Česká televize dnes večer na stanici Art uvede oscarové Ostře sledované vlaky režiséra Jiřího Menzela a následně autorův dokumentární portrét v rámci cyklu Zlatá šedesátá. Naskýtá se tedy ideální příležitost připomenout si ceněný snímek i jeho režiséra, který v roce 2020 zemřel.
Články 31
Nabarvené ptáče producenta, režiséra a scenáristy Václava Marhoula ovládlo 27. udílení filmových cen Český lev. Snímek inspirovaný kontroverzní knihou Jerzy Kosinského, obdržel 8 sošek. Filmový debut Jiřího Havelky Vlastníci uspěl ve třech kategoriích (za herecké výkony a scénář). Staříci s Jiřím Schmitzerem a Ladislavem Mrkvičkou v hlavních rolích bral ceny za mužské herecké výkony.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace pro 27. ročník výročních cen Český lev. V 15 statutárních kategoriích se o sošku Českého lva v závěrečném hlasování utká 17 filmových děl, z nichž nejvíce nominací s téměř vyrovnaným výsledkem patří filmům Vlastníci, Nabarvené ptáče a Staříci. Nominace na ceny za televizní díla budou oznámeny 10. února.
V Praze začalo natáčení nového celovečerního filmu Národní třída podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše. Režisérem snímku je Štěpán Altrichter, který v roce 2014 debutoval ceněnou mysteriózní komedií Schmitke. Do hlavní role tvůrci obsadili Hynka Čermáka.
Jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev zná vítěze. Většinu cen pobralo otužilecké melodrama Bohdana Slámy Bába z ledu (2017), když uspělo coby hlavní film, v kategoriích režie, scénáře i hereckých profesí. Druhý v pořadí, vzpomínkový snímek Po strništi bos (2017) režiséra Jana Svěráka převzal tři sošky Českého lva. Dvakrát uspěla Milada (2017) debutanta Davida Mrnky. V kategorii dokumentární tvorby zabodoval snímek Olgy Sommerové Červená (2017) pojednávající o naší slavné herečce a operní zpěvačce Soně Červené.
Česká filmová a televizní akademie dnes představila snímky nominované na jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev. Nejnovější film Bohdana Slámy Bába z ledu (2017) zaznamenal nový historický rekord, když obdržel hned 15 nominací na Českého lva. V počtu nominací jej následují tituly Po strništi bos (13 nominací), Milada (10) a Křižáček (9). Přímý přenos galavečeru se uskuteční 10. března v Rudolfinu a stejně jako loni jej bude moderovat Adela Banášová-Vinczeová.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA), která každoročně realizuje udílení cen Český lev, vybírala ze 13 českých hraných, dokumentárních a animovaných snímků, které přihlásili sami producenti. Jaké doporučení akademici učinili?
Scenárista oceněné Pustiny Štěpán Hulík nedorazil na letošní České lvy záměrně. Svou absencí vyjádřil protest proti tomu, že ČFTA v případě nejlepšího dramatického seriálu nominuje pouze režiséra a producenta díla.
České filmové a televizní akademie (ČFTA) si vážím, téměř osmnáct let jsem stál v čele, ale nyní jsem byl lehce překvapen. Je těžké naučit se jen sloužit věcem a nejít nad ně. Očekával jsem, doufal v tiskovou mini zprávu, kterou cituji níže a kvůli které píši tuto glosu. Proč vlastně musela vyjít?
O letošních Českých lvech, nikoli bezdůvodně přezdívaných Reklama-na-film-který-teprve-uvidíte, se toho napsalo překvapivě možná více, než o čerstvém historickém mezníku omylů při vyhlašování cen Americké akademie (a to i na těchto webových stránkách). A u akademie, tedy té české, bych nyní rád na chvilku přibrzdil.
Česká filmová a televizní akademie má po udílení 24. výročních filmových cen Český lev nakročeno k "solidní" diskreditaci a rozkolu uvnitř vlastních řad. Nemůže za to ovšem Masaryk (2016) Julia Ševčíka, který si odnesl téměř všechny ceny, ale statut akademie, nová koncepce pravidel, ustavená roku 2014, a jeden ostrý facebookový příspěvek producenta a akademika Pavla Strnada.
S vysmívaným autem z bakelitu sjezdil celý svět, natočil řadu cestopisů a přitáhl oddaný zástup fanoušků-srdcařů. V pondělí se cestovatel, dokumentarista a zdatný pábitel sociálních sítí Dan Přibáň vydá do pražského Krutónpolisu. Proč?
Převážná část současné české filmové produkce je realizována na digitální záznam. Stejně tak záložní kopie výsledného filmového díla jsou digitální. Producentům na celém světě ale dělá těžkou hlavu dlouhodobá archivace jejich filmů. Absence bezpečného a levného archivování v digitálním světě budí obavy z budoucnosti. Pravděpodobnost ztráty digitálních dat a neschopnost data „přečíst“ díky změně softwaru je velká. Jak docílit toho, aby současná filmová produkce jednoho dne prostě „nezmizela“ a zůstala zachována pro budoucí generace?
Převážně soubojem tří filmů bude letošní klání o Ceny české filmové kritiky. Snímky Domácí péče, Kobry a Užovky a Ztraceni v Mnichově byly nominovány v kategoriích nejlepší film, scénář i režie. Slavnostní večer proběhne v sobotu 23. ledna 2016 v Divadle Archa a divákům jej zprostředkuje v přímém přenosu kanál ČT Art od 20:20. Průvodci večera budou herečka, bloggerka a vítězka soutěže Stardance Marie Doležalová a herec a režisér Vojtěch Kotek.
Ve středu 14. ledna představila Česká filmová a televizní akademie nominace předcházející vyhlášení 22. ročníku cen Český lev. S 15 nominacemi jim vévodí dopingové drama Fair Play (2014). Co se honí hlavou tvůrcům pouhé hodiny po vyhlášení nominací? Mají radost? Cítí zadostiučinění? Přijímají výrok akademie s pokorou, nebo si kladou hlubší otázky o stavu české filmařské komunity? Máme pro vás vyjádření řady nominovaných tvůrců.