Třicet let uplynulo od premiéry filmu, jemuž dlouho náležela trochu nevděčná úloha „toho titulu od ženské filmařky, na jaký si cinefil vzpomene jako první“. Jane Campion se stala první režisérkou, jež získala Zlatou palmu z Cannes. Její Piano bylo v roce 1993 předvojem vlny, která doopravdy dorazila do mainstreamového prostoru vlastně nedávno. V důsledku této své prominence se možná snímek maličko okoukal, stejně jako se hojnou přítomností ve veřejném prostoru oposlouchala geniální hudba Michaela Nymana. Proto snad není zbytečné znovu nahlas říct, že uhrančivý novozélandský opus má své postavení v kánonu právem.
Články 5
Zelený čtvrtek bude patřit nejen těm, co se důsledně připravují na Velikonoce, ale i filmovým fanouškům. Do kin se totiž po dvaceti letech vrátí kultovní romantická komedie Amélie z Montmartru (2001), která hned na začátku 21. století po celém světě proslavila francouzskou kinematografii. Pojďme si snímek režiséra Jean-Pierra Jeuneta s Audrey Tautou v hlavní roli připomenout.
Část 1 - Silné a odhodlané, rebelující a sympatické, ale také křehké a citlivé - ty nejlepší snímky, v nichž hrají prim ženy, nabízí širokou škálu zajímavých hrdinek stříbrného plátna, a je potřeba si je v rámci tohoto byznysu, stále hlasitěji kritizovaného za mužskou nadvládu, pravidelně připomínat. Pojďme se ohlédnout za 40 výbornými filmy s ženskou hlavní hrdinkou (či hrdinkami).
Jeho život připomínal pohádku i horor zároveň. Obyčejný chlapec z dělnické rodiny ve Východním Londýně se díky svému talentu vypracoval do čela módních značek Givenchy nebo Gucci. Osobní démoni, kteří prostupovali každou z jeho kolekcí, nakonec však ukončili jeho život předčasně.
Na 40. Letní filmovou školu v Uherském Hradišti přijede světoznámý britský režisér Peter Greenaway. Autor představí svůj dosud poslední snímek Goltzius a společnost Pelikán a také unikátní výstavu Ejzenštejn v Guanajuatu. Proč stojí za to za Greenawayem do Hradiště vyrazit?