Recenze: Vyšinutý Russell Crowe se mstí za svůj zpackaný život. Má cenu u toho být?

Vyšinutý (2020) | Solstice Studios
Mladá žena Rachel (Caren Pistorius) jede pozdě do práce a na jednom semaforu se dostane do konfliktu s vznětlivým řidičem (Russell Crowe). V tu chvíli Rachel ještě netuší, že si proti sobě poštvala člověka, jenž už nemá co ztratit a rozhodne se jí za její chování nemilosrdně pomstít...
Vyšinutý
Vyšinutý je dalším z nekonečné řady thrillerů, v nichž nebezpečný psychopat začne terorizovat náhodnou osobu ve svém okolí. Mezi ty nejlepší (Duel, Stopař) se ale určitě nezařadí. Není k tomu totiž žádný smysluplný důvod.
Nebýt hvězdného Russella Crowea v jedné ze dvou hlavních rolích, Vyšinutý by se do kin možná vůbec nedostal. Film se nerozjíždí vůbec marně, oba ústřední charaktery jsou divákovi představeny dostatečně srozumitelně a jejich první setkání, které odstartuje zápletku, je podáno správně napínavým a vtahujícím způsobem. V tu chvíli ještě snímek funguje tak, jak by měl - mrazivě a znepokojivě realisticky. Touto scénou ale bohužel film předčasně vyvrcholí a poté už se realitě a i silnějšímu napětí a celkovému diváckému zaujetí spíše postupně vzdaluje.
Vyšinutý
Vyšinutý | Solstice Studios
Naprostá většina filmu je o tom, že Croweův tlustý vousatý magor, jemuž se zhroutil celý svět (přišel o ženu, práci a má problémy se závislostí na lécích), Rachel pronásleduje autem a přitom se jí snaží psychicky terorizovat (především tím, že chce fyzicky ublížit jejím blízkým). Film má díky tomuto jednoduchému schématu celkem svižné tempo a rychlý spád a v kombinaci s rozumnou devadesátiminutovou stopáží proto nestihne za celou dobu nudit (nebo alespoň ne nějak výrazně). Patrně největším plusem Vyšinutého je právě hlavní herecké duo, byť na Croweovi je docela poznat, že takto jednorozměrně definovaná záporácká role v takto jednorozměrném tuctovém žánrovém filmu je asi pod jeho úroveň, a tak v některých (vypjatých) momentech spíš lehce přehrává, než-li skutečně hraje. To samo o sobě ale vlastně vůbec nevadí.
Vyšinutý
Vyšinutý | Solstice Studios
Vše ostatní, co film nabízí, už je v podstatě jen současná hollywoodská rutina. Akční scény v podobě automobilových honiček sice nejsou vyloženě blbě natočené, ale s malou výjimkou jedné drsné lekačky s kamionem nemají kvůli své obyčejnosti šanci v hlavě jakkoliv utkvět. Scénář jde navíc Croweově postavě většinu času hodně na ruku, takže několikrát jsme svědky opravdu podivných a nelogických situací (vrcholem je pro mě v tomto ohledu scéna v kavárně). Policejní složky zde po celou dobu fungují buď hrozivě špatně, popřípadě rovnou vůbec. To je samozřejmě už dávno běžné hollywoodské klišé, ale tady je to opravdu neuvěřitelně do očí bijící - a (proto) otravné.
Trochu komické také je, že ačkoliv je Vyšinutý vskutku jen sezónní prvoplánovou jednohubkou, jeho úvodní titulky se v divácích snaží explicitně vzbudit dojem, že má tento počin cosi vypovídat o dnešním hektickém západním světě a stresu podléhající společnosti, která v něm žije. Tvůrci se tak možná chtěli tematicky i kvalitou příblížit například skvělému Volnému pádu, to se jim ovšem hrubě nepovedlo.
Vyšinutý
Vyšinutý | Solstice Studios
Vyšinutý určitě není úplně špatný film, bohužel ale není ani zrovna dvakrát dobrý (a už vůbec ne jakkoliv zásadní). Doporučit ho lze fandům této specifické kategorie thrillerů, ostatní však mohou v tomto případě kino s klidem vynechat.
Hodnocení: 55%