Karlos Vémola patří mezi legendy naší MMA scény a také nejkontroverznější mediální hvězdičky, co bude svými činy a výroky rozdělovat lidi asi pořád. A i když se to jeho hlasitým odpůrcům nebude líbit, jeho osoba je pro dokument velmi výživným a silným materiálem. Dokázal však film Karlos od režisérů Michala Samira a Šimona Šafránka doručit i osobnější vhled do bijcova života?
Články 9
Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Co naplat, divácká paměť je krátká, filmů přehršel a konkurence solidní. A tak se občas stane, že pomyslný kinematografický klenot kvůli diváckému nezájmu a pragmatickému přístupu kinařů zapadne. Přestane se vysílat doslova dřív, než začal. Ne že bychom něco takového prorokovali mysterióznímu Arvédovi, který dnes vstupuje do českých kin. Pojďme si však připomenout tuzemské filmy, které pohříchu zapadly, ačkoli si to vůbec nezasloužily. Začínáme rokem 2010, statistiky návštěvnosti a tržeb čerpáme z webu Kinomaniak.
Stream, tedy vysílání přes internet, vládne světu. Tomuto fenoménu dnešní doby nahrála do karet i celosvětová situace kolem pandemie koronaviru. Mnoho studií i televizních stanic bylo nuceno reagovat a přizpůsobit se změnám. Je dobře, že stranou nestojí ani Česká televize.
Tři novinky, jedna nová verze divácky úspěšného filmu a jedna restaurovaná novodobá klasika. Do kin můžete o tomto víkendu vyrazit na pětici "novinek". Více v tématickém článku.
Šimon Šafránek (ročník 1977) je mužem mnoha profesí a zkušeností. Věnoval a věnuje se novinařině, spisovatelství, hudbě a filmu. V roce 2018 uspěl se svým prvním celovečerním dokumentárním snímkem King Skate mapujícím pionýry československého skateboardingu na festivalu v Karlových Varech, u diváků i akademiků Českých lvů, kteří film ocenili soškou. Již začátkem července uvede Šafránek do českých kin svůj druhý dokumentární celovečerák Meky, portrét slovenského hudebníka Mira Žbirky. Kromě toho je Šimon též dramaturgem Dnů evropského filmu, jejichž 27. ročník aktuálně probíhá v Praze.
V neděli večer byly v Berouně předány ceny 32. ročníku filmového a televizního Trilobitu. Porota druhého nejstaršího ocenění podobného druhu u nás tentokrát vyzdvihla především práci dokumentaristů. Hlavní cenu si odnesla režisérka Marta Nováková za sérii "Čechoslováci v gulagu". Další Trilobity si odnesl například Olmo Omerzu za "Všechno bude", Marián Polák za "Planetu Česko" nebo Šimon Šafránek a Šimon Hájek za "King Skate".
Absence blízkosti je celovečerní debut Josefa Tuky pojednávající o ženě, která zažívá mateřské odcizení. Tvůrci psychologického dramatu oslovili v crowdfundingové kampani přispěvatele, aby film dotáhli dle vlastních představ a bez podpory Fondu kinematografie až k premiéře. Za 45 dní vybrali přes 251 tisíc korun.