Umělá inteligence mění kinematografii. Putin díky ní v drzé polské novince nosí plíny

Umělá inteligence mění kinematografii. Putin díky ní v drzé polské novince nosí plíny
Putin (2024) | Continental Film
„V branži pracují tucty lidí používajících AI. Nemohou to ale veřejně přiznat, protože pro spoustu aspektů stále potřebujete umělce, kteří by se proti vám obrátili,“ nepochybuje trikový veterán David Stripinis, jenž pracoval třeba na Avatarovi a marvelovských filmech. „Momentálně je to spíš problém PR než technologií,“ dodává s tím, že pod vedením lidské ruky už AI může plnohodnotně nahradit tradičnější počítačové a samozřejmě i praktické postupy. „Producenti, scenáristé, všichni používají AI, jen se to bojí přiznat,“ souhlasí David Defendi, francouzský scenárista a zakladatel zakázkového AI softwaru Genario věnovaného filmovým a televizním autorům. „Je to nástroj, který nám do rukou vkládá výhody. Když ho nyní nepoužíváte, ocitáte se v konkurenční nevýhodě,“ nepochybuje.
Občanská válka
Občanská válka
69%
Především herci, režiséři a další tvůrci, jejichž práce není orientovaná striktně na úpravu audiovizuálního materiálu a vyžaduje kreativitu danou individuální osobností, se proti umělé inteligenci pochopitelně vyhrazují. Odpor zesílil po zjištění, že v amerických kinech uváděný retro horor Late Night With the Devil, který zatím dorazil také na zahraniční streamovací službu Shudder, použil AI pro modifikaci trikového záběru s tančící kostrou. Někteří volali po bojkotu jinak chváleného filmu, k němuž však nedošlo. „Experimentovali jsme s AI pro tři statické obrazy, jež jsme dále editovali a ve finále jsou v sestřihu velmi krátce jako výplň meziprostoru,“ hájili se režiséři Colin Cairnes a Cameron Cairnes v rozhovoru s The Hollywood Reporter.
Jen o měsíc později kontroverze zesílila vinou ambiciózní novinky studia A24 Občanská válka, v níž režisér Alex Garland podává naturalistické svědectví o vypuknutí celonárodního konfliktu v Severní Americe. Premiéru filmu doprovázely propagační plakáty ukazující zdevastované metropole, jež evidentně vytvořila umělá inteligence – efekt je možná působivý, ale neobejde se bez viditelných chyb. Jeden záběr například okupuje automobil se třemi dveřmi, jinde se chicagská dvojčata Marina Towers nesprávně nachází na různých březích řeky. Proti plakátům, jejichž scenérie nakonec nebyly součástí pozitivně přijatého filmu, se vyhradili i běžní internetoví uživatelé. Pod instagramovým příspěvkem se objevil komentář, podle něhož „byl odboj proti Late Night jasným poselstvím: TOHLE NECHCEME.“
Late Night With the Devil
Občanská válka (2024)
Občanská válka (2024)
Občanská válka (2024)
Občanská válka (2024)
Šlo v uvozovkách pouze o propagační materiál, jeho neduhy a nedávné zkušenosti s prvním romantickým snímkem kompletně generovaným AI dokazují, že bez lidského vedení AI jako filmař moc neobstojí. Není však pochyb o tom, že vedle těch otevřeně kritizovaných jde do distribuce řada jiných projektů, jež si nápomocné technologie osvojily v tichosti. AI proces je ostatně levnější a žádá si méně pracovních míst, tudíž pro nezávislé levné produkce jde o lákavé sousto. Drahé velkoprodukce mohou rovněž ušetřit a lednový průzkum, který oslovil 300 lídrů zábavního průmyslu, přinesl znepokojivé výsledky. AI může v příštích třech letech otřást s 204 tisíci pracovních pozic včetně konceptuálních umělců, zvukových inženýrů, trikařů a dabérů.
