Retro recenze: Neznámý Liam Neeson útočí na Berlín

Neznámý | Warner Bros.
Liam Neeson
Neznámý | Warner Bros.
Doktor Martin Harris (Liam Neeson) přilétá s manželkou (January Jones) do Berlína, aby se coby jeden z diskutujících účastnil důležité tiskové konference. Ke své smůle zapomene na letišti jeden z kufrů a musí se pro něj vrátit. Po cestě má Harris autonehodu. Po čtyřech dnech se probouzí z komatu a vydává se za svou ženou do hotelu. Ta ho nepoznává a co víc, po svém boku má usměvavého muže (Aidan Quinn), který tvrdí, že on je skutečný Martin Harris. Otázka dne je jasná – co se to, sakra, děje?

Produkční společnost Dark Castle Enterteinment si kdysi vzala za cíl, že bude produkovat klasická hororová béčka, ovšem s áčkovými herci a rozpočty. Na pár skutečně došlo (13 duchů, Loď duchů, Dům hrůzy, Dům voskových figurín), nijak zvlášť to ale neneslo a tak se společnost začala orientovat na thrillery. První vlašťovkou byla Gothika s Halle Barry a hned z toho byl největší hit společnosti. Nyní přichází snímek o záměně identit, ve kterém je buď hlavní hrdina blázen, nebo se něco opravdu děje.
Liam Neeson
Neznámý | Warner Bros.
Jednoznačnou výhodou Neznámého je to, že vám od první minuty nebude jasné, jak film skončí. Není sice natolik rafinovaný, aby vás dokázal celou dobu úspěšně tahat „za fusekli“, scenáristé ale projevili více než solidní schopnost mlžit (nikoli lhát), díky čemuž není vývoj předem odhadnutelný a párkrát vás dokonce překvapí sympaticky nežánrovým postupem. Současně ale Neznámému nechybí tupé oslí můstky, které tvůrci využívají k rozehrání lacinějších dramatických sekvencí, což snímek rozpolcuje - působí dojmem původně slaboduché blbiny z béčkové akční stáje Luca Bessona, kterou někdo vzal a kde to šlo, tam našrouboval logiku.

Film o filmu:

Čekat vyloženě inteligentní thriller by tudíž bylo naivní. Je nicméně bez debat, že je Neznámý o notný kus chytřejší, než žánroví kolegové (minimálně se mu dobré dvě třetiny daří napínat, jak to s hlavním hrdinou je).
Liam Neeson, Diane Kruger
Neznámý | Warner Bros.
Před návštěvou Neznámého je taktéž dobré si uvědomit, že tohle není klon 96 hodin. Fanouškům akčňáku Pierrea Morela je sice věnována finální bitka, jinak jde ale o naprosto tradiční thriller, kde se většinu času mluví a chodí. Trochu to připomíná kousky, které točil v osmdesátých letech kupříkladu Harrison Ford (48 hodin v Paříži atd.).
Historku na hraně absurdity (v závěru je již třeba hodně tolerance) drží v prvé řadě špičkově vybraní herci. Liam Neeson je tradičně skvělý, Bruno Ganz v roli bývalého vyšetřovatele Stasi až nečekaně působivý a dokonce i jindy nevýrazná Diane Kruger se v Neznámém dokopala k velmi sympatickému výkonu. Dále pomáhá dynamická hudba a režie. Jaume Collet-Serra neměl k dispozici příliš svižný scénář (jakkoli se snaží výše daný trailer nalhat něco jiného, ve filmu je minimum ryze akčních scén), přesto má snímek velmi dobré tempo a nikdy nestagnuje v nějaké scéně déle, než je nutné.

Akční scéna z filmu:

Neznámý je v základu staromódně střižená podívaná, která se utrhne ze střídmého řetězu až v cca poslední půlhodince (naštěstí pořád v přijatelných mezích). Jde o thriller, který nikdy nebude ve filmografii Liama Neesona na předních příčkách, současně to ale není nic, za co by se slavný herec musel stydět. Poctivě odvedená práce, která si svůj díl diváků bezesporu zaslouží.
Hodnocení: 70%