Ovečka Shaun: Vánoční příběh servíruje Santovo vánoční klišé s humorem a jistou dávkou cynismu

Ovečka Shaun: Vánoční příběh | Aardman
Na farmě se všichni připravují na oslavu Vánoc. Ve své stodole zdobí stromeček ovečky, farmář chystá vánoční punč na adventní trhy, pes Bitzer si vánočně „oblékne“ boudu, jen Shaun je opět nespokojený. Tentokrát se mu nelíbí velikost vánočních punčoch, co mají viset nad krbem. Rozhodne se tedy, že je načase vyměnit je za větší. Čapne malého Timmyho a vydají se do farmářova domu, aby si odtud nějaké odnesli. Překvapí je ale pán domu převlečený za Santu Clause, beránci se proto musí schovat. Shaun šoupne Timmyho do krabice pod stromeček a sám se zabalí do vánočního papíru. Když Timmy spatří Santu, je uchvácený a následuje ho, nastoupí do auta a míří s ním na trhy. Shaun a ostatní se musí vydat za nimi a dostat Timmyho domů dříve, než se ztratí...
Třicetiminutový snímek Ovečka Shaun: Vánoční příběh (Shaun the Sheep: The Flight Before Christmas) již neměl ničím překvapit. Postavička beránka (ano, čtete dobře, Shaun je beránek, ačkoli u nás se z nějakého nepochopitelného důvodu seriál i filmy s ním označují jako ovečka) Shauna se objevila v roce 1995 v krátkém snímku O chloupek s Wallacem a Gromitem a pak znovu v roce 2002 v sérii Wallace a Gromit: Úžasné vynálezy v díle Shopper 13. Vlastního seriálu Ovečka Shaun (do této chvíle bylo natočeno šest sérií a jedna speciální věnovaná sportům s názvem Olympijská Shaun) se Shaun dočkal v roce 2007. V roce 2015 vyšel první film Ovečka Shaun ve filmu a po něm následoval vánoční speciál Farmářovy lamy. V roce 2019 spatřil světlo světa další celovečerní film Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon.
Po takové náloži jsem si říkala, že nic bláznivějšího už si autoři Shauna a jeho nezbedného ovčího stáda vymyslet nemohou. Omyl. Opět jsem se skvěle bavila a od srdce se zasmála. Nevím, kam autoři scénáře Giles Pilbrow (Děsivé dějiny) a Mark Burton (Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon, Pračlověk, Wallace & Gromit: Prokletí králíkodlaka) na všechny šílené nápady chodí, ale pokaždé mě dostanou. V případě Vánočního příběhu byl jeden hned v úvodních titulcích, kdy tradičního kokrhajícího kohouta, který vždy příběh začíná, vystřídal krocan, a já se smála ještě dřív, než snímek vůbec začal.

Trailer: Ovečka Shaun: Vánoční příběh

Ovečka Shaun: Vánoční příběh
Je poznat, že Vánoční příběh točil tým, který je podepsaný pod většinou snímků studia Aardman v čele s režisérem Stevem Coxem (Piráti!, Pračlověk, Ovečka Shaun ve filmu). Vtipy stále fungují a ani k tomu nepotřebují mluvenou řeč, což je sympatické, jelikož nejste omezeni potřebou dabingu nebo titulků. Dívat se tak může celá rodina. Shaun a jeho kousky baví všechny bez rozdílu věku. Nemluvě o tom, že již tradiční plastelínové loutky mají jedinečné kouzlo.
Oproti minulým snímkům ale došlo i na prvky tradiční 2D kreslené animace v podobě různých kartonových vánočních dekorací, jako jsou sněhuláci, sobi nebo Santa Claus. Na nich je vidět, že animátoři umí i úžasně malovat, což oceníte hlavně v závěrečných titulcích, kde se tyto obrázky využijí ještě víc než v ději. Poměrně povedené jsou ale i odkazy na tradiční zimní sporty jako lety na lyžích, krasobruslení nebo lyžování. Najdete tu ale i řadu jiných narážek – například na chytrou domácnost, sociální sítě nebo minové pole v podobě hraček rozházených po podlaze. Autoři pracují s osvědčenými triky a vtípky (vystřelený špunt z lahve se odráží všude, takže chaos a destrukce narůstá, ovečky si na sebe berou různé převleky atd.), které celé to šílenství kolem Vánoc odlehčují. Zároveň je ale cítit, že si tvůrci sice rádi dělají z Vánoc legraci (viz létající papírový sob nebo příšerné vánoční svetry), ale mají je rádi a ví, jaké kouzlo přinášejí.
Ovečka Shaun: Vánoční příběh
Ovečka Shaun: Vánoční příběh | Aardman Animations
Za mě je tedy Shaun letošním vánočním vítězem. Bavila se celá rodina a na sněhuláka z oveček jen tak nezapomenu. K naprosté spokojenosti mi chyběla jen zlomyslná prasata.