Umělci zprostředkovávající své hlasy pro zahraniční trh jsou podle člena evropské Federace scenáristů (FSE) Davida Kavanagha ohroženým druhem. „Zaměstnávání v oblasti dabingu a vytváření titulků je v Evropě pasé. Těžko si představit, jak tohle přežijí,“ poznamenal na adresu AI technologie, která dokáže generovat synchronní dabing do cizích jazyků a zachovat hlas původního herce či herečky. Slyšet jsme to mohli ve virálním videu, v němž scénu z Dobrého vojáka Švejka AI bezešvě převedla do angličtiny. Nezávislý distributor XYZ Films v Cannes představil šňůru přeložených trailerů na zahraniční filmy včetně sci-fi UFO Švédsko či francouzského thrilleru Vincent Must Die. Dabérská AI technologie TrueSync od firmy Flawless sídlící v Los Angeles by ráda pronikla na mezinárodní trh jako levná produkce vysoce kvalitního anglického dabingu, čímž by se řada zahraničních filmů více zpřístupnila pro globální distribuci. UFO Švédsko se má stát první širokou kino-premiérou přeloženou do angličtiny pomocí umělé inteligence.
A pak je tu Putin. Nový provokativní snímek polského žánrového režiséra Besaleela, známého také pod jménem Patryk Vega, je smyšlenou biografií ruského prezidenta. Hrané inscenace doplňují záběry ukrajinských filmařů přímo z epicentra ruské invaze, přičemž Vega pro účely natáčení vyvinul vlastní deepfake nástroj řízený AI. „Přizvat Putina do studia a pořídit s ním 20 tisíc záběrů nepřipadalo v úvahu. Archivní materiály dostupné online nevyhovovaly požadavkům deepfake modelu vysokého rozlišení, který by ve filmu obstál. Po víc než dvouletých přípravách jsme stvořili průkopnickou AI technologii umožňující vznik filmové postavy bez závislosti na skutečném lidském modelu,“ vysvětlil režisér pro The Guardian.
Putina konkrétně hrál jiný herec s podobnou tělesnou stavbou a umělá inteligence obstarala na základě dostupných archivních dat prezidentův obličej. V divokém traileru tak můžeme Putina vidět i v otevřeně výsměšných polohách, dokonce i pokáleného ve špinavých plenkách. Uměleckým záměrem má být „porozumět motivům a činům jedné z nejkontroverznějších figur současné politiky.“ Vega prý obstarává „uživatelský manuál na Putina s cílem zmírnit strach a nejistotu, jež dnešnímu světu dominují.“ Současně má se svou postprodukční společností AIO v plánu dál vytvářet deepfake herce a herečky, kteří mohou stát v komparzu či ztvárňovat vedlejší role.
„Předpovídám, že filmové a televizní produkce budou zaměstnávat pouze hlavní a možná vedlejší herce, zatímco kompletní svět v pozadí a minoritní postavy budou vytvářené digitálně,“ nechal se slyšet Vega, jehož akční krimi Small World či Pitbull v Polsku probudily silný zájem. Přesně toho se přitom nejen v Hollywoodu obávají. Jenže už nyní dochází ke kompromisům, jež případné pozastavení takové evoluce zkomplikují. Robert Zemeckis (Forrest Gump) například připravuje očekávaný multigenerační příběh Here, v němž uvidíme omlazené herce jako Tom Hanks a Robin Wright. Efekt zajišťuje AI nástroj Metaphysics Live, proti čemuž nikdo nezasahuje. Použití AI v tomto případě naopak umožní stárnoucím hercům, kteří by se jinak možná obávali o pracovní stabilitu, ztvárňovat větší spektrum rolí.
UFO Švédsko
| Film Europe
S tím souvisí to, že mnozí v AI spatřují spíš nové příležitosti. „V AI vidíme nástroj, který může odemknout nové rozměry kreativity a možností, který bude pracovní pozice vytvářet, nikoli eliminovat,“ myslí si výkonný ředitel Motion Picture Association Charles Rivkin. Ten dříve pracoval pro stvořitele Muppetů Jima Hensona a nepochybuje, že slavný loutkoherec by nové technologie přivítal. „Kdyby Jim byl naživu, AI by využíval k fantastickým věcem, rozšiřoval by s nimi možnosti vyprávění.“ Jak to tak bývá, takové dilema rozsekne až čas a případný úspěch či neúspěch formativních děl. Co se týče Vegovy biografie Putina, ta v traileru vypadá přinejlepším mizerně a nezdá se, že by taková technologie mohla změnit budoucnost kinematografie.
Podívejte se také na žebříček nejočekávanějších filmů roku.
zdroje: The Hollywood Reporter, The Guardian