Oppenheimer spustil nákupní šílenství a dokazuje, že fyzické nosiče stále mají budoucnost

Oppenheimer spustil nákupní šílenství a dokazuje, že fyzické nosiče stále mají budoucnost
Oppenheimer | Universal Pictures
Podle Universal Pictures Home Entertainment se po blu-ray discích zaprášilo během jediného týdne a společnost pracuje na opětovném zaplnění fyzických i internetových skladů. V současnosti, kdy velké filmy po pár měsících putují na přidružené streamovací platformy a jsou dostupné všem předplatitelům, jde o unikátní obchodní triumf.
Oppenheimer
Oppenheimer
88%
Zájem o fyzické nosiče souvisí jednak s tím, že Oppenheimer je zkrátka skvělý film, který lidé chtějí vlastnit. Blu-ray i DVD verze nabízí tu nejvyšší kvalitu a také tříhodinové bonusy z natáčení. Svou roli sehrál rovněž letitý přístup Christophera Nolana, jenž si potrpí právě na fyzický filmový materiál. Před dvěma lety se rozkmotřil se studiem Warner Bros., které během pandemie razilo kontroverzní metodu hybridního uvádění filmů v kinech a na HBO Max. V nedávném rozhovoru pro The Washington Post zase vyzdvihl pořízení fyzických nosičů jako obranný mechanismus před „zlými streamovacími službami“.
Nolan se obává, že pokud film začne existovat pouze online, kdykoli může zmizet a zapomene se na něj. Oppenheimer dokazuje, že lidé mají podobně jako v případě vinylových desek stále zájem vlastnit umělecká díla fyzicky. Jste-li ochotní připlatit si za dražší hardware, který pojme vysoké rozlišení 4K formátu, můžete si opakovaně vychutnávat okamžitou klasiku charakterizovanou prvotřídním obrazem, zvukovými efekty i hudbou Ludwiga Göranssona.
Oppenheimer
Oppenheimer | Universal Pictures
Fyzické nosiče nikdy zcela nevymřely, ale jejich podíl na filmových tržbách slábne v podstatě každým dnem. Společnost Blockbuster LLC, která od 80. let kontrolovala obchod s DVD a dalšími formáty, zbankrotovala roku 2010. Také Netflix, který roku 1998 začínal prodejem DVD, tuto činnost v letošním roce ukončil. Podle webu Variety poklesly výnosy z fyzických nosičů o 28 % jen za poslední rok.
Hlavním viníkem jsou streamovací platformy, jimž se však distribuční společnosti ochotně přizpůsobují. Blu-ray a dalším formátům se už nedostává reklamy a studia kašlou na bonusy, archivní záběry a rozhovory s tvůrci, které vydání na domácí nosiče dříve doprovázely. S tím souvisí také okleštění trhu o středorozpočtové produkce, které dříve dostávaly zelenou především s vidinou toho, že potenciální ztráty v kinech doženou na DVD či VHS. Příkladem mohou být i devadesátkové klasiky jako Vykoupení z věznice Shawshank nebo Dobrý Will Hunting. Kina se dnes soustředí na obří nákladné produkce s co největším kasovním potenciálem, menší filmy putují rovnou na stream a snadno zapadnou.
Oppenheimer tak skutečně oživuje zlatý věk kinematografie a vychází vstříc těm cinefilům, jimž současný trh nabízí stále méně vyhledávaného vzrušení. A také vyprchávající jistotu, že oblíbené dílo, ať už film, minisérie nebo seriál, nezmizí z nabídky na základě daňových rozmarů studiových bossů. Se streamovacím uvedením rovněž hrozí cenzura některých scén, čemuž tvůrci posvěcené vydání na domácí nosiče také zabraňuje. Když máte doma blu-ray či DVD, film je pouze váš a součástí vaší soukromé kolekce – a právě to zřejmě lidi nejvíc motivuje k nákupu Oppenheimera.
Ne každý projekt má takové renomé jako Nolanův a ne všichni hodlají obětovat další výdaje, když si často platí i několik streamovacích platforem. Pokud však studia do fyzických nosičů důmyslně investují a věnují jim dřívější péči, teoreticky se můžeme dočkat rozšíření produkčního spektra a návratu filmů, jaké už dnes skoro nevznikají. Stomilionový Oppenheimer plný hereckých hvězd je v mnoha ohledech vzorem.
zdroje: Collider, Variety, Universal Pictures Home Entertainment
Prohlédněte si žebříček nejlépe hodnocených filmů roku 2023 podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.