Pohádka Zakletá jeskyně přináší tradiční souboj dobra se zlem, mimořádné přírodní scenérie a neokoukané herecké tváře

Zakletá jeskyně - Tatiana Pauhofová | Vojtěch Resler

Trailer: Zakletá jeskyně

Zakletá jeskyně
Slovensko-česko-maďarská pohádka Zakletá jeskyně pojednává o magickém místě, které lidem dává sůl. Skrývá též místnost plnou rubínů, ale té se lidé musí vyhnout, jinak je stihne strašlivá kletba. Člověk, který se byť jediného drahého kamene dotkne, se promění ve vlčici a jeskyně se navždy uzavře. Což se také stane, když rychtářova (Marko Igonda podobající se Geraltovi z Rivie) dcera Lena (Petra Dubayová) neodolá rubínové záři a připraví tak celé království o drahocennou sůl. Varování tak trochu příliš starostlivé sestry Ady (Martina Zábranská) přišlo vniveč a celou situaci může zachránit jen ten, kdo kámen do jeskyně vrátí.
Zakletá jeskyně
Zakletá jeskyně | Vojtěch Resler
Druhou linií příběhu je situace na královském dvoře. Panovník (Predrag Bjelac) umírá a jeho choť Berta (Tatiana Pauhofová) a záludný rádce (Karel Dobrý) už kují pikle, jak se ujmou vlády. Princové Zach (Ondřej Kraus) a Cyril (Dominick Benedikt) jsou bezradní a netáhnou za jeden provaz. Berta, všehoschopná macecha, rozhodne, že panovníkem učiní toho z nich, kdo skolí lesní vlčici. Nikdo ale nemá ponětí, že divoké zvíře je ve skutečnosti zakletá rychtářova dcera. Bertě a jejímu rádci na královském dvoře dojde nejen sůl, ale i trpělivost, proto se rozhodnou do všeho násilně vložit.
Zakletá jeskyně nepřináší do pohádkového žánru nic moc nového, což ale není na škodu. Sympatické je, že kombinuje osvědčené motivy (zlá macecha, zakletá jeskyně, sůl nad drahé kamení), vyhýbá se počítačovým trikům a místo toho publikum ohromuje úchvatnými přírodními lokacemi (natáčelo se v České republice, na Slovensku a v Maďarsku v lesích, na hradech, zámcích či v krasových jeskyních) a neokoukanými tvářemi mladých hereček a herců (když pomineme Pauhofovou a Dobrého). Kamera je filmová, hudba podporuje děj a náladu.
Zakletá jeskyně
Zakletá jeskyně | Barbora Jančárová
První polovina pohádky nicméně trochu vázne, člověk se potřebuje zorientovat v postavách, motivech a ději. Karel Dobrý hraje roli zloducha standardně kvalitně, i Pauhofová má coby mocichtivá Berta plamínky v očích. Chemie mezi mladými herci funguje lépe v případě Ady (Martina Zábranská) a prince Zacha (Ondřej Kraus). Lena (Petra Dubayová) a princ Cyril (Dominick Benedikt) jsou uvěznění v jeskyni a místy to vypadá na solidní ponorku. Z rozmazlených princů se ale ve výsledku stanou solidní pracanti, kteří přemýšlejí hlavou a rádi přiloží ruku k dílu.
Co ale filmu výrazně chybí, je humor. Toho je tu jako šafránu a během projekce se člověk maximálně párkrát uchechtne. Nic proti vážnému tématu souboje dobra a zla, ale občas by to chtělo téměř stominutový film odlehčit. Možná je to tím, že režisérkou snímku byla Mariana Čengel Solčanská, která má na kontě těžká politicko-společenská dramata Únos (2017) nebo Sviňa (2020) a spíš než bavit chce vštěpovat hodnoty. Ve výsledku je ale Zakletá jeskyně solidním pohádkovým přírůstkem, na který stojí za to vyrazit do kina a užít si snímek na velkém plátně.
hodnocení: 65 %