Recenze

4.11.2011 /01:00/

Recenze: Vendeta

Ondřej Vetchý v životní a sebezničující roli. Vydal se na cestu šílené odplaty, na níž sice znovu a znovu selhává, ale kterou nedokáže opustit. Cítí povinnost trestat krev krví a nehodlá před ničím couvnout. Potom se mu ale do cesty postaví někdo, kdo s celou záležitostí nemá vůbec nic společného - Oldřich Kaiser! Fanoušku žánrových filmů, raduj se, tak drsný a dechberoucí thriller jsem tu od Zániku samoty Berhof neměli!

Výchozí situace je banální. Čtrnáctileté Hance Pochmanové (Lucie Šteflová) bylo ublíženo. Policie případ odložila, viník se spravedlnosti směje do ksichtu a svět se nezúčastněně točí dál, což je něco, s čím se zoufalstvím zničený otec (Ondřej Vetchý) nehodlá smířit. Volí krok stejně šílený, jako v danou chvíli asi jediný možný - pomstu. Ačkoliv je ale Pochman člověk neobyčejně inteligentní a rozhodně nejedná v afektu, zůstává otázkou, zda dokáže uhlídat všechny nevyzpytatelné proměnné téhle vražedné mise. Ve hře jsou čtyři miliony korun, životy tří kluků (Ondřej Havel, Daniel Novák, Václav Vostárek), dva úplatní policisté (Igor Chmela, Marek Taclík) a jeden lesník (Oldřich Kaiser), který uprostřed liduprázdného vojenského prostoru podal pomocnou ruku někomu, o kom vůbec nic neví.

Jakkoliv je příběh ve své podstatě velmi prostý (kdyby na to přišlo, dal by se odvyprávět ve dvou větách) a jakkoliv se téměř celý odehrává během několika málo hodin jednoho jediného dne, jeho dávkování a rozvíjení je velmi rafinované. Debutující scenárista a režisér Miroslav Ondruš jednak zajímavým způsobem prolíná časové roviny a jednak chytře dávkuje pointy. Příběh tak neustále překvapuje svou proměnlivostí i nečekaným vývojem. Další výhodou filmu je, že zbytečně nepsychologizuje. Věci se dějí spíš fyzicky, než aby se o nich mluvilo, což je u českého filmu neobyčejně osvěžující. Třetím velkým kladem je vysoké tempo, které se daří Ondrušovi (a střihači Marku Opatrnému) držet bez větších zakolísání prakticky celých devadesát minut. A konečně příjemně překvapuje i režisérova práce s brutalitou a násilím. Nejsou ani zdaleka tak explicitní, jak být mohly, ale o to víc plazivější, přítomnější a působivější.

Těžko si představit lepšího představitele hlavní role, než jakého Ondruš našel v Ondřeji Vetchém. Právě on filmu dodal obrovské vnitřní napětí a tíhu. Divák díky Ondřejově sebezničujícímu výkonu téměř fyzicky cítí jeho obrovskou bolest, kterou prožívá. A díky jeho permanentnímu souboji se sebou samým, vlastními pochybnostmi i nečekanou slabostí, neví, jestli Pochman dokáže svou misi splnit, případně kde se zastaví. Pokud Ondřej Vetchý navzdory bezpočtu nominací stále ještě nemá Českého lva, tentokrát už by mu opravdu neměl uniknout! Tedy pokud nevyautuje dvěma nominacemi (letos bude ve hře i jeho výkon v Hřebejkově Nevinnosti) sám sebe a nebude se zase smát ten třetí vzadu.

Se superlativy ohledně životního výkonu před filmovou kamerou lze bez skrupulí operovat i u Igora Chmely - tak úplatnou a bezcharakterní policajtskou svini český film ještě neviděl. Chmela toho přitom dosáhl, aniž by se musel jakkoliv pitvořit či vnějškově nějak stylizovat. Slizkost jeho postavy vychází z pragmatičnosti jeho uvažování, z bezskrupulóznosti, s jakou jedná. Právě z té "obyčejné" hry na malou domů, kterou provozuje většina tohoto národa, doslova mrazí.

Tradičně přesný je Oldřich Kaiser a na malé ploše překvapivě velmi výraznou figuru dokázal vystavět i Marek Taclík. Horší je to už s omladinou. Miroslav Ondruš se rozhodl vsadit na herecké výkony, jakkoliv by bylo mnohem snazší najít typy, které by představovaly sami sebe. Ondřej Havel, Daniel Novák i Václav Vostárek přiznávají, že ve filmu šli tak trochu proti svému vlastnímu naturelu. Některým z nich se to daří lépe, jiným hůře, nový Viky Cabadaj tu ale nikde neční.

Stejně tak zůstává otázkou do diskuse, jestli by nebylo bývalo efektivnější v hudbě vsadit spíš na expresivnější zvukovou stopu, která by pot hrdinů násobila. Něco ve stylu "udýchané" Minulosti. Nebo naopak jestli nejít zcela proti obsahu jako svého času hudebně sladký až přeslazený a proto halucinační Spalovač mrtvol. Zdá se, že optimální byla varianta bé, což se nejlépe ukáže u závěrečné, melodicky jednoduché a čisté písničky Ivy Bittové, která má ostrost a pronikavost tenkých pletacích jehlic, nekompromisně nabodávajících celé vaše já.

