich iniciativa, oni jsou ti nejlepší a jen oni mají pravdu.
The Ice Age Adventures of Buck Wild
O tom je ale ostatně celý příběh filmu, který je skutečně velmi jednoduchý a postrádá logiku. Je tu jeden šílený dinosaurus s armádou raptorů a dvojice namachrovaných savců, kteří se ho pokouší zastavit, neustále se hádají, co všechno dělají špatně, a ani jednou je nenapadne, že by se stačilo spojit s ostatními obyvateli ztraceného světa a jednou provždy s uzurpátorem zatočit. A to všechno jen proto, aby nakonec prozřeli, že v jednotě je síla, hledali pomoc u T-Rexe, raptorům to natřeli foukačkami s bobulemi jako municí (dost pochybuji o tom, že by dinosauří kůže nějaký náraz ovoce do těla vůbec zaznamenala, natož aby to mělo nějaký bolestivý účinek) a oheň plivajícími ještěrkami (v tomto případě totiž z nějakého důvodu oheň dinosaury přitahuje a ovládá, místo aby se ho jako většina zvířat báli). Ve velkém finále je nakonec zachrání Manny, Diego, Sid a Ellie, kteří se do toho neměli míchat, že? Eddie a Crash to měli zvládnout sami.
A dobře nedopadla bohužel ani samotná animace. Upřímně se dost divím, že se před promítáním něčeho takového objevilo logo Myšího domu. Použitá animace je jako z doby před dvaceti lety, srst zvířat působí jako drsný, zašmudlaný starý plyš, který najdeme na starých retro hračkách po rodičích, chlupy se nehýbou, postavičky nezanechávají stopy ve sněhu, hlína s trávou vypadá jako celek (lino pocákané zelenou barvou), rostliny a stromy jsou jako umělohmotné náhražky, dinosauři působí jako vyrobení z modelíny nebo plastu a postava Bucka je v řadě scén rozmazaná. O jeho letu na pterodaktylovi ani nemluvě, ostré ohraničení postaviček jako ze starých trikových filmů by mělo být dnes již trestné, a že se mu na těle hýbe jen pár chlupů (i když aspoň těch pár antének má snahu, u vačičáků se nepohne ani štětina), raději nechám úplně stranou.
The Ice Age Adventures of Buck Wild
Snímek vůbec nevypadá reálně, ale to žádný film Doby ledové. The Ice Age Adventures of Buck Wild pokračuje ve vizuálu Dob ledových, které nikdy neměly nejšpičkovější animaci. Přesto to ale fungovalo, v kombinaci s nepovedeným příběhem je to ale už příliš. A odkazy na samotné filmy také nejsou dvakrát povedené. Úvod snímku působí pěkně, Ellie v něm jako vypravěčka celého příběhu ve 2D záběrech, které jsou stylizované do podoby jeskyních maleb, shrne události z předešlých snímků, čímž publikum zasvětí do děje, ale jaksi zapomene na řadu detailů. Například naprosto chybí postava její a Mannyho dcery Broskvičky nebo Diegovy ženy Shiry. Osobně tak mám zmatek v tom, do jaké doby tedy tento snímek zapadá. To, že se jedná o spin-off, je sice hezké sdělení, když ale použiji téměř všechny hlavní hrdiny, měla bych se alespoň držet základních faktů, aby nový dílek do skládačky opravdu zapadl, nebo se vydat úplně jinou cestou.
The Ice Age Adventures of Buck Wild byl po velmi dlouhé době skutečnou ztrátou času. Menší děti možná nebudou nic moc namítat (upřímně ale všichni víme, že většině z nich stačí, když se na obrazovce hýbou barevné obrázky a někdo občas někomu skočí na hlavu, což je legrace největší), ale pro kohokoli staršího je to nuda. Příběh by šel vyřešit během dvaceti (místo finálních osmdesáti) minut a animace by pak také mohla být lepší. The Ice Age Adventures of Buck Wild je velmi slabým odvarem původně poměrně zábavné podívané a odchod veverky to jen potvrdil. A ačkoli děti možná zklamané nebudou, na opakované zhlédnutí bych nevsázela, určitě spíše sáhnou po Croodsových nebo Úsvitu dinosaurů, které je baví víc a nemají problém je vidět znovu.
hodnocení: 40 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.