Čínský fantasy film Mistr jinu a jangu: Sen o věčnosti nemá obdoby. A to z mnoha důvodů

Mistr jinu a jangu: Sen o věčnosti (2020) | Netflix
Tento nový čínský fantasy snímek byl ve své domovině poprvé k vidění na konci prosince minulého roku a od 5. února je přístupný i na české platformě Netflixu. Vznikl na základě oblíbených japonských příběhů Onmyōji od spisovatele Bakua Yumemakura, který jednotlivé svazky píše už od roku 1986. Za tu dobu vydal přes čtrnáct povídek, tři novely a obrázkové knihy. Děj vypráví o mistru v Onmyōdō, což je původem čínský systém přírodních věd, astronomie, věštění a magie, který se v Japonsku rozvinul z konceptů čínské filozofie jin a jang a síly pěti elementů.

Mistr jinu a jangu: Sen o věčnosti
Podle Yumemakurových povídkových motivů vzniklo spoustu dalších knižních adaptací, například ve formě oblíbeného manga komiksu, kterou napsala Reiko Okano (Onmyōji: Tamatebako, 1993 – 2005), a také dva hrané filmy od režiséra Yojiro Takita - Onmyōji (2001), respektive pokračování Onmyoji II z roku 2003. Těmito příběhy je inspirovaná též oblíbená stejnojmenná hra.
Příběh Mistra jinu a jangu: Sen o věčnosti se odehrává ve fiktivním prostředí středověké Číny v císařském městě. Prastarý démonický had se probudil a všichni mistři mystických umění se musejí sjednotit, aby před jeho nenasytností zachránili svět. Tento had se totiž živí lidskými touhami a posedlostmi, a tak se velmi snadno dokáže vymknout kontrole a všechno zničit. Poté, co mladý mistr Qing Ming přijde v souboji proti prastarému o svého jediného blízkého přítele a učitele, odjíždí do hlavního města Číny s jediným úkolem; musí ochránit svoji říši nejen před mytickými silami, ale také před spiknutími ukrytých uvnitř zdí císařského paláce. Qing Ming se zde setkává se zásadovým mladým vojákem Bo You, který ho přivede na správnou životní cestu. Navíc se zdá, že se nejedná o první ani poslední bitvu, kterou spolu budou muset vykonat. Pokud se tedy dřív démonický had nenasytí natolik, aby jejich cesty rozdělil.
mistr-jinu-a-jangu-sen-o-vecnosti-ukazuje-mnohem-vice-nez-jen-fantasy-ktere-nema-v-dnesni-dobe-obdoby-4
Dvouhodinový snímek si pohrává s asijskými legendami a motivy, které jsou pro běžného evropského diváka neznámé. Dává nám náhled do mytologické historie, diametrálně odlišná od té naší, rozvíjející ji v té nejefektivnější možné podobě, kterou jen dnešní kinematografie dokáže nabídnout. Uvidíte démony, respektive pět mystických strážců a získáte vhled do podstaty mystického umění jin a jang. V tomto konceptu dualismu mohou být dvě zdánlivě protichůdné síly navzájem propojené a závislé jedna na druhé. Odpovídá to čínské kosmologii, kde byl vesmír vytvořen z chaosu hmotné energie, organizované právě do cyklů jin (tmavší) a jang (světlejší). Jin je pasivnější, temná, ženská energie korespondující s nocí. Jang je naopak velmi aktivní, světlá, veselá, zastupuje muže a den. Jedna bez druhé nemůže existovat, zároveň se vzájemně doplňují, i když jsou zcela odlišné.
mistr-jinu-a-jangu-sen-o-vecnosti-ukazuje-mnohem-vice-nez-jen-fantasy-ktere-nema-v-dnesni-dobe-obdoby-1
Snímek dobře rozpracovává i vedlejší motiv, jímž je vztah dvou hlavních protagonistů Qing Minga (Jang) a Bo Ya (Jin). Oba jsou si zcela neznámí a na první pohled mezi nimi neexistuje pouto. Qing Ming je plný elánu, svobody, nedbá na přísná pravidla a rád si užívá všech rozverných aktivit jako trávení nocí s konkubínami. Zato Bo Ya je velmi striktní, introvertní, nedůvěřivý a chová se přesně tak, jak od něj společnost vyžaduje. Oba hrdinové ale brzy přijdou na to, že je spojuje neobvykle silné pouto, jeden od druhého se navzájem učí zvykům, prolínají se a po svém boku sílí. Jejich vztah ovšem nepřekračuje hranice přátelství. Tento motiv plyne v harmonické symbióze s příběhem, který rozvíjí detektivní zápletky, kdy mistry nutí k vzájemnému podezírání a pronásledování. To zahrnuje nečekané zvraty a akční scény, ze kterých vám spadne brada.
Jsou natočené samozřejmě v typickém asijském duchu, tudíž nemůže chybět elegance, detailní záběry zblízka, scény, v nichž hrdinové bojují v noblesních šatech či zbroji za doprovodu strunných hudebních nástrojů a nezvyklých zbraní jako jsou třeba vějíře. Možná vám to všechno bude evokovat vizuální stránku oblíbeného čínského filmu Klan létajících dýk (2004), který je natočený ve velmi podobném duchu...
mistr-jinu-a-jangu-sen-o-vecnosti-ukazuje-mnohem-vice-nez-jen-fantasy-ktere-nema-v-dnesni-dobe-obdoby-2
Mistr jinu a jangu: Sen o věčnosti si mě plně získal. Film vás zaručeně pobaví, rozpláče, pokocháte se nádhernými kulisami a kostýmy, případně také herci a herečkami. Skvělý hudební doprovod ještě umocní fantaskní a mysteriózní atmosféru. A pokud se ztrácíte v asijských jménech, mám pro vás dobrou zprávu; v tomto snímku se za celou dobu opakuje stále dokola pouze šest jmen, která jsou zároveň poměrně srozumitelná i pro evropského diváka.
mistr-jinu-a-jangu-sen-o-vecnosti-ukazuje-mnohem-vice-nez-jen-fantasy-ktere-nema-v-dnesni-dobe-obdoby-5
Mistr jinu a jangu: Sen o věčnosti navíc díky svému barevnému vizuálu není ani příliš násilný, přesto obsahuje spoustu bojových scén. Ty jsou totiž provázeny vydařenými magickými efekty, které veškerou brutalitu zjemňují. Krve se sice párkrát dočkáte, ale není to nic, co by dokázalo jakkoliv psychicky ohrozit vaše děti. Film tedy mohu označit za rodinnou podívanou, ve které si podle mě každý najde to své. Po dlouhé době se jedná o čistě fantastický žánr, který mě dokázal upoutat natolik, že jsem i přes jeho poměrně dlouhou stopáž nebyla schopna odvrátit od obrazovky zrak.
Hodnocení: 90%
Sladký domove! Jihokorejský seriál s sebou přináší pořádnou dávku brutality, krve a děsivých monster. Vyplatí se ho sledovat
Recenze23. 12. 2020