Recenze: Titanic - být, či nebýt 3D?

Recenze: Titanic - být, či nebýt 3D?
| 1997 Paramount Pictures and Twentieth Century Fox
Titanic
Titanic | 1997 Paramount Pictures and Twentieth Century Fox
Že předělávat starší film do trendového kabátu není žádná legrace, to potvrdila před nedávnem první epizoda Hvězdných válek, v níž byl třetí rozměr málokdy patrný. Titanic je na tom o chlup lépe a dá se poměrně lehce rozklíčovat, kdy 3D funguje nejlépe a kdy vůbec. Nejlépe pracuje ve chvílích, kdy již v původní verzi byly ve scéně pro "pohyb" scény využity CGI efekty. Těch momentů příliš není, ale když už na ně dojde, vypadají, jakoby vznikly nejmodernější současnou technologií.
Bohužel se střídá to, že někdy působí 3D přirozeně a jindy má formu leporela. V řadě scén není nicméně přítomné vůbec (schválně jsem si během představení čas od času sundal brýle a nemělo to výraznější vliv) a v pár okamžicích je vyloženě až agresivně nepříjemné. Po většinu času se mi do mysli vkrádala otázka, zda je 3D pádným důvodem k obnovené premiéře. Došel jsem k tomu, že není, neboť ve výsledku nejde o moc zásadní úpravu. Na druhou stranu jsem ale rád, že dostalo studio vhodnou výmluvu k tomu, aby Titanic opět připlul na plátna kin – podívaná je to totiž pořád majestátní.
Titanic
Přejdu samotnou romanci, jež má i přes značný vlil červené knihovny neoddiskutovatelné kvality a dokáže i po letech slušně podráždit citové kanálky (zásluhu na tom má především rozkošně vzpurná Kate Winslet). To hlavní, proč je úžasné vidět Cameronův Titanic opět v kině, je samotný Titanic. Cameron na rozpočtu nešetřil a snímek je formálně ošetřen do nejmenšího detailu. Leckdo mi může odporovat, že třeba vesmírné koráby George Lucase jsou pro něho vizuálně zajímavější.

Titanic (nyní mluvím o samotné lodi, nikoli o filmu a jeho romantickém koření), mi ale připadá zajímavější právě proto, že má všechny propriety velkolepé filmové fabulace a přesto jde „jen“ o historii.
Titanic
Titanic má nekřesťanských 194 minut. Bontonfilm ho uvádí do kin výhradně s českým dabingem, čehož nejsem dvakrát příznivcem. Jedna originální kopie jít do oběhu mohla (ale uznávám, že dabing patří k těm lepším). Film jsem viděl od jeho uvedení minimálně 10x. A přesto jsem se ani minutku v kině nenudil. Cameron zkrátka skvěle skloubil historii s osudovou fikční romancí, vše maximálně vyšperkoval a výsledkem je nestárnoucí kus dokonalé filmařiny. Tak silné, že ani scéna „Já, letím“, která byla již x-krát zparodována, nepůsobí směšně. Celek je pořád úžasným epickým dobrodružstvím s hořkým odrazem lidské pýchy. 3D je "jen" malá přidaná hodnota.
Pokud tedy vyrazíte na Titanic, nejděte kvůli 3D. To v zásadě moc důležité není (což dle mého bude pro konverze platit vždycky). Jděte kvůli samotné lodi, která pravděpodobně navždy bude nejúžasnějším vodním plavidlem vyrobeným člověkem. Jděte kvůli lidem, kteří osudného rána zmizeli v hlubinách Atlantiku. A jděte kvůli Jackovi a Rose. I oni si kus zájmu zaslouží.
Hodnocení: 100%