Vendeta představuje jedno z nejpříjemnějších překvapení českého filmového roku 2011. Sebevědomý a zralý debut. Popření mantry, že naší kinematografii nejsou akční žánry vlastní a že je zbytečné se o ně pokoušet, protože vždycky vyzní spíš jako parodie. Nenechte si ji ujít. Je to pád do temnoty, dotek s absolutním zlem. A všechno přitom začalo tak...

Hodnocení: 85 %

-
-

Čtěte dál:

Oldřich Kaiser: „Každý dar je svým způsobem prokletí.“

Ve čtvrtek 28. listopadu se v tuzemských kinech představí koprodukční snímek Klauni (2013) režiséra Viktora Tauše. Jednu z hlavních rolí ztvárnil Oldřich...

Nejlepší český film roku 2011? Je to jen na vás, hlasujte!

Říká se: "Hlas lidu, hlas boží," proto neváhejte a sami rozhodněte, který český film byl loni ten vůbec nejlepší! Velké a ušlechtilé Lidice nebo malý...

Miroslav Ondruš: "Během natáčení Vendety se nikdo nesměl smát!"

Absolvent Hotelové školy v Šilheřovicích (1994-1999) a Vyšší odborné školy filmové v Písku (2004-2006). Jako runner pracoval na filmech Karamazovi (r. Petr...

Oldřich Kaiser: "Nejvíc jsem si užil auto a bití pana Vetchého!"

Jeden z nejlepších herců své generace. Dvakrát byl nominován na Českého lva a to za výkony ve filmech Obsluhoval jsem anglického krále a Pouta. Nyní je v...

Recenze: Perfect Days - I ženy mají své dny

Stárnoucí a osamělá kadeřnická celebrita Ivana Chýlková, sebevědomý dredatý zajíček Vojtěch Kotek a bezelstně homosexuální Ondřej Sokol v hlavních rolích...

Recenze: Bastardi 2

Dnes je to právě rok, kdy do kin vstoupili první Bastardi a svým „neumětelstvím“ a „amatérismem“ pohoršili českou filmovou kritiku, která se filmu z valné...

Recenze: Nic proti ničemu

Pankáčsky podvratný film Petra Marka jako dětsky hravý obraz naší současnosti. Kašle na formální postupy, mění žánry, utahuje si z přepjatých zápletek...

Recenze: Rodina je základ státu

NA TENTO FILM ROZHODNĚ NECHOĎTE - pokud od českého filmu očekáváte klouzavě povrchní veselé obrázky bez hlavy a paty (Muži v naději), pokud vám imponují...

Recenze: Saxána a Lexikon kouzel

Trocha Dívky na koštěti, něco Arabely, vzpomínka na Kdo chce zabít Jessii?, rýpnutí si do Harryho Pottera a první kompletně digitální postavy v historii...

Drsná Vendeta proti sobě postavila Vetchého a Kaisera!

Jeden z nejdrsnějších českých filmů vůbec. Nekompromisní thriller, který vás zas a znovu napíná a překvapuje. Vysoce adrenalinová záležitost, nedávající...

Ankety

Raději bych viděl/a...
  • Prequel s Furiosou bez Maxe
  • Přímé pokračování s Maxem bez Furiosy
  • Pokračování, kde bude Max i Furiosa
více k tématu:
Začne se nový díl série Šílený Max natáčet na konci letošního roku?
Koho byste za ČR nominovali na Oscara?
  • Ztraceni v Mnichově
  • Já, Olga Hepnarová
  • Rodinný film
  • Vlk z Královských Vinohrad
  • Učitelka
  • Nikdy nejsme sami
  • Jiný film
více k tématu:
GLOSA: Zelenkův film o mnichovském syndromu bude možná zastupovat českou kinematografii na Oscarech
Nejvíc se těším na DC sólovku...
  • Batmana
  • Supermana
  • Aquamana
  • Flashe
  • Wonder Woman
více k tématu:
Ve Warner Bros. začali znovu pracovat na Muži z oceli 2
Byli jste v kině na některém z uvedených filmů? Který se vám líbil nejvíc?
  • Alvin a Chipmunkové: Čiperná jízda
  • Captain America: Občanská válka
  • Warcraft: První střet
  • Kniha džunglí
  • REVENANT Zmrtvýchvstání
  • Zootropolis: Město zvířat
  • Padesátka
  • Teorie Tygra
  • Deadpool
  • Lída Baarová
více k tématu:
TOP 10: Divácky nejnavštěvovanější filmy v českých kinech
Která znělka karlovarského festivalu se vám líbí nejvíc?
  • Zdeněk Svěrák
  • Mel Gibson
  • Miroslav Ondříček
  • Helen Mirren
  • Otakar Vávra
  • Jude Law
  • John Malkovich
více k tématu:
Svěrák čekající na nápad, Gibson v pyžamu nebo někdo jiný? Vyberte nejlepší znělku MFF Karlovy Vary
Sdílet tuto stránku:

Partneři: